Kold vinter

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
ReneG
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 26
Tilmeldt: 18 sep 2015 12:40
Mit fyr: Pellux 100/2
Areal: 350
Brændsel: RW 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 30
Kontakt:

Re: Kold vinter

Indlæg af ReneG »

Du kan indstille med en times interval hvornår pumpen skal køre og stoppe, programmerbar for hver af ugens dage. Med mit setup er det under Centralvarme - Tidsprognose

mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Kold vinter

Indlæg af mchlbk »

Problemet ligger i cirkulationspumpen

Som standard slukker pellux 100 cirkulationspumpen, når temperaturen falder under 45 grader. Fyret har ikke godt af at køre med lavere fremløbstemperatur, så det skal du ikke ændre. Er temperaturen over 45 grader kører pumpen konstant. Det skal den gøre, og Alpha2-pumpen afpasser så automatisk effekten til behovet.

Du sørge for, at din Alpha 2-cirkulationspumpe ikke står på auto-adapt. Det giver simpelthen ikke nok power til at pumpe det varme vand helt rundt i et hus som dit (og mit, 3 etager). Sæt den til 2 eller 3 af de vandrette linier i stedet. Pumpen afpasser stadig watt-forbruget til behovet, men du vil se, at den kører højere op i watt, når behovet er der. Så kan den bedre pumpe det varme vand op på din første sal.

Du vil muligvis høre lidt mere susen i radiatorerne, når der kommer mere tryk på vandet.

Pellux 100 har ikke sommer/vinter-indstilling.

NB: Jeg går ud fra, at du har udluftet radiatorerne på 1. sal? Hvis de er fulde af luft fungerer de ikke ordentligt.
Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Kold vinter

Indlæg af bobzinen »

mchlbk skrev:Problemet ligger i cirkulationspumpen

Som standard slukker pellux 100 cirkulationspumpen, når temperaturen falder under 45 grader. Fyret har ikke godt af at køre med lavere fremløbstemperatur, så det skal du ikke ændre. Er temperaturen over 45 grader kører pumpen konstant. Det skal den gøre, og Alpha2-pumpen afpasser så automatisk effekten til behovet.

Du sørge for, at din Alpha 2-cirkulationspumpe ikke står på auto-adapt. Det giver simpelthen ikke nok power til at pumpe det varme vand helt rundt i et hus som dit (og mit, 3 etager). Sæt den til 2 eller 3 af de vandrette linier i stedet. Pumpen afpasser stadig watt-forbruget til behovet, men du vil se, at den kører højere op i watt, når behovet er der. Så kan den bedre pumpe det varme vand op på din første sal.

Du vil muligvis høre lidt mere susen i radiatorerne, når der kommer mere tryk på vandet.

Pellux 100 har ikke sommer/vinter-indstilling.

NB: Jeg går ud fra, at du har udluftet radiatorerne på 1. sal? Hvis de er fulde af luft fungerer de ikke ordentligt.
Jeg har et ældgammelt (fra 1890) dog med ny tag etage (2 fulde etager), 205 kvm 13 m højt hus, gulvarme i stue plan resten med radiatorer.
Cirkulations pumpe alpha2 på auto adapt klarer fint og cirkulere vand rundt selv op til den fjerneste radiator uden problemer.
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Kold vinter

Indlæg af mchlbk »

bobzinen skrev:Jeg har et ældgammelt (fra 1890) dog med ny tag etage (2 fulde etager), 205 kvm 13 m højt hus, gulvarme i stue plan resten med radiatorer.
Cirkulations pumpe alpha2 på auto adapt klarer fint og cirkulere vand rundt selv op til den fjerneste radiator uden problemer.
Ja det er utroligt så forskelligt husene opfører sig.

Her virker autoadapt kun ordentligt om sommeren, når fyrets eneste opgave er at fodre varmtvandsbeholderen.

Besvar