Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM og Akkumuleringstank

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Maskinmester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 jun 2014 18:38
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 100
Brændsel: 8mm Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 3,5

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af Maskinmester » 30 jun 2014 23:16

Hej

Jeg overvejer at montere en akkumuleringstank i mit varme anlæg for at få en lidt længere drift periode og lidt længere stop inden den starter igen.

Er der nogen der har et forslag til et system (tegning) med MGM junior hvor fremløbet jo er i bunden af kedlen? Kedlen står i et udhus og herfra er der knap 10 meter rør ind i kælderen på huset hvor vvb og blandesløjfe til gulvarme er placeret.
Vil helst undgå alt for mange ventiler og pumper, med mindre de er styret af kedlen - det skulle jo helst være sådan at lillemor kun skal fylde piller på en gang imellem når jer ikke er hjemme.

På forhånd tak.
Mvh René


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af mgmone » 01 jul 2014 06:53

Hej Rene
Du laver et kredsløb mellem kedel og tank, og et kredsløb mellem tank og hus. Sæt kedlens pumpe på VVB udgang, placer VVB føler ca. en trediedel fra toppen af akku tankens top,.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af nemocharley » 01 jul 2014 12:49

Hvor stor er buffertanken? Jeg har selv en 300l, og det virker som lige lidt nok ift. at få længere gangtider, selvom det self. er bedre end ingenting. Hvis du går med bagtanker om solvarme, bør du overveje tankens type (en alm buffertank, eller en med interne spiralvekslere).

Maskinmester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 30 jun 2014 18:38
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 100
Brændsel: 8mm Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 3,5

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af Maskinmester » 03 jul 2014 00:47

Hej

Tak for svar. Jeg har ikke købt eller besluttet hvor stor eller hvilken tank det skal være endnu. Det kommer nok an på hvad jeg lige finder hvor prisen passer, ellers må svejseværket i gang med en gammel olietank.

/René

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af kovas » 03 jul 2014 14:16

Hej.
Jeg ved godt det ikke er det du er ude efter, men den montør/ forhandler af mit pillefyr var helt sikker på at det ikke kunne betale sig at lave en akkumuleringstank. Han var sikker på at varmetabet var større end det du spare ved at fyret køre sjældnere. Jeg ved ikke hvad andre eksperter mener. Har du tanker om solvarme er det jo en anden sag. Men jeg tænker sådan her: Du har en buffertank med 65gr varmt vand i, du bruger så halvdelen af vandet i vvb, Så skal der starte en pumpe for at ladde vvb, bundspiralen i en vvb er ikke særlig effektiv især ikke når du når de ca40gr,( i hvert fald er returen ud af min metro ikke særlig meget koldere til sidst i forløbet) du skal ha en masse vand igennem for at få vvb op på 55gr. Du får en masse omrøring i din akku. så næste gang din vvb er kold så er der ikke tilstrækkeligt vand til det du forventer. Eller du skal ha en styring af pumpen så det køre rigtig langsomt til sidst.
Jeg var engang meget interesseret i solvarme og læste en masse på vvfs, hvor jeg fik det indtryk at lagdeling i akutank er meget svær at styre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af mgmone » 03 jul 2014 18:28

nemocharley skrev:Hvor stor er buffertanken? Jeg har selv en 300l, og det virker som lige lidt nok ift. at få længere gangtider, selvom det self. er bedre end ingenting. Hvis du går med bagtanker om solvarme, bør du overveje tankens type (en alm buffertank, eller en med interne spiralvekslere).
Hej
En MGM Junior har minimum ydelse på 1,5 kW, en 300 Liter akkutank vil kunne forsyne huset med 1,4 kw i 8,75 timer ved et temp fald på 25 grader, har ens fyr en minimum ydelse på feks 6 kW kræves der tilsvarende en 1200 liters stor tank for at kunne forsyne huset med en effekt lige under kedlens minimums ydelse i samme tidsrum.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af kovas » 04 jul 2014 20:11

Hej
En MGM Junior har minimum ydelse på 1,5 kW, en 300 Liter akkutank vil kunne forsyne huset med 1,4 kw i 8,75 timer ved et temp fald på 25 grader, har ens fyr en minimum ydelse på feks 6 kW kræves der tilsvarende en 1200 liters stor tank for at kunne forsyne huset med en effekt lige under kedlens minimums ydelse i samme tidsrum.
Hilsen Karsten[/quote]
Hej.
Jeg ville bare gerne vide premisse for opsætningen. Bliver der bruge gulvvarme hele sommeren? Så vidt jeg har forstået så kan MGM også starte på ordre fra vvb. det kan self være at man synes at det er sjovt at lave det. Men hvis det ikke er derfor er der så reelt noget sparet ved at have 300l vand som taber varme.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af nemocharley » 05 jul 2014 12:11

der er jo nogen som bruger timerstyringen på mgm når det er varmt nok og derigennem opnår en besparelse. Den eneste ulempe jeg lige kan se, er at man måske ikke altid har varmt brugsvand - men kender man sine vaner/dagsrytme så burde det jo ikke være et problem. Hvis det er fordi det er med solvarme, så er det jo en anden snak.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af triumph » 06 jul 2014 19:38

Er en mgm junior ikke preinstalleret med 2 føler, hvor den ene kan benyttes til vvb, og den anden til rumtermostat ?
Hvis det er tilfælde, så kommer den aldrig til at køre lavlast. Hvis der mangler varme, køre den op til fuld skrad, indtil hus/vvb er varm.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

MGM og Akkumuleringstank

Indlæg af Lau » 06 jul 2014 20:21

Mine følere er sat til vvb, udetemp, samt kedeltemp.

Men hvorfor ville den ikke kunne køre lavlast hvis der var tilkoblet en rumtermostat?
Hvis jeg kun har en gulvvarmekreds der kalder på varme, så bruger typisk under 3 kw. (Det må vel kaldes lavlast?)


Besvar