Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellux 100 og solvarme med ekstern styring

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
08mibn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 08 mar 2016 13:58
Mit fyr: 2*Pellux 100, Blackstar 20 kW, Multi 22
Givet likes: 1 gang

Pellux 100 og solvarme med ekstern styring

Indlæg af 08mibn » 16 mar 2016 23:01

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaring med pellux 100 og solvarmeanlæg, uden solvarmestyringen fra vølund? Jeg fik etableret mit fyr d. 1 december, hvilket er lidt ude for solvarmens brugsområde :wink: . Så det er først nu jeg kan teste hvordan de to ting spiller sammen! jeg har etableret en "overstyring" af cirkulationspumpen, således at solvarmen altid kan komme af varmen til husets cirkulationssystem. Dette spiller heldigvis rigtig godt sammen!

Solvarmen går igennem en pladevæksler ind i vølund kedlen og her opstår så problemet! for selvom vandet i kedlen er over 50 grader varmt, så starter fyret alligevel, hvilket er unødvendigt med solvarmen! Er der nogen der skulle have erfaringer ved dette? jeg kunne nemlig godt tænke mig at fyret automatisk slukkede, så mit solvarmeanlæg ikke koger over!

Jeg har haft lidt øje på broforbindelsen mellem GND og IN8, der står i manualen at den skal være tilsluttet for at brænderen fungere. Men er der nogen der ved hvad der sker hvis man afbryder den ? slukker brænderen så? hvis den gør ville det være alletiders til mit problem!

Jeg har vedhæftet en koncepttegning af min installation icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
VVS.pdf
(167.92 KiB) Downloadet 141 gange


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Pellux 100 og solvarme med ekstern styring

Indlæg af JFinderup » 18 mar 2016 17:42

Hvis ikke styringen har mulighed for at afbryde et potentiale frit relæ kunne, så kunne du se om man kan finde et der afbryder, når der er strøm til solpumpen. Tanken er at afbryde strømmen til fyr, når der er strøm på solpumpen.
Har Pellux mulighed for eksternt fyrkald/afbrydelse?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar