Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Grejs76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 sep 2014 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Nær Næstved

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Grejs76 » 20 sep 2014 08:03

Hej Forum.

Jeg skal have skiftet mit oliefyr ud med et pillefyr. Det er vel cirka 5 år for sent, men bedre sent end aldrig. :oops:

Jeg har besøgt et par forskellige VVS'ere, som uafhængig af hinanden har anbefalet Pellux 100 til mit hus.

Jeg har et hus fra 1910, som mange steder er halvmuret uden isolering. Der er pt. 85 m2 i stueetagen og 35 m2 ovenpå. Der er mulighed for at udvide til 200 m2 i stueetagen, hvilket er målet inden for en overskuelig fremtid.

Jeg bruger afhængig af vinteren 2.000-3.000 liter olie og opvarmer reelt kun 75 m2, da gulvvarmen i stuen er slukket og stuen i stedet for opvarmes af en brændeovn.

I forbindelse med, at jeg skifter fyr, efterisolerer jeg alle tilgængelige lodrette vægge med 15 cm isolering i to lag samt alle vandrette flader med 20 cm i to lag. Ligeledes 5 år for sent. :oops:

Der er 6 meter, mindre end 10 år gammel, isokernskorsten ø15 godkendt af skorstensfejer til projektet i denne uge.
_____________________________________

Nu vil jeg gerne være godt forberedt til at vælge den rette løsning, når VVS'eren, som jeg tror vinder buddet, kommer i næste uge.

Mit 1. spørgsmål går på valg af tilbehør til Pellex'en

Der skrives om:
* Iltstyring. Hvilken forskel gør den?
* Varmtvandsprioritering. Hvornår er det den er interessant?
* Vejrkompensering. Hvad gør den for fyret?
* Sug og trækventilator. Hvornår er den interessant?
* Øvrige muligheder, som jeg ikke kender til?

Mvh. Mikael.


nemocharley

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2014 18:00

Iltstyring letter en effektiv forbrænding uanset variation i træpillerne. Jeg har hørt at den skulle være nødvendig for fuld modulation, men har også hørt at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre.

VV-prio - betyder at kedlen først varmer brugsvandet før huset får varmen. Det er en god feature når der ikke er så meget varme forbrug på huset.

Vejrkompensering/klimastyring - sætter fremløbstemp. efter hvor koldt det er udenfor - det giver besparelser i forbrug set over et år - hvor meget ved jeg ikke.

jeg ved ikke om en røgsuger er nødvendig? Tror der er mange Pellux ejere der klarer sig fint uden.

Trækstabilisator er en rigtig god ting at have da den hjælper til at holde et jævnt træk i skorstenen - er også godt for forbruget.

Der er solvarmestyring i en Pellux - eller det kan da tilkøbes. En buffertank/solvarmebeholder og solvarme vil fjerne den primære ulempe ved Pellux 100 - nemlig den at den ikke er så effektiv under 5kw i ydelse. Men ulempen er dog begrænset - da den selv slukker og starter op igen når der mangler varme (der tabes dog energi ved mange starter) - tændeelementet kan klare en mængde tændinger (adskillige tusinde).

Udover Pellux 100, kunne det også være godt at se lidt på MGM, Scotte og Atmos d14p i nogenlunde samme prisklasse. (Passat c1+ er ret billig pt. 16k - efter at have set det i drift er jeg ikke så skeptisk længere, luksusfyret Bioheat 149 til 46k i den anden ende)

Hedestoker havde kampagnepris på Pellux til knap 22k for nogle uger siden. Husk at dit fyrrum skal godkendes af fejer, og at der kan søges energitilskud.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Brandsen » 20 sep 2014 21:12

Halløj i forum,

Ja, husk du kan få energisparetilskud til både efterisolering og til udskiftning af fyret.
I den forbindelse er det vigtigt at søge om tilskud, inden du går i gang eller indkøber
materialer, for så er der intet tilskud at hente.

Du kan lidt inspiration hos Seas-NVE på http://www.energispareportalen.dk
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Grejs76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 sep 2014 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Nær Næstved

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Grejs76 » 20 sep 2014 22:08

Supert med hurtige svar.

Jeg får 10 af de lange sedler i tilskud på Pellux'en gennem min VVS'er. Det er vel ok?

Samme sted vil jeg søge til isolering. Ved endnu ikke, hvor meget det bliver.

Overvejer kombivandvarmer til sommerkørsel. Giver det mening? Så står fyret stille i de varmeste måneder.

Mikael.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af mchlbk » 20 sep 2014 22:49

Du bliver glad for dit pellux. :great:

Bortset fra en trækstabilisator har jeg ingen af de ting du nævner i det første indlæg og mit fyr fungerer upåklageligt. Pillefyret er i forvejen vanvittig billigt at fyre med sammenlignet med dit oliefyr, så det er næsten fjollet at komplicere og fordyre installationen for at hive nogle få extra procent effektivitet ud af brændslet.

Jeg ville hellere prioritere efterisoleringen og så sørge for at køre med piller af god kvalitet.


Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Ole Larsen » 20 sep 2014 23:32

Hos mig har "pelle" erstattet et gasfyr.
Jeg har trækstabb. på, V.V.P. og solfangere på, ellers ikke noget.
Og det kører bare efter et par hikups i starten. :great:

Grejs76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 sep 2014 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Nær Næstved

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Grejs76 » 21 sep 2014 06:23

Jeg glæder mig da mere og mere til at få det installeret.

Mikael

nemocharley

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af nemocharley » 21 sep 2014 07:23

Grejs76 skrev:Supert med hurtige svar.

Jeg får 10 af de lange sedler i tilskud på Pellux'en gennem min VVS'er. Det er vel ok?

Ja det er det - medmindre han sætter startprisen på Pelluxen til 30-35k


Samme sted vil jeg søge til isolering. Ved endnu ikke, hvor meget det bliver.

God idé.


Overvejer kombivandvarmer til sommerkørsel. Giver det mening? Så står fyret stille i de varmeste måneder.

Ja det gør det, hvis i har et beskedent varmtvandsforbrug om sommeren (strøm er ikke billigt, men kan være fordelagtigt i nogle tilfælde ift. træpiller ----- eller det er ihvertfald hvad jeg kan forstå på nogen herinde med andre typer pillefyr end dit. Jeg ved at scotte og mgm folkene kan nøjes med 2-4kg piller om dagen i højsommeren (om Pellux kan matche dette, må Pelluxejerne svare på), i det tilfælde går det nok ikke at varme med el. Hvis det varme brugsvand vælter ud af hanerne ved jer - og kombivandvarmeren alligevel skal købes, så ville jeg selv gå efter at få solvarme op.

Mikael.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af HR LUCCA » 21 sep 2014 11:27

Jeg ville ikke fravælge Varmtvandsprioritering det er nogle af de bedste penge til pillefyret jeg har givet ud til det , ved ikke om Pellux har det i styringen , men mon ikke , et Pellux burde bruge ca det samme antal kg piller som de andre pillefyr , jeg bruger mellem 65 og 90 kg om måneden om sommeren til varmt vand :wink:

Grejs76
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 sep 2014 07:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120
Brændsel: Olie
Geografisk sted: Nær Næstved

Nyt Pellux 100 fra overvejelser til installation

Indlæg af Grejs76 » 24 sep 2014 11:18

Har nu snakket med to VVS'ere, som begge er irriterende. Lover et i telefonen og siger noget andet face to face. Den sidste dukkede ikke op til en fast aftalt tid, fordi han da lige skulle skrive regninger under. :-(

Jeg har nu kontaktet en tredje VVS'er som forhåbentlig er til at snakke med.

Mikael.


Besvar