Ned juster temp om natten?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Mojo
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 okt 2015 22:07

Ned juster temp om natten?

Indlæg af Mojo »

Hej.
Har lige fået nyt Pellux 100 pillefyr med pb20 brænder. :great:
Det køre fint men har et spørgsmål jeg håber nogle kan hjælpe med, det er indstillet til at holde 65 grader men der er vel ikke nogle grund til det holder den temperatur om natten eller? det lyder i mine øre som spild af piller.
Så kom til at tænke på om man kan indstille den til lad os sige gå ned til 45 grader kl 22 og så gå op på 65 igen kl 7.
Nogle der kan byde ind med lidt visdom? :P

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Blevet takket: 1 gang

Re: Ned juster temp om natten?

Indlæg af nielshm »

Utrolig dårlig ide. Røggasserne indeholder svovlsyre, så længe de er i røgen som "damp" så er der ingen problemer, så ryger det i skorstenen.
Men hvis temperaturen bliver for lav, så fortættes de til dråber på kedlens indvendige overflade, hvilket så kan føre til rust og tæring.
Hvis du vil noget, så skal du køre tænd/sluk natten over, så kan fyret varme op op morgenen. Det gør nemlig ikke noget, at vandet er blevet koldt når fyret tænder op. Bare den ikke skal stå permanent og lune sig med lave temperaturer.
Fyrets virkningsgrad ved ren tomgang er nok heller ikke særlig høj, det er jo faktisk ved fuld effekt at det giver størst udbytte.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Ned juster temp om natten?

Indlæg af newpas »

Eller kør timer på cirk. pumpe!
Mojo
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 okt 2015 22:07

Re: Ned juster temp om natten?

Indlæg af Mojo »

Okay mange tak. Så tror jeg da at jeg vil køre tænd/sluk om natten. Men det er faktisk mit mindste problem. mit fyr køre rengøring hver 1.5time ca og kan ikke finde ud af hvorfor. Så opretter et nyt indlæg om det problem. Men mange tak for tænk/sluk ide´n ;)

Besvar