Er fyret for stort.

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Er fyret for stort.

Indlæg af kasper frandsen »

Da vi står og skal flytte til et hus på 144m2 i grundplan, og når 1 sal bliver færdig engang får huset 168m2 i 2 plan, vil jeg høre om et pellux fyr ikke bliver for stort til huset.
Om det ikke er nok med et 10kw pillefyr så.
Hvor vi bor nu har vi 233m2 i et plan og har et pellux pille fyr, så derfor kender jeg lidt til det fyr, og ville være ked af og skulle til og lære et nyt fyr og kende, men kan da blive nød til det hvis fyret er for stort til det nye sted. :-)

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af Stoklund »

Hej Kasper

Jeg har selv 230 m2 "dårligt isoleret" og køre halv kraft på den året rundt, med mange pause stop.
Men når det så er sagt er det jo et fyr som passer sig selv uden at skulle justere noget som helst, bare den får nogle piller og knaske i :-)
Jeg tror du måske vil opleve at den starter og stopper lidt mere end du er vandt til (og hvad så icon_cheesygrin.gif ).
Ellers hvis det er muligt, så vent til næste år med at købe nyt, når Metro's model kommer på market.
(stort set samme fyr, bare droslet ned til 12 kwh) ingen tvivl om at den bliver et hit :)
http://bioeksperten.dk/product/metro-compact-12-1922/
Vølund kommer sikkert også med det :-)

/René
nemocharley

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af nemocharley »

en buffertank kan jo bremse opstarterne, hvis du føler dig meget generet af det. Jeg kan køre med forsinket opstart på mit fyr, jeg ved ikke om Pellux 100 har samme mulighed?

Er der ikke noget med at man kan sætte topydelsen på pellux 100 til 60% af de 20kw?
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af Stoklund »

Jo en buffertanke er også en mulighed. :great:
50% kan den gå ned på, men lav last driften er desværre stadig ca 5-6 kwh :|

/René
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af kasper frandsen »

Tænkte nu også mere på om fyret er for dyrt i drift, når huset kun er på 144m2 og det er et fyr der er beregnet til huse på mellem 2-300m2 :-)
For ville mene at fyret helst skulle gå ned på 2-3 kw når huset er så lille, ved godt at pellux starter og stopper efter behov, meeen af lige vel.. :-)

nemocharley

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af nemocharley »

Jeg ved ikke hvor stor forskellen er, har huset radiatorer eller tung gulvvarme?

Diskussioner har været vendt mange gange herinde fra forskellige vinkler. Hvis du har radiatorer så kan styring efter rumfølere sikkert give en del i forår og efterår. Jeg ved at enkelte herinde siger at deres pellux kører ned på cirka 3.5kw førend den stopper.

Men altså - der er da heller ikke noget galt i at købe en scotte, du kan jo få masser af hjælp herinde.
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af kasper frandsen »

radiatorer er der i huset, badeværelse er der gulvvarme, scotte 10kw er måske en mulighed, måske også en bedre mulighed end pelux 100 når huset ikke er større. :-)
3,5 kw før pelux stopper, er det sundt for fyret og køre den så langt ned?
nemocharley

Re: Er fyret for stort.

Indlæg af nemocharley »

jeg ved det ikke, jeg tror ikke det er så effektivt dernede, hvis jeg skulle gætte.

Besvar