nørder med sans for logik søges

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Soco
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 dec 2014 13:03
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30
Geografisk sted: Ringsted

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Soco »

Hej kære nørder

først: jeg ved INTET, jeg interessere mig ikke for det, og jeg vil bare gerne have at det kører så smertefrit som muligt.

vi fik for lidt over et år installeret et pellux 100. Det gik skidegodt de første par måneder og så begyndte der at komme diverse fejl, fik udskiftet et relæ som var brændt sammen, fik skiftet varme elementet og 3måneder efter blev hovedmodulet skiftet.

derefter begyndte det at bruge dobbelt så mange piller. som andre også har beskrevet, jeg eftersøgte også dengang en fornuftig forklaring på det men blev i stedet mødt med spørgsmål omkring opsætning, tekning og ekstraudstyr. INTET var anderledes end nyt hovedmodul.

før havde vi et ombygget brændefyr som åd 10-15kg og den vinter hvor det var rigtig koldt brugte det næsten det dobbelte. og dengang havde vi heller ikke det annex der er kommet til sidste år som er isoleret helt efter de nye krav og burde næsten ikke bruge noget varme.

sidste vinter lå vi omkring 15-20kg/døgn med ca 240kvm som jo nok er meget fair, men for tiden ligger vi altså på over 30kg og det er med ikke specielt meget vind og temp omkring 1-2 grader og -1 - 0 om natten. Det burde ikke bruge så meget, når et gammelt skodfyr kunne klare det bedre.

jeg er gang på gang blevet spist af med tekniske forklaringer af Vølund, men det giver ikke mening rent logisk for mig. og jeg tror rent faktisk at det bare er en gang pis de fyrer af for at få folk til at holde kæft, f.eks ting som det er IKKE muligt at det bruger flere piller efter skift af hovedmodul - men jeg kan jo læse at andre har samme oplevelse.

den sidste palle vi fik gik helt galt, de var utroligt smuldrede og støvede enormt meget. fyret fik rensningsfejl 4dage efter jeg havde renset pladen, der var 30mm tykke fastbrændte slagger på pladen så den derfor ikke kunne rense sig selv.

så her kommer mine spørgsmål.
hvor meget svinger kvaliteten på piller?
pillerne lugter ydermere også af lim (det har de altid gjort) men gør det noget?
slaggerne jeg skrabede af skinnede lidt, som om der var metallisk støv i det. (kan der være metal i, eller ser det sådan ud når det er brændt?)
jeg har fået af vide at jeg skal justere iltmængde og brændværdi hver gang jeg får piller, men hvordan ved jeg hvad brændværdien er.

asken er sådan granitfarvet, og det har jeg også fået af vide at det ikke er godt, den skal være musegrå.

for mig går logikken på at hvis et fyr skal holde 60grader, så indhenter det ilt og træ til det formål, og jo dårligere pillerne er jo flere piller hiver den ind - og når den så hiver flere piller ind og puster mere luft ind får man en dårligere forbrændning og dermed ufuldstændig = mørkere aske

er det korrekt?

jeg har også nogle tekniske spørgsmål til selve anlægget som jeg må komme med i en anden tråd

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Ugelvig »

Altså træpiller skal lugte af træ! Ikke lim, våd hund, jord e. lign. Historisk set har der desværre været producenter og forhandlere, der har set stort på dette. Her er alt fra melaminplader til rødder været presset i pilleform og solgt som premium kvalitet! Derfor kan det ikke siges mange gangen nok, pris og kvalitet hænger også her sammen! Gider man ikke problemer med træpillefyret, så brug de sidste 100-200 kr. pr. ton og køb god kvalitet. Det er set ud over året ikke alverden, hvis alternativet er en sur frue i stuen, fordi varmen udebliver og natlige ture i fyrrummet fordi fyret ikke kører. Jeg gider i hvert tilfælde ikke spare de sidste 1.000,- om året for at skulle rode dagligt med et fyr der er kørt ned i smuld, sand, lim o. lign. Det kan "blå stue" og deres stokerkedler tage sig af - de opdager det ikke ;)

Altså metallisk støv i asken, granitgrå aske og store mængder slagger kan godt tyde på, at der er sand i dine piller. Har du lavet en opløsningstest på en håndfuld træpiller? Prøv at fyld et ølglas eller andet højt drikkeglas med 1/3 træpiller, der overhældes med vand indtil ca. 2/3 af glasset er fyldt. Lad det stå til alle piller er opløst og se efter sand, jord, sten og lign på bunden af glasset. Træsmuldet skulle meget gerne flyde ovenpå.

Aske skal være mellem musegrå og kaffegrumsbrunt, alt andet tyder på forkert indstilling af luft/træpiller eller simpelthen forurening i træpillerne.

Jeg har samme brænder som dig, og jeg har gjort min bundplade i brændskålen ren éen gang på to år! Og det var mest hysteri. Det bør ikke være et problem på en PB 20 eller Villa S2 med selvrensende askeskuffe!

Kvaliteten på træpiller fra samme producent bør ikke svinge. Alle producenter, kan dog have dårlige dage. Men hovedreglen bør være at kvaliteten er den samme fra gang til gang! Selv bruger jeg Stampemøllen, fordi de indeholder minimal smuld og er lavet af RENT træ (jeg kender savværket bag dem, særdeles godt), de er dog meget hårdt presset, så nogle klager over problemer med at give dem luft nok.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
pendec

nørder med sans for logik søges

Indlæg af pendec »

Lugten af lim skal du nok ikke bekymre dig meget om, det kan bliver værre ;( Mine sække lugter af fisk når jeg åbner poserne, hvad vil du helst have ude i fyrrummet?

[tag]Ugelvig[/tag], Jeg har godt nok kun kørt 1 måned på Derome men de var sgu billige for mig, når jeg på kiloprisen sparede 50øre per kilo, så man kan godt købe billigere man skal vel bare prøve de varianter som nu findes.
Personligt er asken da ikke ændret, og forbruget er sgu svært at se om det egentligt er anderledes end sidste år med Neova ;)
Indtil videre er der ikke fundet affald som beton og andet fejlindhold her ;) Så billigt kan godt være ok mener jeg inden det modsatte bevises. Men jeg har da ikke prøvet sindssyg mange træpiller, så måske er jeg bare heldig.
Med 6 år og HP/Neova så kan jeg sige kvaliten nok har skiftet og samme med udseende på indhold, mørke/lyse, små/store længder.
nemocharley

nørder med sans for logik søges

Indlæg af nemocharley »

har fyret iltstyring, fyrer det ind i en buffertank?

dit øgede forbrug er svært at forklare - en beskidt kedel er dyrere i drift end en ren - gode piller brænder bedre og giver mindre arbejde. Jeg bruger selv ca 20kg pt. - Måske lidt mindre til ca 120m2 - du har det dobbelte antal m2, så hvis du har kunnet holde dig på 20kg, så er det ret godt gået (klart nok at isolering - osv betyder noget).

Hvilket fyr havde i før? Hvor godt er jeres hus isoleret? Hvor stor forskel er der på de to fyrs årsforbrug?
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Ollii »

Hvor dan flyttes varmen til anneks bygning og hvor langt. Selvom anneks er rigtig godt isoleret må du dog stadig påregne et forbrug hvis det er 80 kvm fritliggende.

Et forbrug på 15-20 kg døgn for 240 kvm. lyder som nemo nævner ikke af meget. Og jeg synes heller ikke det dobbelte lyder voldsomt. Men det kommer da meget an på rør træk og isolering. Delvist isolerede rør i skunk eller andet ikke opvarmet rum giver et enormt ekstra forbrug.
Men et års forbrug på begge fyr kunne da være interessant viden.

At det så sammenfalder med skift af print kan jeg ikke give en logisk forklaring på.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

nørder med sans for logik søges

Indlæg af triumph »

Ugelvig skrev:Altså træpiller skal lugte af træ! Ikke lim, våd hund, jord e. lign. Historisk set har der desværre været producenter og forhandlere, der har set stort på dette. Her er alt fra melaminplader til rødder været presset i pilleform og solgt som premium kvalitet! Derfor kan det ikke siges mange gangen nok, pris og kvalitet hænger også her sammen! Gider man ikke problemer med træpillefyret, så brug de sidste 100-200 kr. pr. ton og køb god kvalitet. Det er set ud over året ikke alverden, hvis alternativet er en sur frue i stuen, fordi varmen udebliver og natlige ture i fyrrummet fordi fyret ikke kører. Jeg gider i hvert tilfælde ikke spare de sidste 1.000,- om året for at skulle rode dagligt med et fyr der er kørt ned i smuld, sand, lim o. lign. Det kan "blå stue" og deres stokerkedler tage sig af - de opdager det ikke ;)
Jeg syntes altså ikke nødvendigvis at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.
For det første er der jo en del faktorer der ikke har noget med kvalitet at gøre (sådan som moms f.eks)
Da jeg startede med at købe piller havde jeg hørt at Statoils HP pille var den bedste på markedet, så jeg købte dem, selvom den var dyr. Den var også god de første 3 gange jeg fik den. 4 gang var det rent lort. Så prøvede jeg barlink, samme historie god ved nogen leveringer, så fik jeg en dårlig sending, og gik over til noget andet.
Nu køber jeg de billigste piller jeg kan få, jeg syntes at kvaliteten på dem er lige så god som på de dyre. (altså forstået på den måde at som regel er det gode piller, men ind i mellem kommer der en sending der er knapt så god)
Jeg giver 2 kr/kg inkl levering. Det er vist en meget god pris på sjælland. Hvis jeg skulle købe de dyre mærker ville det vel koste 40 øre/kg ekstra. Og da jeg bruger 7½ tons/år, så er det 3000 kr/år i besparelse.
Og som sagt, jeg kan ikke se forskel i kvaliteten der hvor jeg handler.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Ugelvig »

@Triumph, jeg har brugt to forskellige mærker i, hvad jeg vil kalde, billig mærker Høkerens (Hornsylds Købmandsgård) og nogle "no name" fra Moldau i Vojens, begge gange har jeg virkelig fået, hvad jeg har betalt for. Smuld, mørke piller, "våd hund" lugt, slagger og intet andet en bøvl!

Så har jeg prøvet HP (Statoil), Ewers og DLG, ok pris og fornuftig pille. Ikke det bedste, men jeg kunne leve med det.

Så har jeg prøvet FlexHeat 6 mm (de bedste jeg kunne finde til vores træpilleovn, har vel slæbt 12 tons ind i stuen af dem), Stampemøllen 8 mm (de bedste vi har kunne finde til vores træpillefyr), German Pellets og Barlinek. Alle piller der ligger i den høje eller højeste ende af prisskalaen. Ingen af dem, har på noget tidspunkt skuffet. Vi er igang med palle nr. 9 af Stampemøllen og det er uden tvivl den bedste pille vi har prøvet til prisen. Den kræver luft, ja, men det er rent træ!

Så min holdning er stadig, at gode piller koster! Og i mit tilfælde med et forbrug på 5 - 6 paller af 1.600,- er det altså ikke den sidste 100 - 200 kr. pr. palle, der gør forskellen. Min tid er mere kostbar, hvis jeg skal stå og makke med en stoppet kedel!

Det skal siges, at da jeg jagtede den "perfekte" pille til vores super hysteriske træpilleovn, var jeg vel yderligere 15-20 forskellige mærker igennem i 6 mm, men jeg har ikke nok grundlag til at kunne udtale mig om dem. Ovenstående piller har vi som min. brugt en hel palle af! De "No Name" fra Moldau var ren og skære fejlkøb, de strøg i en TwinHeat til sidst, der var ved at dø i dem også... :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

nørder med sans for logik søges

Indlæg af triumph »

Ugelvig skrev:@Triumph, jeg har brugt to forskellige mærker i, hvad jeg vil kalde, billig mærker Høkerens (Hornsylds Købmandsgård) og nogle "no name" fra Moldau i Vojens, begge gange har jeg virkelig fået, hvad jeg har betalt for. Smuld, mørke piller, "våd hund" lugt, slagger og intet andet en bøvl!

Så har jeg prøvet HP (Statoil), Ewers og DLG, ok pris og fornuftig pille. Ikke det bedste, men jeg kunne leve med det.

Så har jeg prøvet FlexHeat 6 mm (de bedste jeg kunne finde til vores træpilleovn, har vel slæbt 12 tons ind i stuen af dem), Stampemøllen 8 mm (de bedste vi har kunne finde til vores træpillefyr), German Pellets og Barlinek. Alle piller der ligger i den høje eller højeste ende af prisskalaen. Ingen af dem, har på noget tidspunkt skuffet. Vi er igang med palle nr. 9 af Stampemøllen og det er uden tvivl den bedste pille vi har prøvet til prisen. Den kræver luft, ja, men det er rent træ!

Så min holdning er stadig, at gode piller koster! Og i mit tilfælde med et forbrug på 5 - 6 paller af 1.600,- er det altså ikke den sidste 100 - 200 kr. pr. palle, der gør forskellen. Min tid er mere kostbar, hvis jeg skal stå og makke med en stoppet kedel!

Det skal siges, at da jeg jagtede den "perfekte" pille til vores super hysteriske træpilleovn, var jeg vel yderligere 15-20 forskellige mærker igennem i 6 mm, men jeg har ikke nok grundlag til at kunne udtale mig om dem. Ovenstående piller har vi som min. brugt en hel palle af! De "No Name" fra Moldau var ren og skære fejlkøb, de strøg i en TwinHeat til sidst, der var ved at dø i dem også... :(
Nu er det jo også hvordan man er heldig til. Når jeg skifter mærke, så plejer jeg og tage ud og kigge på pillerne inden køb, og så tager jeg kun en palle med hjem til at starte med.
For 8 år siden tror jeg at HP var den dyreste pille på markedet. Men det blev den altså ikke bedre af. Og jeg har som sagt også fået dårlige Barlink piller. Jeg fik 3 leverancer, den ene var det rene smuld, og de 2 andre var det du kalder "Til at leve med"
Så prøvede jeg en "premiumpille" fra fyn, der blev solgt her igennem. Den gav enormt meget aske. den brændte ok. Men jeg syntes ikke at brændværdien var noget særligt. Jeg ved at nogen pille fabrikanter putter frøafrens i pillerne. det kunne jeg godt forestille mig her.
Men jeg syntes at når jeg har gjort mig umage med at finde en god pille, så sker der enten det at kvaliteten daler, eller at pusheren holder op med at sælge den. Og så skal man skifte aligevel. Jeg har også ofte været ude for at når man har bestilt Vida piller, så står der Derome piller i indkørselen når man kommer hjem.
Det jeg bare siger er at en høj pris ikke nødvendigvis er garentie for en ensartet kvalitet. og selvom man gerne vil holde sig til et mærke, så er det ikke altid nemt
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Ugelvig »

Vi er langt hen af vejen enig :)

Jeg kan sige det på en anden måde. Jeg jagter kvalitet frem for prisen. Prisen er det mindst vigtige for mig. Min tid er simpelthen for kort, til at rode i fyret morgen, middag og aften. Og med et forbrug rundt om 6 paller om året, er det begrænset hvad det flytter.

Men det er naturligvis også nemt at sige, når man bor i Nordtyskland, hvor træpillerne er billige ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Soco
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 dec 2014 13:03
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 30
Geografisk sted: Ringsted

nørder med sans for logik søges

Indlæg af Soco »

tusind tak for alle jeres svar.

jeg giver pt 1900kr for en palle inkl levering. Vi har også prøvet en anden leverandør men det var egentlig fordi han tilbød dem billigere og så blev pillerne oven i købet båret helt ind og stablet i fyrrummet :)

jeg vil helt klart prøve at opløse en portion i vand og se om der er affaldsstoffer i.
jeg er egentlig ikke overrasket over at man putter alt muligt lort i pillerne, jeg synes bare det er enormt flabet.

jeg døjer med ENORMT meget aske og slagger i skålen som gør at jeg skal tømme for ask hver 5-6 dag hvor jeg før sagtens kunne gøre det hver 14 dag uden at bakken var helt fuld.

jeg "brokkede" mig over at fyret brugte sindssygt mange piller til leverandøren, og fik af vide at det nok var et spørgsmål om indstillinger på fyret, og at det nok fik alt for mange piller og for meget luft.

men i min verden som helst skal være logisk - lyder det meget mere som om det er noget bras?

det skal siges at pillerne støver enormt meget når man tømmer dem, og at der ser ud til at være rigtig meget smulder i, som hænger fast på posen grundet statisk elektrisitet.

hvad siger i?

Besvar