6mm piller i Pellux

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

6mm piller i Pellux

Indlæg af Stoklund »

Hej Pellux folk.

Jeg købte i går 11 poser 6mm Varga pellets bare for at prøve dem (da de ligger til en god pris lokalt)
Men som udgangs punkt er det ikke en succes. :? Jeg har kørt med 60% i max ydelse da jeg kørte med German pellets 8mm og den kunne nemt holde temp (set punkt er 63 grader) men med disse 6mm Varga skal jeg minimum køre 80% for at den kan holde temp :shock: Jeg lavede tre afvejning af dem og alle tre gange kom den frem med 900 gram (dvs. 300 gram mindre end GP) jeg kan også høre at der slet ikke falder de piller i gennem røret som GP piller og nogle gange kan den dreje 2-3 gange i sneglen før der kommer piller ud :shock: Jeg er da glad for at jeg ikke har købt 4 paller hvis Pelluxen ikke er glad for 6mm. :roll:

Er der noget man kan indstille på den eller er 6mm bare ikke sagen for en Pellux?

/René

vølund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08 sep 2011 22:07
Mit fyr: Vølund pellux compact 12 kw
Areal: 240
Brændsel: Blue pellets 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9480
Dagligt forbrug: 4-6
Årligt forbrug: 4-5 t.
Geografisk sted: Hundelev (Løkken)

6mm piller i Pellux

Indlæg af vølund »

Hvis du går ind i brændermenu og ind i service ,går ned til test brændsel og skriver 9.0, her efter går du op i føde max og ændre den til10.8 så skulle der gerne stå ca 12.0 kw ved 60% i display så kan den følge med igen. Jeg kører selv med 6mm og det kører super.

Martin
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

6mm piller i Pellux

Indlæg af Ugelvig »

Jeg har også kørt med 6 mm uden snært at problemer!

Svenskerne anbefaler ligefrem 6 mm til Iwabo/Nibe/Vølund brænderen...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

6mm piller i Pellux

Indlæg af Stoklund »

vølund skrev:Hvis du går ind i brændermenu og ind i service ,går ned til test brændsel og skriver 9.0, her efter går du op i føde max og ændre den til10.8 så skulle der gerne stå ca 12.0 kw ved 60% i display så kan den følge med igen. Jeg kører selv med 6mm og det kører super.

Martin
Tak Martin, det hjalp :great: betragteligt. Den har kørt to timer nu uden at bålet var ved at gå ud og kan også holde set temp. ved 60% power. (havde før lux der kom ned på 15-25 lux ved 40% power).

Er der nogen fordel i at køre med 6mm.... eller udlemper :oops: det virker som en mere skrøbelig pille end 8mm!

/René

Besvar