Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu en ny MGM ejer

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Endnu en ny MGM ejer

Indlæg af mgmone » 07 sep 2014 14:35

Hej Alex
Send mail så finder vi en du kan se.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Endnu en ny MGM ejer

Indlæg af Alex fs » 07 sep 2014 14:39

Gjort :-)
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Endnu en ny MGM ejer

Indlæg af Flemmingth » 02 okt 2014 21:00

Så har Karsten været her i formiddags.
Jeg har fået installeret ny software, så nu kan jeg følge MGM'en på PC'en, og få fyret til at starte automatisk når akku. tankene bliver kolde. Skal blot lige have skaffet og monteret et skifterelæ, for 3-vejs ventilen er af den slags som skal have spænding begge veje.
Fik også ny tænder på, for fyret havde svært ved at starte, og min håndspålæggelse målte at tænderen ikke varmede. Ny tænder hjalp nu ikke, så Karsten tryllede lidt med indstillingerne (længere tændetid), og siden har den tændt hver gang.
Kan næsten ikke vente på, at det bliver møgvejr, så jeg med god samvittighed kan stoppe udendørsaktiviteterne, og få megen god tid til at gå med at fintune fyret. Bevares - det brænder OK, meeen - der er givetvis plads til småforbedringer.
Og hvis der ikke er, skal der pilles alligevel. Den bedste måde at lære sit udstyr at kende: Fix it - even if it ain't broke ! :shock:

Og bare rolig folkens ! Jeg har taget screen dump af alle indstillinger, selvom jeg selvfølgelig ikke får brug for dem 8)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Endnu en ny MGM ejer

Indlæg af Flemmingth » 05 dec 2014 20:47

Så får I lige en update.
MGM'en tøffer derudaf.
Lige nu er ydelsen 5,6 kW - kedeltemp. 63°C - røgtemp. 73°C

Jeg har justeret en hel del på P og I værdierne for at undgå den stopper på høj kedeltemp., men ser nu ud til at være på rette vej.

Efter lidt misforståelse har jeg også fået den til at spille sammen med Vigas+Akku. Når Akku. top bliver <60°C starter MGM'en automatisk op og sørger for fortsat varme. Når jeg fyrer op i Vigas og Akku. top bliver >60°C, stopper MGM automatisk og står stand- by til næste gang jeg svigter fyrbøder jobbet. SÅDAN ! ! smiley140.gif

Misforståelsen bestod i, at jeg startede med at bruge VVB automatikken til sammenspillet med Akku. Termoføleren kom på toppen af Akku. i stedet for op i VVB. MGM'en startede fint ved lav Akku. temp. og tøffede derudaf. Og det blev den ved med på min. ydelse, selvom den kom over max. temp. (forsøget foregik i det varme efterår hvor huset ikke kaldte på varme). Da den nåede 80°C trykkede jeg STOP og gik i tænkebox. Nåeh ja - VVB (Akku.) kaldte jo stadig på varme uden at aftage noget :oops:
Fandt derefter ud af, at MGM'en bl.a. har en indgang (potentialefri) fra alternativ energikilde - og det er jo lige det Vigas+Akku. er.
Så var det blot at finde den rigtige termostat med fjernføler på Akku. top og signal til MGM'en. Vupti - så virker det. :dance:

Idag har jeg så monteret timetæller på sneglemotoren og lavet pilleafvejning, så nu må jeg kunne få en rimelig nøjagtig forbrugsmåling.
Time will show.

Og så venter jeg bare på at der kommer en software med kurver på alle parametre og målinger, så man kan fin tune indstillingerne.
Det kræver (for) megen tålmodighed uden.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

nemocharley

Endnu en ny MGM ejer

Indlæg af nemocharley » 05 dec 2014 21:20

:great: hold os endeligt opdateret :)


Besvar