Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rengøring af Pellux100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Marianne S
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jan 2021 11:21
Givet likes: 6 gange

Rengøring af Pellux100

Indlæg af Marianne S » 17 jan 2021 11:38

Hej.
Vi lurer på et Pellux100 pillefyr, og har set en video på youtube fra en forhandler om, hvordan man rengør det - og det ser dejlig nemt ud. MEN! Det er jo en forhandler, og han demonstrerer det på et helt nyt fyr, som ikke en gang er sluttet til - så her kommer mine spørgsmål:
Hvordan fungerer det rent praktisk med rengøring af sådan en fætter - skal det gøres lige så sjældent, og er det lige så nemt som lovet?
Er der noget bøvl mht at holde herden ren?
På forhånd tak for hjælpen.
Vh Marianne


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af Lintz » 17 jan 2021 12:31

Marianne S skrev:
17 jan 2021 11:38
Hej.
Vi lurer på et Pellux100 pillefyr, og har set en video på youtube fra en forhandler om, hvordan man rengør det - og det ser dejlig nemt ud. MEN! Det er jo en forhandler, og han demonstrerer det på et helt nyt fyr, som ikke en gang er sluttet til - så her kommer mine spørgsmål:
Hvordan fungerer det rent praktisk med rengøring af sådan en fætter - skal det gøres lige så sjældent, og er det lige så nemt som lovet?
Er der noget bøvl mht at holde herden ren?
På forhånd tak for hjælpen.
Vh Marianne
Hej og velkommen til.

Jeg har ikke et Pellux men en Scotte, men så stor forskel er der nu heller ikke på de 2 fyr.
Som jeg ser det er brænderen og herden noget lettere at komme til når den sidder på lågen. Det gør den ikke på en Scotte hvor det er nødvendigt at afmonterer brænderen helt for at rense den.

Turbolatorene er nu nok dem der kommer til at svine mest når de skal trækkes op og renses men da det ikke skal ske så tit overlever I nok det.

Herden skal ikke holdes ren i den forstand. Hvis man har problemer med det er det fordi fyret ikke brænder optimalt. Her snakkes der også kun om at den lige skal ses efter og eventuelt støvsuges.

En total rengøring af min Scotte tager max 20 min og vil påstå at det kan gøres på samme tid med en Pellux.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af Jens » 17 jan 2021 13:20

Kender ikke Pellux-en, men synes en ulempe ved den er, at den modulerer mellem 6 og 20 kw.
Tænker den må lukke ned rigtig tit, fordi der simpelthen ikke er et forbrug på minimum 6 kw. Både Scotte, MGM og sikkert mange flere kan modulere ned til 2 kw og stadig med god virkningsgrad.

Så snart der er plusgrader, så kører mit fyr langt mere tid under 6 kw end over, og stadig med en virkningsgrad på over 89 % i snit.

Men bortset fra ulempen med den høje minimumseffekt, tror jeg såmænd det er et udmærket fyr, der næppe er værre at rense end så mange andre.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af triumph » 17 jan 2021 14:12

Jens skrev:
17 jan 2021 13:20
Kender ikke Pellux-en, men synes en ulempe ved den er, at den modulerer mellem 6 og 20 kw.
Tænker den må lukke ned rigtig tit, fordi der simpelthen ikke er et forbrug på minimum 6 kw. Både Scotte, MGM og sikkert mange flere kan modulere ned til 2 kw og stadig med god virkningsgrad.

Så snart der er plusgrader, så kører mit fyr langt mere tid under 6 kw end over, og stadig med en virkningsgrad på over 89 % i snit.

Men bortset fra ulempen med den høje minimumseffekt, tror jeg såmænd det er et udmærket fyr, der næppe er værre at rense end så mange andre.
Reglerne siger (Så vidt jeg husker) at når man tester minimumsydelsen, så må det max ske ved 30% af max ydelsen. 0,3 x 20 = 6 KW
En pellux 100 er testet ved 4,9 KW = 24,5%
https://www.teknologisk.dk/godkendte-bi ... ler&id=831

F.eks NBE BS+ laver ikke 20 KW, men 16 eller 25 KW.
Her er 25 kwén testet ved 6,7 kw i minimumseffekt = 26,8%. 16 kwén er testet ved 4,7 KW =29,3%
https://www.teknologisk.dk/godkendte-bi ... ler&id=804

Fabrikanten vil naturligtvis gerne have højst mulig virkningsgrad på testcertifikatet, så de vil jo gerne lave testen hvor virkningsgrad er bedst.
Der er ikke meget forskel på hvor minimumsydelsen mellem Pellux og NBE er testet
Jeg har ikke et Pellux, og kan ikke sige hvor langt det kan skrues ned.
Mit gamle scotte 24 KW kan godt brænde med meget lav ydelse (2 KW) Men virkningsgraden mens det sker er ikke god.
Det siger sig selv, at hvis 80 % af hærden ikke er dækket, så vil hovedparten af luften ryge uden om bålet, og man vil få et stort røggas tab.

Derfor skal man ikke købe et større fyr end man har behov for, så man altid/i hovedparten af tiden kan ligge inden for et fornuftigt arbejdsområde, men det må vi jo antage at trådstarter har tænkt over, ellers kan hun jo købe en Pellux Compact på 13 KW, med en minimumsydelse på 3,5 KW
https://www.teknologisk.dk/godkendte-bi ... ler&id=830

fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af fyrkat » 17 jan 2021 19:59

Ja det er lige så let som på videoen.
En meget tilfreds Pellux 100 ejer.


eastman57
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 feb 2021 11:11
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 190
Brændsel: 6mm german pellets
Geografisk sted: Bagsværd
Modtaget likes: 1 gang

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af eastman57 » 04 feb 2021 11:39

Hej Marianne
Jeg har selv et Pellux. Forklaringen i videoen er faktisk gode, selvom det er mere snavset nå man gøre det efter drift!
Jeg gøre rent ind i brændekammeret (låg) ca. hver anden uge: tomme askeskuffer + støvsugning rund omkring, det tager ca. 10minutter. Røgrøre og turbulatorer (lem med skruer på toppen) ca. 1 gang om måned, det tager hellere ikke så lang tid. Det bedste råd er at investere i en god askestøvsugere.

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af kim69b » 27 maj 2021 09:28

Marianne S skrev:
17 jan 2021 11:38
Hej.
Vi lurer på et Pellux100 pillefyr, og har set en video på youtube fra en forhandler om, hvordan man rengør det - og det ser dejlig nemt ud. MEN! Det er jo en forhandler, og han demonstrerer det på et helt nyt fyr, som ikke en gang er sluttet til - så her kommer mine spørgsmål:
Hvordan fungerer det rent praktisk med rengøring af sådan en fætter - skal det gøres lige så sjældent, og er det lige så nemt som lovet?
Er der noget bøvl mht at holde herden ren?
På forhånd tak for hjælpen.
Vh Marianne
hej ,jeg har en gruppe kun med pellux 100,der har jeg lavet 5 gode videoer med vedligehold af selv samme fyr

Marianne S
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jan 2021 11:21
Givet likes: 6 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af Marianne S » 11 jun 2021 17:51

kim69b skrev:
27 maj 2021 09:28
[quote="Marianne S" post_id=351891 time=<a href="tel:1610879938">1610879938</a> user_id=26128]
Hej.
Vi lurer på et Pellux100 pillefyr, og har set en video på youtube fra en forhandler om, hvordan man rengør det - og det ser dejlig nemt ud. MEN! Det er jo en forhandler, og han demonstrerer det på et helt nyt fyr, som ikke en gang er sluttet til - så her kommer mine spørgsmål:
Hvordan fungerer det rent praktisk med rengøring af sådan en fætter - skal det gøres lige så sjældent, og er det lige så nemt som lovet?
Er der noget bøvl mht at holde herden ren?
På forhånd tak for hjælpen.
Vh Marianne
hej ,jeg har en gruppe kun med pellux 100,der har jeg lavet 5 gode videoer med vedligehold af selv samme fyr
[/quote]

Hvor finder jeg den gruppe?

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af kim69b » 11 jun 2021 20:01

du skriver ,pellux 100 pillefyr
kim

Marianne S
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jan 2021 11:21
Givet likes: 6 gange

Re: Rengøring af Pellux100

Indlæg af Marianne S » 12 jun 2021 12:29

kim69b skrev:
11 jun 2021 20:01
du skriver ,pellux 100 pillefyr
kim
Ah, på facebook, tak 👍


Besvar