Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justering af ilt på Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Justering af ilt på Pellux 100

Indlæg af Tom_AT » 31 okt 2017 13:08

Da jeg for noget tid siden havde samme spørgsmål oppe i pellux 100 facebookgruppen lød det enstemmigt fra flere brugere at jeg har for lavt træk i fyret. Dette kunne jeg kontrollere ved at skrue skueglas af og holde en lighter hen til. Hvis flammen blev suget ind var træk fint, hvis flammen blev blæst ud var træk for lavt. I mit tilfælde bliver flammen blæst ud ganske hurtigt.


Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Justering af ilt på Pellux 100

Indlæg af Stoklund » 07 nov 2017 00:07

Hvis du køre med alle tre retarder monteret, kan du med fordel fjerne den midterste sæt. Køre selv med det på den måde og kender flere Pellux100 ejere der har gjort det samme. Du kan jo evt. prøve det i et par dage.... det koster gratis :great:
I min optik vil der kun kunne være ilt underskud, hvis rummet, som fyret står i er for tæt. Men ja, det er da en mulighed!

/René

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Justering af ilt på Pellux 100

Indlæg af Tom_AT » 07 nov 2017 19:43

Det var selvfølgelig en mulighed lige at prøve.

Nu bare lige for at vende tilbage til mit oprindelige spørgsmål. hvis jeg vil lege lidt. Hvilken parameter er det jeg skal ændre for at give mere eller mindre ilt?

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Justering af ilt på Pellux 100

Indlæg af Stoklund » 07 nov 2017 21:17

Tom_AT skrev:Da jeg for noget tid siden havde samme spørgsmål oppe i pellux 100 facebookgruppen lød det enstemmigt fra flere brugere at jeg har for lavt træk i fyret. Dette kunne jeg kontrollere ved at skrue skueglas af og holde en lighter hen til. Hvis flammen blev suget ind var træk fint, hvis flammen blev blæst ud var træk for lavt. I mit tilfælde bliver flammen blæst ud ganske hurtigt.
Som du selv skriver "I mit tilfælde bliver flammen blæst ud ganske hurtig" Så du er ikke i ilt under skud, men træk underskud. I dit tilfælde vil det ikke hjælpe at skrue op for blæseren. Du skal have noget mere sug på :)
Ud med et sæt retarder eller påmontere en sug/træk blæser ved røgrøret. Du vil se effekten med det samme og problemet er løst :great:

Husk at et Pellux 100 fyr kræver ca. 6 meter skorsten, for at få et ordenligt træk og det er de færreste der har sådan en.

Har du ilt styrring monteret? i så fald skal de stå til min. på 8 og max på 14 (blæse tal skal ikke justeres her, da de styres af ilt-modulet. Men sæt min. blæs på 20 og max på 45 så får du en god optænding).

Uden ilt styrring er det blæse tal du skal justere og der ville jeg sætte det til min 15 og max 45

/René

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Justering af ilt på Pellux 100

Indlæg af Tom_AT » 07 nov 2017 22:59

Min skorsten er nok ca 6 meter, men med ret stor lysning. over 20 cm så vidt jeg husker. Er blevet oplyst at det sænker træk. Så ja, jeg skal nok have en suge/trækblæser monteret. Men skal da lige have prøvet at afmontere et sæt retardere.

Jeg har ikke iltstyring monteret. Det er i min optik en lidt overflødig ting ved fyring med træpiller. Men jeg kan da altid blive klogere :D

Jeg vil da i øvrigt lige prøve at kigge på blæsetallene.

Og mange tak :)


Besvar