Pellux 100 Virkningsgrad

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
dannidines

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af dannidines »

Hvor mange liter olie bruger du om året?

Lille fyrrum, har du så kigget på MGM & RTB fyrene?
kasper frandsen skrev:oliefyr hus på 233m2 og ikke det største fyrrum, skorsten ca 5-6m og som er nyere muret op, har været ude ved forhandler, men det ene sted siger de at den ene er bedre, ja og omvendt det andet sted :-)
mig og se bruger black star mere strøm men har også bedre virkingsgrad ser det ud til.
kommer fra en by der hedder Lyne mellem tarm og varde.

nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

Der er både pellux og scotte indenfor en rimelig afstand af hvor du bor - hvis jeg da husker ret :)

skorstenens lysning/diameter - isokern?

begge fyr er udmærkede og populære - men er jo lidt forskellige. Du skal finde den DU bedst kan lide - ikke hvad forhandleren synes.

Hvor stort er fyrrummet (mit er selv møj lille, hvilket begrænsede mine muligheder meget)

strømforbruget? Mener at huske at MGM Junior kan prale af det laveste forbrug - men både Pellux og Scotte er da ret økonomiske på det område.

Hvor stor er din varmtvandsbeholder - skal du have solvarme engang, hvor og hvordan opbevarer du dine træpiller - hvor stort er dit forbrug nu??
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af kasper frandsen »

det ikke lille lille fyrrum, så der ville være plads til dem begge hvis det var, ved ikke hvor meget olie vi bruger pr år, da vi ikke har boet her så længe, varmsvand beholder til varmt vand er på 160l.
problemmet er jo at jeg kan li begge pillefyr jo :-)
så går jo efter det der varmer best, går mindst i stykker, og mer eller mindre kan passe sig selv, lille pille forbrug men god varme,.
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

du kan være (u)heldig med begge to typer. Det kan du med alle typer - selvom der self. er nogen man hører meget lidt bøvl fra (her skal man også tænke på hvor mange af en bestemt type der står derude).

I under 24-25k klassen ser du på de to oplagte (der er også Kostrzewas minibio - men det er vist kun 10kw der kan holde den pris)

MGM starter ved 28k, RTB er en tand højere, Passats Bioheat 149 er faldet til ca 36k. Atmos d14p ca 26k, baxi tpk ca 30??

studér de to underforaer grundigt og tag på fyrspark ved private brugere.
Senest rettet af nemocharley 16 jan 2015 19:23, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

skorstenen diameter og type? isokern, keramisk eller?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af HR LUCCA »

kasper frandsen skrev:det ikke lille lille fyrrum, så der ville være plads til dem begge hvis det var, ved ikke hvor meget olie vi bruger pr år, da vi ikke har boet her så længe, varmsvand beholder til varmt vand er på 160l.
problemmet er jo at jeg kan li begge pillefyr jo :-)
så går jo efter det der varmer best, går mindst i stykker, og mer eller mindre kan passe sig selv, lille pille forbrug men god varme,.
Hvis du kan lide begge fyr og har plads til dem kunne du vælge og købe begge to icon_cheesygrin.gif så kunne de køre en uge af gangen :wink:
Nu ved jeg ikke om du er gør det selv , hvis du er, vil jeg mene Scotte fyret er nemmest og rep på , og der er stor hjælp og hente her og på andre forums , og ud over det en masse fine video af rengøring og små rep , en sidste ting jeg syntes du skal se på er reservedelspriser , der er Scotte langt det biliste , men det kan du nemt selv Google icon_cheesygrin.gif
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

måske vi skulle have nogle pellux ejere på banen?

[tag]Ole Larsen[/tag]

[tag]Allan1575[/tag]

[tag]mchlbk[/tag]

[tag]Kirfre[/tag]

[tag]Bobzinen[/tag]
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af Allan1575 »

nemocharley skrev:måske vi skulle have nogle pellux ejere på banen?

[tag]Ole Larsen[/tag]

[tag]Allan1575[/tag]

[tag]mchlbk[/tag]

[tag]Kirfre[/tag]

[tag]Bobzinen[/tag]
Spørg løs hvis du vil vide noget om Pellux'en
nemocharley

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af nemocharley »

kasper frandsen skrev:oliefyr hus på 233m2 og ikke det største fyrrum, skorsten ca 5-6m og som er nyere muret op, har været ude ved forhandler, men det ene sted siger de at den ene er bedre, ja og omvendt det andet sted :-)
mig og se bruger black star mere strøm men har også bedre virkingsgrad ser det ud til.
kommer fra en by der hedder Lyne mellem tarm og varde.

i min verden er det vel virkingsgraden man skal gå efter, men hvad ved jeg, har jo ikke haft pillefyr før :-)
undskyld så først din tilføjelse nu. Håber også nogen af de andre svarer på den.

du sigter efter det lavest mulige forbrug (forståeligt) - husk at i et fyrs samlede driftøkonomi skal også ses på service og reparationer, fyrets samlede holdbarhed/levetid.

Det jeg indtil videre tør slå fast er vigtigt er at fyret kan styres efter rumfølere, så det ikke sjatfyrer i lavlast i de varmere måneder og overgangs-sæsoner. Røgtemp. - hvor meget varme der tabes i skorstenen - men omvendt hvis din skorsten nu har brug for 100 celsius plus for at undgå løbesod, kondens, tæring - så nytter det jo ikke at fise afsted med 60 celsius i skorstenen. Skal du til at forny din skorsten, så skal der jo også regnes på om det nu kan svare sig - eller sådan er der mange der tænker.

Klimastyring, lave fremløbstemperaturer er en anden måde at spare på (kedlen, eller nogen kedler skal dog have en min. temp. for at undgå kondens/tæring).

Varmtvandsprio er også en god idé når man fokuserer på besparelser.

så virkningsgrad i en test er bestemt en indikation på hvor økonomisk fyret er - men der er flere ting i spil i det regnskab. Udover det nævnte kan jeg tilføje - Rørenes isolering, klimaskærm, gulvvarme/radiatorers stand m.m.
kasper frandsen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:04
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 233
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6893
Geografisk sted: Hemmet

Pellux 100 Virkningsgrad

Indlæg af kasper frandsen »

min skorsten er godkendt til pillefyr, men syntes at kunne læse at Pellux 100 er et ganske ude mærket pillefyr, og måske også i længe bedre end black star :-)
alle de ting der nævnt i sidste komertar at hvad fyret skal kunne, syntes jeg begge fyr kan, eller har jeg overset noget:-)
nogen der har haft problemmer med deres pellux fyr, efter det først er kørt til.

Besvar