Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 03 feb 2010 12:51

Jeg fik det til at holde op med at ose, ved at nedsætte pilletilførslen! Tak for hjælpen.

Når nu man har et fyr der har vejrkompensationsanlæg og automatisk tænding, er der så nogen idé i at prøve at drosle ned på tilførslen indtil den kun lige producerer hvad vi skal bruge? Det vil jo så bare betyde at det ikke, som nu, varmer hurtigt op og slukker helt, for igen at starte op når tid er. Vil det ændre noget på forbruget?

Eller er den eneste måde at spare på forbruget, at sikre at der ikke blæses for meget?

Jes


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af thy » 03 feb 2010 15:19

tja de fleste sænker ydelsen så man undgår alle de opstart/pausefyring....

luften skal jo med ned hvis du vil prøve....

når det bliver sommer skal du regne med at det vil være bedst med pausefyring og opstart igen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 03 feb 2010 15:29

Hej Thy,

Tak for svaret.
thy skrev:tja de fleste sænker ydelsen så man undgår alle de opstart/pausefyring....

luften skal jo med ned hvis du vil prøve....

når det bliver sommer skal du regne med at det vil være bedst med pausefyring og opstart igen
Okay, så det koster at den skal ned og vende hver gang?

Jes

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af thy » 03 feb 2010 15:30

tja en eltænder tar jo også endel
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 03 feb 2010 15:31

thy skrev:tja en eltænder tar jo også endel
Det vil jeg prøve så. :)


tass1024
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 jan 2010 14:58
Mit fyr: Bio-Sol + IWABO VILLA-S1x
Areal: 118 + 75
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2800
Årligt forbrug: 4-7

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af tass1024 » 15 mar 2010 20:57

Nibe PB 10 svarer til Iwabo Villa S1X, som jeg har.

Tager du kappen af er der en blæser med en plade som er skruet fast. Denne åbner og lukker for lufttilførslen (marker original indstillingen!).

Vi har haft svært ved at få den til at køre ordenligt på andet en standard indstillingen. Jeg anbefaler du kun regulerer på P2 og/eller lufttilførslen.

Små tips:
- Check om den tænder i første forsøg (i gennemsnit), det ok at den ikke altid gør det
- Check hældningen af din snegl, er hældningen lille (tættere på vand end lodret) kan det være smart at sætte P1 & P2 ned, da du får flere piller ind.
- Check om faldrøret er for varmt, du skal kunne holde hånden over buen, bliver dette for varm, sæt da modstanden ned i kedlen eller effekten (P2). Det er også vigtigt at rense dette for pillesmuld, samt længere nede i brændere, da dette kan give brand i brænderen (fødeslange til faldrøret brænder over, det er sket for mig, ufedt!).
- Check at du ikke har røggas eksplosioner, men dette lægger man mærke til ved at hører det (drøn eller trykbølge), eller der lugter af røg en gang imellem. Vi satte P1 ned til standard igen :-)
- Check røggas temperatur med stegetermometer ved udgang af kedlen. Temperaturen skal være høj nok. 60-80 grader en meter fra skorsten top, dvs. kedeludgangstemp. - X meter * tab pr. meter. Typisk tab i murskorsten (kun mur): 20 g/m, isokern: 15 til 10 g/m, isoleret stål: 10-5 g/m. Du vil se at temp. varierer, jeg tager top temp. og runder lidt ned (130 g). Min skorsten er indvendig muret med isokern, så jeg tager 10 g/m og der er cirka 6 meter op. Det giver 70 grader, hvilket er fint. Jeg har også en brændeovn som hjælper med at holde samme skorsten tør.

Håber det kan bruges!

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 15 mar 2010 21:31

Tak for super gode råd!

Den tænder ikke altid - ofte tænder den først anden gang - andre gange slet ikke - og skal resettes. Hvad skal der da skrues på?

Hældningen er meget stejl og over de anbefalede 45° - der er ikke plads til mindre. Måske jeg så skal skrue op for P1 og P2?

Røggaseksplotioner har vi haft - så store at toplågen i fyret blev deformeret. Vølund har justeret på den og efter det har vi ikke haft nogle.

Hvor måler jeg røggastemperaturen? Skal jeg måle der hvor trækregulatoren sidder på skorstensrøret lige over kedlen? Skorstenen er en ny isoleret stålskorsten. Vølund siger bare at røggastemp skal være mellem 170 og 240° - så det er vel temp i toppen af fyret?

Jes

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 18 mar 2010 09:50

Min skorsten er 5 meter høj, og er en ny isoleret stålskorsten. Jeg har sat et stegetermometer ind i hullet i røgrøret lige over kedlen - der hvor der er monteret en trækstabilisator. Temperaturen kommer ved fuldt drøn ikke over 120 grader. Er det så for lidt, når nu Vølund siger 170 til 240 grader? Eller måler jeg forkert?


Besvar