Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så kører MGM-Junior (2013)

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Biolasse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 08 nov 2014 12:08
Mit fyr: Thermorossi H2O 14easy
Areal: 106
Fremviser gerne i postnummer: 8960
Geografisk sted: Randers
Givet likes: 1 gang

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af Biolasse » 08 nov 2014 12:13

Det ser fint ud jeg overvejer selv et mgm junior til og stå i mit bryggers lige et spørgsmål, jeg kan se på dit billed du stadig har træloft i bryggerset vil din skorstensfejer godt godkende det? Min har sagt jeg skal lave nyt loft i gipsplader


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af Flammen » 08 nov 2014 13:36

da rensemekanikken støjer lidt, ville jeg nok vælge trolltex istedet

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af mrjyden » 08 nov 2014 15:20

håber du bliver glad for den jeg var da glad for den i den tid jeg havde den den køre rigtigt godt og er meget stabil og tygger næsten alle piller

men det gik da hurtigt med og få den istalleret og godt vi fik lavet varme priotering så du kan sætte den til og lave varmt vand om sommer så du ikke skal fyre huset op samtidigt

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af meier » 08 nov 2014 16:51

Lau skrev:Mit forbrug, lige nu, ligger på 8-9 kg.

Kører med timer og fyret er igang fra 03-0730, 12-13 & 17-18.

Så holder gulvarmen huset varmt hele dagen og det hele er dejligt lækkert om morgenen (23 grader på badeværelset, min røv fryser ikke)

Ok - Det er jo kun halvdelen :shock: :-) ha ha

Meeeen - Jeg har kun gulvvarme i bad/bryggers, og jeg fandt ud af det var UISOLERET da jeg bankede den gammel sokkel fra oliefyret væk - og den del af huset (bryggers/bad/gang) er desuden i massiv uisoleret mur .. såee der ryger nok lidt piller til "sandlageret" ;-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af meier » 08 nov 2014 16:53

Biolasse skrev:Det ser fint ud jeg overvejer selv et mgm junior til og stå i mit bryggers lige et spørgsmål, jeg kan se på dit billed du stadig har træloft i bryggerset vil din skorstensfejer godt godkende det? Min har sagt jeg skal lave nyt loft i gipsplader
Yep ..der kommer gips op :-) bare .. lidt bagud - overvejer om jeg gider rykke det gamle ned og genisolere/sætte dampspærre op.. eller bare dække det til :oops:
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432


meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af meier » 08 nov 2014 17:00

mgmone skrev:Hej
Tak for pizza, du bør ikke kører med temp under 60 grader, der er manual på vej.
Hilsen Karsten
Det var så lidt :wink: - ok sætter kedel temp på 60 ... og glæder mig til at blive lidt klogere på hvorfor ..og hvordan så alt det der smarte med vejrkompensation osv hænger sammen.. :-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af meier » 09 nov 2014 16:39

Update: dag 5

Fyret kører bare "ret kedeligt :-)" - køre en hel del tid helt nede på 1kw ..er det dårligt ? tænker om det er bedre at slukke/timer styre det så det i en kortere periode køre med højere last - og hvordan kan det egentlig køre med 1kw når der står det er min 2,9kw -

.. forbruget er uvist hvilken årsag faldet ...ned til ca 11kg - kan der jo ikke klages over :-)

Nå men når ikke jeg kan skrue og indstille på noget må jeg vel til fx at isolerer rør :-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af meier » 30 nov 2014 23:23

Update: dag 21

Fyret har kørt uden noget hokus pokus - Dog er der efter man har kigget undersøgt osv et par ting der måske ikke er de smarteste i verden i MGM styringen .. (KOM med indspark info hvis jeg er forkert med noget her)

1. Klima kompensation - har jeg ingen ide om hvad man kan bruge til ?????? den kan skrue ned/op for kedel ..men har hørt fra MGM/Karsten kedel temp helst skal være 60c ... såeee ???? (det der havde været SMART var at klima kompensation kunne arb sammen med fx timer styring og kompenserer timer tiden .. så denne blev kortere / længere afhængigt af ude temp.

2. VVB prioritering, fyret kører med 2 pumper en til VVB og en til HUS- smart nok men i praksis - sker der det at hvis badekarret fyldes og VVB falder til fx 25c... så starter VVB pumpe indtil kedel er nede under fx 53c ... så stopper den men hus pumpen fortsætter ... fyret skruer aldrig rigtig op på fuld gas men ligger og hygger sig på 5-7 kw .. når kedel så er de 53c starter vvb pumpe, og stopper når kedel er under igen og igen - som om fyret ikke har forstået at VVB er meget kold og det roligt kunne gi mere gas.. så det tager RET lang tid om at opvarme VVB.. lidt dumt

3. VVB prioritering / Timer drift - hvis fyret er i Timer mode starter det ikke op hvis VVB falder under setpunkt ...hvorfor ??


4. Måske er det normalt men når fyret står og fyre fx 4kw, dør flammen næsten ud hvergang den får piller...så laaaaaangsomt bygger den sig op...og får piller og dør ud igen ...er det virkelig planen ?? burde det ikke kunne få mindre piller men oftere fx eller er det normalt


Det var vist det .. bortset fra det tja så køre det jo bare ... men ville ønske der var mere info om styring indstillinger osv osv tilgængelig ;-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af newpas » 30 nov 2014 23:48

Vil gerne have karsten på updatebesøg. Måske vi kunne dele ham?? Måske hvis alex skal have et mgm?

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Så kører MGM-Junior (2013)

Indlæg af mgmone » 01 dec 2014 06:51

meier skrev:Update: dag 21

Fyret har kørt uden noget hokus pokus - Dog er der efter man har kigget undersøgt osv et par ting der måske ikke er de smarteste i verden i MGM styringen .. (KOM med indspark info hvis jeg er forkert med noget her)

1. Klima kompensation - har jeg ingen ide om hvad man kan bruge til ?????? den kan skrue ned/op for kedel ..men har hørt fra MGM/Karsten kedel temp helst skal være 60c ... såeee ???? (det der havde været SMART var at klima kompensation kunne arb sammen med fx timer styring og kompenserer timer tiden .. så denne blev kortere / længere afhængigt af ude temp.

2. VVB prioritering, fyret kører med 2 pumper en til VVB og en til HUS- smart nok men i praksis - sker der det at hvis badekarret fyldes og VVB falder til fx 25c... så starter VVB pumpe indtil kedel er nede under fx 53c ... så stopper den men hus pumpen fortsætter ... fyret skruer aldrig rigtig op på fuld gas men ligger og hygger sig på 5-7 kw .. når kedel så er de 53c starter vvb pumpe, og stopper når kedel er under igen og igen - som om fyret ikke har forstået at VVB er meget kold og det roligt kunne gi mere gas.. så det tager RET lang tid om at opvarme VVB.. lidt dumt

3. VVB prioritering / Timer drift - hvis fyret er i Timer mode starter det ikke op hvis VVB falder under setpunkt ...hvorfor ??


4. Måske er det normalt men når fyret står og fyre fx 4kw, dør flammen næsten ud hvergang den får piller...så laaaaaangsomt bygger den sig op...og får piller og dør ud igen ...er det virkelig planen ?? burde det ikke kunne få mindre piller men oftere fx eller er det normalt


Det var vist det .. bortset fra det tja så køre det jo bare ... men ville ønske der var mere info om styring indstillinger osv osv tilgængelig ;-)
1. Du kan bruge den til at skrue op for fyret når der er koldt ude, I de nye styringer med luftmassemåler er forberedt til også at styrer 3 vejsventil således at der kan skrues både op og ned i forhold til kedel temp

2 Du bør kører med et setpunkt på kedel på minb 5 grader over maks temp i vvb

3 Ønsker du at fyret skal starte når vvb kalder på varme slukkes for timer, når begge funktioner er aktive skal begge sige vvb før der startes.

4 I service meneu er der menu pumk for snegl periode, den kan stilles fra 15- 60 sec

Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar