Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af triumph » 11 nov 2014 08:53

(sakset fra tiligere indlæg):

Min far skulle vælge mellem mgm junior og scotte mini for nogen måneder siden. Der skrev jeg denne opsumering over de overvejelser der blev gjort (sakset fra tidliger indlæg):

Jeg prøvede at forklare min far om fordelene ved mgm, og dem kunne han sådan set også godt se. Men han var nervøs ved at der kun var en forhandler, og han kom fra Herning (Gyrstinge vvs montere også MGM, men de har kun monteret 1 fyr, og har ingen reservedele liggende).
Og så er fyret relativt nyt / ikke så stor erfaringsdatabase.
Så da Levi gav ham et godt tilbud på en scotte mini inkl. instalation, hvor Så prisen på et komplet anlæg endte på det ½ af hvad installationen af en mgm ville have kostet. Så slog han til.

Jeg ville nok have valgt MGMén

Jeg prøvede at lave en opsummering til ham:

Doseringen af piller til forbrændingen sker ved hjælp af sneglen. Det er vigtigt at dosseringen er ensartet, for at forbrændingen bliver optimal.
Langt de fleste faldstokere har en flexsnegl. Dosseringen fra denne kan variere hvis pillerne ikke er lige lange, der er smuld, osv.
Man skal derfor også veje piller af ved skift af pillemærke / nye forsyninger.
MGMén far en kort fast snegl, så man er fri for afvejning, og snegl er efter sigende ikke følsom overfor smuld.

Det er vigtigt at alt luften deltager i forbrændingen, hvis noget af luften suser uden om bålet for man et større røggastab.
De fleste faldstokere brænder pillerne på en åben hærd. Hvis der kun brænder en lille mængde piller, vil jeg antage at en del af forbrændingsluften nemmere kan smutte uden om bålet, end det kan i en mgm hvor forbrændingen sker i et lodretstående brænderrør.

Rensningen af kedlen er nemmest på mgm. Brænderrøret er selvrensende, og kedlen har lodrette brænderrør med en spiral i hver rør.
Ved at hive i et håndtag kører spiral op/ned og renser røgrør. Så er det bare at tage aske ud, hvilket kan gøres uden noget svineri.
Jeg har dog set i manualen at kedlen skal skilles ad 1 gang om året. det er ikke noget jeg ved noget om, men efter billederne i manualen, så kunne det godt ligne noget bøvl...

På scotte skal hærd rengøres ca. hver 14 dag i fyringssæsongen, og kedlen rengøres 3 gange om året. Der skal selvfølgelig også tømmes aske.
Rengøring er hærd er hurtigt gjort, men skal gøres. rengøring af kedel tager kun ca. ½ time, men kan svine omgivelser.

Magasinet på MGM indeholder kun 96 kg = 2 døgn ved 10 kw, hvor scottens magasin indeholder 200 kg = 4 døgn ved 10 KW
Der kan tilkøbes et ekstra magasin til MGMén for 5000 kr

En scotte har den fordel at den består af en række enkeltdele der nemt og relativt billigt kan udskiftes enkeltvis
Her har du yderligt den fordel at hvis du vælger en forkert størrelse brænder/dit forbrug ændre sig, så kan man relativt billigt skifte brænderen på en scotte, hvis du giver den gamle i bytte

Klart flest fordele til MGMén. I mine øjne også nok til at forsvare prisforskellen.
Tilgangen til reservedele er dog meget dårligere ved MGM end scotte. Og så kræver det naturligtvis at man tror på produktet, når man vælger noget der ikke er solgt så meget af.
Det gør jeg, men da min far aldrig har haft pillefyr før, var han sværere at overbevise.

Her efter nogen måneders drift af min fars scotte mini tror jeg at min far valgt rigtigt ved at vælge scotten. Prisen var rigtig god, men det var mere at det er opbygget så det er super nemt at montere rumtermostat, vv prioritering osv. der spare piller osv. Og efter den første indregulering af min fars fyr 8 dage efter opsætningen, som alle fyr med flexsnegl bør have. Så har det kørt 100% snorlige


Liin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 aug 2014 19:26
Mit fyr: MGM C15
Areal: 270
Fremviser gerne i postnummer: 7361

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af Liin » 11 nov 2014 11:13

Tak der svar.
Jeg er stadig noget i tvivl, så jeg må ud og kikke på nogle.
Den mgm jeg har kik på har nu et magasin på 390 l, så det er fint.

Nogen der har en mening om hvorvidt røgsugeren i mgm' en er en stor fordel?

Liin
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09 aug 2014 19:26
Mit fyr: MGM C15
Areal: 270
Fremviser gerne i postnummer: 7361

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af Liin » 11 nov 2014 11:21

Hey HS. Det er rigtig at det ikke helt forsvarer et så stort fyr med mit olieforbrug, men sagen er at jeg nok inden for en årrække vil koble centralvarme på i overetagen ( har nogle rum med el varme deroppe) plus mulighed for at holde en gildesal/garage på 100 m2 frostfrit.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af newpas » 11 nov 2014 12:03

Har røgsuger på min MGM 15. Det virker bare!

nemocharley

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af nemocharley » 11 nov 2014 13:58

men newpas det er jo ikke det samme fyr.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af triumph » 11 nov 2014 14:30

Liin skrev:Tak der svar.
Jeg er stadig noget i tvivl, så jeg må ud og kikke på nogle.
Den mgm jeg har kik på har nu et magasin på 390 l, så det er fint.

Nogen der har en mening om hvorvidt røgsugeren i mgm' en er en stor fordel?
Med røgsuger er der undertryk i fyr, hvilket betyder at der ikke kommer røg ud i fyrrum. En scotte er ikke helt tæt, så ved opstart/kompressorrens kan der komme lidt røglugt i fyrrum.
Ulempen er: På en scotte sidder der en blæser, og blæser ind i bålet, hvilket betyder at luften til forbrændingen kommer der hen hvor den skal bruges.
På en mgm suges en given mængde luft. Hvilket medføre at hvis kedlen er utæt, (f.eks gennem en låge) så suges luften ikke gennem bålet, og forbændingen får ikke den rigtige mængde luft

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af newpas » 11 nov 2014 14:57

Det var blot en kommentar til om røgsuger virker eller ej! :oops:

Simon791
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 feb 2018 16:33
Modtaget likes: 1 gang

Re: Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af Simon791 » 19 feb 2018 14:30

nemocharley skrev:
11 nov 2014 07:03
driftsikkerhed og minimalt arbejde - det betyder forskellige ting for forskellige mennesker. Du bliver nødt til at sparke fyr, så du kan finde ud af hvad du kan leve med. Det var sådan jeg fandt ud af, at lidt manuel rengøring på et pillefyr ikke var noget som ville irritere mig, så længe det bare var driftsikkert og ikke skulle justeres for meget ved.

Skriver du at pellux 100 kostede 11k mere end mgm 15kw?? - Pellux 100 står til 23500dkr ved Hedestoker og har en monteringspakke på 36k - mgm comforts stykpris er da en lille sjat over 30k?

Atmos d14p med a25 brænder er også til at komme til for penge - http://www.vvs1.dk/varmesystemer/pillef ... oCRY3w_wcB

eller baxi tpk m. scanpell brænder - http://www.vvscomfort.dk/produkter/537- ... oCcxLw_wcB
Hej

Jeg ved godt at dette er et meget gammelt indlæg, jeg søgte lige i forumet efter et Atmos D14P - Da jeg har kigget lidt på dette. Er det er godt fyr? Hvis du altså har erfaring med dette. Jeg kunne ikke se noget på det link du skrev men fandt det her: https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Kedler- ... 00255.html :)
Ny Stoker fra LavprisVVS
Første måned med Black Star S

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af Lintz » 19 feb 2018 15:58

Simon791 skrev:
19 feb 2018 14:30
Hej

Jeg ved godt at dette er et meget gammelt indlæg, jeg søgte lige i forumet efter et Atmos D14P - Da jeg har kigget lidt på dette. Er det er godt fyr? Hvis du altså har erfaring med dette. Jeg kunne ikke se noget på det link du skrev men fandt det her: https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Kedler- ... 00255.html :)
Brugeren "Nemocharley" forlod os for et par år siden, så forvent ikke svar fra den kant.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Simon791
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 feb 2018 16:33
Modtaget likes: 1 gang

Re: Mgm comfort 15 kontra Woody blackstar

Indlæg af Simon791 » 20 feb 2018 11:00

Hmm ja, så kan jeg vel ende med at vente et stykke tid :D
Ny Stoker fra LavprisVVS
Første måned med Black Star S


Besvar