Start/stop af Pellux100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Stoklund »

Hej

Kan nogen fortælle mig hvordan man programere Pellux100 til at start og stoppe på et givende tidspunkt på dagen, kan ikke se det i manualen!. Jeg har ikke vejrkomp. eller VVP på den, men vil gerne kunne starte og stoppe fyret et par gange om dagen istedet for at den går i pause, her vor der er blevet lidt varmer.

I dag går jeg ud og stopper fyret ca. kl. 8 og starter det igen kl. 18, det har i den sidste uges tid sparet mig for ca. 80 kg piller og jeg har fin varme i hytten samt vand, men det kunne jo være smart at den selv slukkede og startede icon_cheesygrin.gif

Kan det overhovedet lade sig gøre?

/René

Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Denmark »

Jeg tror ikke det er muligt
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Allan1575 »

Stoklund skrev:Hej

Kan nogen fortælle mig hvordan man programere Pellux100 til at start og stoppe på et givende tidspunkt på dagen, kan ikke se det i manualen!. Jeg har ikke vejrkomp. eller VVP på den, men vil gerne kunne starte og stoppe fyret et par gange om dagen istedet for at den går i pause, her vor der er blevet lidt varmer.

I dag går jeg ud og stopper fyret ca. kl. 8 og starter det igen kl. 18, det har i den sidste uges tid sparet mig for ca. 80 kg piller og jeg har fin varme i hytten samt vand, men det kunne jo være smart at den selv slukkede og startede icon_cheesygrin.gif

Kan det overhovedet lade sig gøre?

/René
Der er ingen ur funktion i det, men du kan stille kedlen på 60 grader, hysteresen på 20,og sætte den til 50% ydelse,
så får du langt færre start/stop
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Stoklund »

Allan1575 skrev: Der er ingen ur funktion i det, men du kan stille kedlen på 60 grader, hysteresen på 20,og sætte den til 50% ydelse,
så får du langt færre start/stop
Utroligt at man ikke har den funktion på så nyt et fyr, mange andre mærker kan det!! Ellers er jeg enig Allan, men da mit hus ikke har behov for varme, kan fyret jo ligeså godt være slukket (jeg har ca 20 meter rør ind til huset, som jeg har på fornemmelsen afkøler vandet, for radiatoren er lunken og der er 23-24 grader i huset, så kan jeg ligeså godt spare de 10-15 kg. piller om dagen) Når vi normalt tænder om aften går der ca. 1.5 time så er alt varmet op igen og det har kostet mig ca 4 kg. piller og derefter køre den 30-50% ydelse, uden pause om natten.

Jeg kan ikke se andet at det må være en smal sag at rette softwaren, så der er mulighed for start/stop. Der er både kalender og ur i styringen, som kan justere driften ved de forskellige kredse, så hvorfor ikke en start/stop funktion KÆRE VØLUND icon_cheesygrin.gif

Mine indstillinger er:
63 grader
Hysteresen 10
Ydelse 60
Pille 4.8 kwh
Brændels ydelse på snegl er sat til 6 som giver ca 4.3 kwh og 1 kg. pr. time med 30% ydelse og stemmer overens når tanken er tom.

Med det, holder den (kun) 10-14 pause mellem kl. 11-18 hvor der er sol på huset og resten af tiden køre den 30-50% ydelse.

Tak for svaret Allan :great:
/René
mchlbk
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Har takket: 30 gange
Blevet takket: 7 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af mchlbk »

Sidst jeg havde besøg af en tekniker fra Vølund faldt vi i snak om netop dette.

Han fortalte, at de arbejder på denne funktion. Den skulle komme i en ny version af fyret, men jeg fik ikke spurgt, om det kan komme til at fungere i eksisterende fyr også. (Med en softwareopdatering eller lign.) Det ville være helt genialt.

Principielt kan man jo bare montere et tænd/sluk-ur, men jeg ved ærlig talt ikke hvad der sker, hvis strømmen pludselig forsvinder mens fyret er i drift.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på, om det vil være godt eller skidt?

Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Allan1575 »

mchlbk skrev:Sidst jeg havde besøg af en tekniker fra Vølund faldt vi i snak om netop dette.

Han fortalte, at de arbejder på denne funktion. Den skulle komme i en ny version af fyret, men jeg fik ikke spurgt, om det kan komme til at fungere i eksisterende fyr også. (Med en softwareopdatering eller lign.) Det ville være helt genialt.

Principielt kan man jo bare montere et tænd/sluk-ur, men jeg ved ærlig talt ikke hvad der sker, hvis strømmen pludselig forsvinder mens fyret er i drift.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på, om det vil være godt eller skidt?
Den starter selv op efter strømafbrydelse
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af Stoklund »

mchlbk skrev:Sidst jeg havde besøg af en tekniker fra Vølund faldt vi i snak om netop dette.

Han fortalte, at de arbejder på denne funktion. Den skulle komme i en ny version af fyret, men jeg fik ikke spurgt, om det kan komme til at fungere i eksisterende fyr også. (Med en softwareopdatering eller lign.) Det ville være helt genialt.

Principielt kan man jo bare montere et tænd/sluk-ur, men jeg ved ærlig talt ikke hvad der sker, hvis strømmen pludselig forsvinder mens fyret er i drift.

Er der nogen der har et kvalificeret bud på, om det vil være godt eller skidt?
Har prøvet med at strømen går. I mit tilfælde blev pille slangen helt sort, men ikke smeltet. Lux måleren var også helt sort af sod, men virkede fint igen efter afpudsning. Der lugtede fælt i fyrrummet af noget som havde været meget varmt!! Så jeg vil ikke anbefale den metode.
Nu har jeg træk nok i min skorsten, men havde der ikke været det ville flammerne helt sikkert løbe op i slangen pga. over tryk i kedlen (lidt som du kender det når skue glasset bliver sort)

Jeg er blevet fortalt at en anden mulighed var at sætte en tidsstyret magnetventil på fremløb lige efter fyret og sætte hyst. til max tid. så vil fyret holde en meget lang pause, når den har nået max temp. ( 5 grader over set) fordi at der ingen cirkulation er. For det er det samme der sker når jeg manuelt sætter fyret på off (vand pump slukker når fyret bliver sat til off). Kedlen er så nede på ca 30-35 grader efter 6 timer og det tager kun ca. en times tid at varme hele systemet op igen (ca. 2 kg. forbrug) Det skulle efter signe være en smart og billig løsning.

Jeg får besøg af min montør i næste uge og vi skal have fundet en løsning på problemet, men tro godt det kunne bliver sådan en magnetventils løsning.

/René
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af triumph »

På en scotte slukker fyret ved at den interne snegl tømmer sig selv. Dernæst køre blæser 100% i en tid, for at blæse ilden ud.
Hvis strømmen bare tages er der (en lille) chance for tilbagebrand)
Nu har en pellux jo ingen intern snegl. Men det ville jo være smart hvis hærden dumpede pillerne i i askeskuffen ved stop signal
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af newpas »

Kan du ikke sætte urstyring på din cirkulationspumpe så får du vel (næsten) den kørsel du ønsker?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Start/stop af Pellux100

Indlæg af triumph »

newpas skrev:Kan du ikke sætte urstyring på din cirkulationspumpe så får du vel (næsten) den kørsel du ønsker?
jeg tror man risikere den ryger på overkog

Besvar