Indregulering af pillefyr.

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 4 gange
Kontakt:

Indregulering af pillefyr.

Indlæg af soenderg »

Hej venner,

Jeg er nysgerrig på om nogen af jer har gjort det til en kunstart at indregulere og optimere jeres pillefyr. Jeg kommer fra en grim historie om et Denviro fyr (Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme) og påtænker at købe et Pellux 100 fra Vølund.

Jeg vil meget gerne komme godt fra start og være med i de inderste detaljer om driften og parametrene til fyret.

Hvad skal man være opmærksom på? Hvad er jeres bedste tips til indregulering? Kigger i på asken? Forbruget? Partikler i røggassen, som kan sætte sig i lambda sonden? Tilsodning af glas til fotocelle? Fødemængde? Hvilke parametre kigger i først på, når i skal se hvor godt jeres fyr kører? Antal starter? Forbrug? Temperaturer? Andet?

Kort sagt: Hvor skal jeg læse og gøre mig klogere for at blive europamester i indregulering? :-)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Indregulering af pillefyr.

Indlæg af triumph »

Er der ikke noget med at sådan en fætter har det bedst, hvis der instaleres en sugetræksblæser ?
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 4 gange
Kontakt:

Re: Indregulering af pillefyr.

Indlæg af soenderg »

Jeg tænker at det afhænger af hvor meget træk der er i skorstenen. Men du har nok ret i at det er bedre at have en på end ikke.

Jeg er mere nysgerrig på om der er nogen der har "nørdet" lidt med driftsparametrene eller har nogle erfaringer i forholdt til indstillingernes effekt på den optimale forbrænding/udnyttelse.
pendec

Re: Indregulering af pillefyr.

Indlæg af pendec »

soenderg skrev:Jeg tænker at det afhænger af hvor meget træk der er i skorstenen. Men du har nok ret i at det er bedre at have en på end ikke.
Jeg tror mere dit nye valg af pillefyr, kan have sænket røgtemp, så hvis din skorsten ikke er isoleret godt nok, så vil den skabe kondens inden det når ud.
Du burde vel have erfaret om der er et træk problem allerede med tidligere model som du har kørt med , ikke så heldigt med, i nogle år.

det er vel bare at sætte en flamme foran indgangen til skorsten, når du piller den gamle ned, så får du svaret om den trækker i flammen eller du skal købe ekstra sug eller forhøje skorsten, hvis muligt.
Brugeravatar
soenderg
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19 feb 2009 20:41
Mit fyr: Denviro S+M 23
Areal: 230
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4370
Geografisk sted: Store Merløse
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 4 gange
Kontakt:

Re: Indregulering af pillefyr.

Indlæg af soenderg »

Det er en ret ny og velisoleret skorsten, så den er jeg ikke så bekymret for. Jeg tror dog jeg vil isolere røgrøret, hvad det ikke var før. Mit gamle fyr har en suger og der har ikke været nævneværdige problemer med kondens (En af de få ting der IKKE var problemer med)

Besvar