Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Hornemann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jan 2016 20:32

Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af Hornemann » 03 jan 2016 20:43

Jeg har fornyligt købt et hus med Pellux 100 fyr i.
Jeg bruger ca 30-35 kg om dagen.
Pillerne er Barlinek piller.
Huset er 139 kvm, gulvvarme i stue etage og nye vinduer i stueetage. Første sal er der 3 radiatorer.
Lyder dette pilleforbrug helt hen i vejret?
Jeg har bemærket over de sidste par uger at fyret bliver ca 72 grader og slukker. Efter noget tid tænder den så igen, er dette meget normalt? Burde den ikke køre konstant i denne temperatur?
Den midterste spiral har ikke været monteret


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af HR LUCCA » 03 jan 2016 23:53

Hornemann skrev:Jeg har fornyligt købt et hus med Pellux 100 fyr i.
Jeg bruger ca 30-35 kg om dagen.
Pillerne er Barlinek piller.
Huset er 139 kvm, gulvvarme i stue etage og nye vinduer i stueetage. Første sal er der 3 radiatorer.
Lyder dette pilleforbrug helt hen i vejret?
Jeg har bemærket over de sidste par uger at fyret bliver ca 72 grader og slukker. Efter noget tid tænder den så igen, er dette meget normalt? Burde den ikke køre konstant i denne temperatur?
Den midterste spiral har ikke været monteret
Svært og sige om det skal stoppe , det har jo et høj min effekt, 6 kw hvis jeg ikke tager fejl , mit Scotte fyr køre i området 4-5 kw lige nu , og har et hus i ca samme størrelse , mit forbrug er til gengæld noget lavere , ca 22 kg , men det er svært og sammenligne 2 forskellige huse :wink:
Du kan muligvis stille på luft/pillemængden så du får et lavere forbrug og færre stop .

Hornemann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jan 2016 20:32

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af Hornemann » 04 jan 2016 06:52

Hvordan skal indstillingerne Være?
Hvordan er jeres andre?

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af kim69b » 04 jan 2016 10:12

HR LUCCA skrev:Svært og sige om det skal stoppe , det har jo et høj min effekt, 6 kw hvis jeg ikke tager fejl , mit Scotte fyr køre i området 4-5 kw lige nu , og har et hus i ca samme størrelse , mit forbrug er til gengæld noget lavere , ca 22 kg , men det er svært og sammenligne 2 forskellige huse :wink:
Du kan muligvis stille på luft/pillemængden så du får et lavere forbrug og færre stop .
hej.jeg har også 3 radiator,men i stueplan.der ud over har 110 kvm gulvvarme,mit fyr har også start stop til tider,når den kommer op på 70 gr.det er meget normalt,men har en mistanke til at jeg har nogle rå på loftet som trænger til rørskåle,det er jo det man udskyder når det er varmt.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af mchlbk » 14 jan 2016 18:53

Det er helt normalt at fyret stopper, når det er kommet lidt over set-temperaturen. Så daler temperaturen et antal grader, hvorefter fyret starter igen. Antallet af grader temperaturen falder før genstart kaldes 'hysterese' og du kan selv indstille den. Som standard er den 10 grader, men mange har hævet den, så fyret brænder længere tid og har færre opstarter.

En anden ting du kan gøre for at mindske antallet af opstarter er at nedjustere max-ydelsen. Som standard står den på 100 og fyret kan så yde max. 20 kW. Reducerer du den til 75 kan fyret yde max. 15 kW, hvilket bevirker længere brændetid for at nå set-temperaturen.

Vær dog opmærksom på, om fyret stadig har muskler nok til at opvarme huset. Særligt kan det tage længere tid at varme vandet i din varmtvandsbeholder, hvis du reducerer max-effekten og skruer op for hysteresen. Man må prøve sig frem.

Den midterste spiraltingest er nok fjernet for at forbedre forbrændingen. Fyret er mest effektivt med alle tre i, men for nogle har det været nødvendigt at fjerne den ene for at få mere 'sug' i skorstenen. Jeg ville ikke begynde at eksperimentere med at montere alle tre, før du er mere fortrolig med fyret.

Mht. dit forbrug tror jeg vi alle oplevede, at det var lidt voldsomt i starten af januar. Det skyldtes blæsten. Det er umuligt at sige, om dit forbrug er normalt. Det afhænger af antal beboere i huset, antallet af bade, om der er sænket temperatur om natten osv.
Last edited by 1 on mchlbk; edited 14 times in total


Hornemann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jan 2016 20:32

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af Hornemann » 14 jan 2016 18:57

Jeg har nu fået monteret en iltsonde, hvad skal O2 ligge på?:)

Vild katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 feb 2016 18:24
Mit fyr: Vøglund pellux 100
Areal: Hus 150/værksted 200
Brændsel: Flex heat
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: Ved det ik enu

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af Vild katten » 21 feb 2016 16:43

Min o2 ligger på ca 13 +/-
Vøglund Pellux et fyr man ik piller meget ved :great:

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pelux 100 bliver varm tænder/slukker

Indlæg af PellX21 » 21 feb 2016 16:51

Uden at kende Pellux ret godt - var det så ikke en idé at sætte maxydelsen på 10kw og hysteresen noget højere?

Mit eget varmesystem med tung gulvvarme har det fint med store udsving i fremløbstemp. - den svinger mellem 40-45 og 75 c - men din kedel skal jo kunne holde til det?


Besvar