Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af FinnLykke » 19 mar 2017 00:46

Hej med jer.
Så er den nye kedel i drift og det går godt :-)

Et spørgsmål om dagligt forbrug ifølge vægtmåleren i kedeldisplayet, kan man stole på den værdi der vises og løbende tæller op ???
Forbrug på denne årstid på et 250m2 ældre middel isoleret og renoveret murermesterhus fra 1937. hvor stort skal det forventes at være ???

jeg har kontrolvejet 1 time og vægten passede med de anbefalede 11.3 kg, jeg vejede 11,350 kg, så den værdi passer med 8mm piller, jeg har brugt standart pillen fra Køge Korn til ca 16-1700,- kr pallen med 900 kg.
jeg har fyldt min silo med 1 palle og vil så kontrollere om det passer til slut med de 900 kg :-)

Mit forbrug ligger på ca 1 kg. i timen målt over døgnet, i det sidste døgn med regn, blæst og kraftig vind har forbruget været 1,1 kg pr time målt over døgnet. Røggassen ligger fint imellem 110-130 grader. Der er ilt styrring monteret. Vi har en komfort temp på ca 21-23 grader i huset generelt, pigerne vil gerne have lidt mere.

Kedlen modulere i de nedre områder for det meste og en del af tiden under 6KW, så stopper den i en periode for så at starte op igen, der er op til 6 stop i døgnet. jeg har sat rense perioden op til 360 min.
MVH. Finn


Ken
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 apr 2017 20:54
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af Ken » 16 apr 2017 21:09

Hej jeg har også lige fået sat nyt fyr op. Jeg bruger 1,2 i snit og køre på 5,7kw. Mit hus er 280m2 så tænker det lyder meget fornuftigt det du skriver om dit. Vi har også 22-23 grader. Og ville da gerne lidt længer ned i kilo. Men gider heller ik og fryse :-)

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af FinnLykke » 17 apr 2017 23:40

jeg er helt enig med dig.
jeg har bestilt en internet overvågning så det bliver sjovt at studere lidt nærmere på driften i de kolde og dyre måneder :-)
jeg har lagt mærke til at vi aldrig mere lugter røgen fra skorstenen med den nye kedel som med brændeovnen da den kørte på højtryk, så Iltstyringen gør sit arbejde godt og modulere dejlig fint og røgfrit.
MVH. Finn

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af FinnLykke » 17 apr 2017 23:47

så er der kontrolmålt på faktisk pilleforbrug og det registrerede forbrug i styringen og det passer næsten, der er en mango på ca. 50kg der er købt 900kg og målt 850kg. jeg tror fejlen ligger i sækkene og næstegang vil jeg måle vægten på en række sække og se se om det er pillerne eller styringen.
MVH. Finn

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af mchlbk » 18 apr 2017 08:31

FinnLykke skrev:jeg er helt enig med dig.
jeg har bestilt en internet overvågning så det bliver sjovt at studere lidt nærmere på driften i de kolde og dyre måneder :-)
jeg har lagt mærke til at vi aldrig mere lugter røgen fra skorstenen med den nye kedel som med brændeovnen da den kørte på højtryk, så Iltstyringen gør sit arbejde godt og modulere dejlig fint og røgfrit.
Det har ikke noget med itstyringen at gøre, fyret modulerer fint uden.


Ken
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 apr 2017 20:54
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af Ken » 18 apr 2017 09:52

Jeg har ikke iltstyring på mit. Men synes det kører super godt som det er. Havde også tænkt på og ville ha iltstyring men ved ikke helt hvad det ville hjælpe tror ik jeg bruger mindrer ind jeg gør nu. Men ved da ik om det passer. :-)

FinnLykke
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 23 jan 2017 18:53
Mit fyr: MetroCompact 20
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Vordingborg
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Dagligt pille forbrug (ifølge display på kedlen) !!!

Indlæg af FinnLykke » 19 apr 2017 17:23

Jeg skal ikke gøre mig klog om hvad der er bedst, men når man ser på iltværdien og samtidig hører når pillerne fyldes i brænderen når værdien stiger lidt, så fungere det efter min mening optimalt, der fyldes ikke piller på med fast tidsinterval, men efter forbrændingen, det er vel på en måde optimalt også i relation til røg udvikling og belægninger i skorsten m.m. der kommer ikke for meget på af gangen men meget lidt i en lille jævn strøm kan man måske sige :-) hvis der ikke er iltstyring på kan det vel kun være tidsfaktor der bestemmer pillemængden og ikke selve forbrændings kvaliteten eller ? lysmåleren er vel ikke tilknyttet pillemængden men kun sikkerhed for at der er flamme !
MVH. Finn


Besvar