Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kolde radiatorer.

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 06 jan 2017 08:07

Jeg bliver lige nødt til at spørge jer andre herinde. Vi har 178 kvm fra 1973 middelisoleret.. Selvom det var pi... koldt i nat så burde fyret kunne varme huset op. Vi har varmtvandsprioritering. Den slog jeg fra før der kom varme på radiatorerne, men stadig ikke så meget så huset kunne varmes ordentligt op. Jeg har skrevet til Brian fra Vølund som har lovet på et tidspunkt at komme over og finjustere fyret. Men det er over en måned siden. Så hvornår det sker ved jeg ikke. MEN. Der må være én herinde der er super ekspert, og som kan skrive alle sine dataer ned fra fyret. Tænker på ydelser, grund temperatur, max temperatur, pilletilførsel mm. Radiatorerne er gennemgået. De giver alle max varme, så ingen ventiler hænger, men temperaturen i dem falder om natten så der er meget koldt om morgenen. Ingen timer på fyret. Hvad er der galt? Hvad skal jeg gøre? På forhånd mange tak.


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af PellX21 » 06 jan 2017 09:16

Det lyder jo næsten som en slags vejrkompensering eller styring med natsænkning, som så er sat for optimistisk? Du har ikke noget living connect på termostaterne el noget vejrkomp?

Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 06 jan 2017 09:24

Vi har vejrkompensering, der står noget med komfort temperatur 21 grader. Der er noget natsænkning i pelluxen men vi har ikke sat det til.

pendec

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af pendec » 06 jan 2017 09:37

Du kan vel mærke på rør om der cirkulerer varmt vand? Går pillefyret i pause/stopper?

Ellers er der da et plus, du har sparet penge på denne nat, for det blev godt nok koldt og der blev ædt træpiller her :)

Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 06 jan 2017 09:49

Vandet cirkulerer, pillefyret kører og Pauser/stopper og der kom også varme, men temperaturen på radiatorerne blev kolde alligevel i løbet af natten. Men der kommer varme. Jeg må se om der noget aktiveret med natsænkning. :)


pendec

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af pendec » 06 jan 2017 10:31

Hvis der er varme i rør som cirkulerer og du kan mærke det ved radiator rør også, så må det jo være dine termostater som laver natsænkning, og fyret pauser fordi der ikke kaldes på varmen, tænker jeg.

Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 06 jan 2017 10:44

Det er ganske almindelige termostater, der er ikke natsænkning på dem :)
De er også luftet ud. Jeg skal have fat på et geni der har de rigtige indstillingstal :)

pendec

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af pendec » 06 jan 2017 12:25

Kan det være pumperne som fejler? om natten pga. forbrug og hvad radiator måske vil trække på?

Har du fysisk set på pillefyr om natten, bare for at checke det?

Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 06 jan 2017 12:52

Det er helt nye pumper. En til varmtvandsprioritering og en til radiatorerne. Jeg skal lige se om der er lavet noget natsænkning eller timer når jeg kommer hjem. Det er ikke noget jeg har sat til. Det kan køre fint om dagen, men om aftenen/natten sænker den temperaturen.

Jens73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13 sep 2012 19:39
Givet likes: 1 gang

Re: Kolde radiatorer.

Indlæg af Jens73 » 07 jan 2017 13:21

Fik hjælp i går til indstillinger. Cirkulationspumpen stod også kun på trin 2. Den satte vi til 3 så nu sker der noget. Skønt med hjælp herinde fra jer andre. Tak og god weekend.


Besvar