Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Besvar
CasperJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26 jan 2013 19:14
Mit fyr: Mcz Ego hydro
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Årligt forbrug: 2tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af CasperJ » 06 apr 2013 13:06

Hej
Hvor mange varme kredse kan et mgm fyr styre?
Hvis fyret opstilles i en udbygning hvor der ønskes varme til gildesal samt værksted.
Og der føres rør ind til huset hvor der sættes pumpe til varme kredsen og en pumpe til vvb.
Kan der yderligere styres en pumpe i udbygningen til at forsyne varme kredsen til gildesal og værksted.

Mvh
Casper


dannidines

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af dannidines » 06 apr 2013 15:59

Nu kender jeg ikke til MGM, men en nem måde at lave seperat styring af varmekredsen til gildesalen kunne være:

En 2-vejs ventil som en af disse. http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... tiler.html på fremløb til gildesal, styret af en rum føler som F.eks. En af dem her http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... ostat.html ... På den måde, så kan du gå ud i gildesalen - skrue op på ønsket temperatur, termostaten åbner for ventilen indtil temperaturen er opnået, hvorefter den lukkes igen (den vil så selv åbne/lukke for ventilen indenfor ønsket temp -1 / + 1 grad i gildesalen)

På ovenstående måde undgår du en ekstra pumpe på anlægget og får "intelligent/økonomisk" styring af temperaturen.. Faktisk kan rumføleren også tænde/slukke fyret samt start/stoppe cirkulationspumpen hvis du ønsker det..

Nå men, et bud på hvordan du kan lave det:-)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af Olaf13 » 06 apr 2013 16:15

Dannis forslag med en rum termostat kan jo også bruges til at tænde og slukke for en pumpe i den pågældende varme kreds i stedet for en 2 vejs ventil, i det det ikke er sikkert at MGM'en har en central pumpe ved fyret men kun en pumpe i de forskelige varmekredse.

CasperJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26 jan 2013 19:14
Mit fyr: Mcz Ego hydro
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Årligt forbrug: 2tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af CasperJ » 06 apr 2013 16:20

Det er jo ikke sikkert der er arme orbrug på begge kredse samtidigt hvis der fyres med pilleovn eller brændeovn i beboelsen.
Men hvis der startes en kreds der køler fyret så vil det vel starte op.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af mgmone » 06 apr 2013 16:26

Hej
Som standard kan MGM styre 2 kredse med hver sin pumpe, der skal ikke være pumpe ved kedel, der fåes et tillægs modul til styringen med udgang for ekstra 2 pumper og 4 motor ventiler.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


CasperJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 26 jan 2013 19:14
Mit fyr: Mcz Ego hydro
Areal: 158
Brændsel: træpiller, brænde, solvarme
Årligt forbrug: 2tons
Geografisk sted: Bedsted, ringsted

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af CasperJ » 06 apr 2013 16:28

Tak Karsten så er der jo ikke noget problem.

dannidines

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af dannidines » 06 apr 2013 16:30

Så smid en ventil på hver kreds (beboelse, gildesal) og en rumtermostat på hver.. Stil termostaten i beboelsen til 21-22 grader og gildesal på 0 grader. Hvis du tænder pilleovnen i beboelsen, så lukker ventilen dertil og fyret "slukker" - og når du så går ud og drejer rumtermostaten i gildesalen op i temp = kun gildesalen vil få varme, da beboelsen er varmet op af pilleovnen... Når du er færdig i gildesalen drejer du termostaten ned på 0 igen = ingen varmespild dertil! Skulle beboelsen blive kold mens gildesalen varmes op = så åbner termostaten i beboelsen for ventilen dertil og begge steder modtager varme... Men igen af stederne får mere varme en den respektive termostat beder om...

dannidines

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af dannidines » 06 apr 2013 16:31

mgmone skrev:Hej
Som standard kan MGM styre 2 kredse med hver sin pumpe, der skal ikke være pumpe ved kedel, der fåes et tillægs modul til styringen med udgang for ekstra 2 pumper og 4 motor ventiler.
Hilsen Karsten
Pisse smart det er indbygget, BUM! Det er faktisk det samme setup som jeg beskriver - bare indbygget (piv godt)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pumpe styring af to seperate varme kredse.

Indlæg af triumph » 06 apr 2013 18:55

husk nu og sikre mod frost


Besvar