Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mest økonomiske kørsel med vøllund pille fyr ?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
junior78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jan 2014 19:04
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 175
Brændsel: træpiller fra stampemøllen 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6690
Dagligt forbrug: 15-20 kg
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Gørding

mest økonomiske kørsel med vøllund pille fyr ?

Indlæg af junior78 » 16 jan 2014 19:17

Er det ikke at få det stillet sådan ind at det stort set kun starte/stoppe for at rense, og at den ellers holder temperaturen stabil lige ved set punktet, har sat mit fyr til 68 grader :)
har "leget" indstillet det sådan at fyret næsten ikke stoppe ud over rensning for hver 400 minutter, sker en eller to gange udover ........
Det giver en ens artet varmetilførsel i huset til gulvvarmen og til radiator.
Forbrug er et vidt begreb kommer jo an på husets str. samt isolering og om der er varmt vand med indover, samt om man har "svingdøre" pga. børn og dyr der skal ind og ud hele tiden og endelig hvor varmt man skal havde det, vi har 22-23 grader i det meste af huset og fruen klager ikke, datteren regulere selv på 1 salen.
vi har en nedlagt ejendom som er 110 M2 i stueplan, her er gulvvarme bortset fra soveværelset, hvor varmen næsten ikke bliver brugt.
der er 65M2 på 1.salen hvor kontoret er 22-23 grader og hvor varmt datteren har blander jeg mig ikke i :lol:
Ejendommen er rimligt isoleret, det vil sige den kunne godt klare en ny gang isolering i hulmurren, og evt. lidt nye gummibånd i vinduerne men med pille forbruget kan det ikke betale sig før vi for en STOR stigning på træpiller, fik det gennemgået for noget tid siden.

Man skal også huske at holde fyret rent samt vil jeg mene en trækstabilisator er fornuftigt.

Indstillingen af fyret kan derfor godt variere meget fra hus til hus men det er jo de samme indstillinger vi har med at gøre, og man kan godt grund indstille det, også må man fin tune fyret bagefter, vi har kørt på sommer drift hvor fyret startede op to gange dagligt for at lave varmt vand :) uden problemer samt holdt gulvvarmen lun, da vi ikke gider et koldt badeværelses gulv.
hen over sommeren blev der i gennemsnit brugt 5-7 kg pr uge.

hvordan mener i et fyr kører bedst ?


nemocharley

mest økonomiske kørsel med vøllund pille fyr ?

Indlæg af nemocharley » 17 jan 2014 09:06

junior78 skrev:Er det ikke at få det stillet sådan ind at det stort set kun starte/stoppe for at rense, og at den ellers holder temperaturen stabil lige ved set punktet, har sat mit fyr til 68 grader :)
har "leget" indstillet det sådan at fyret næsten ikke stoppe ud over rensning for hver 400 minutter, sker en eller to gange udover ........
Det giver en ens artet varmetilførsel i huset til gulvvarmen og til radiator.
Forbrug er et vidt begreb kommer jo an på husets str. samt isolering og om der er varmt vand med indover, samt om man har "svingdøre" pga. børn og dyr der skal ind og ud hele tiden og endelig hvor varmt man skal havde det, vi har 22-23 grader i det meste af huset og fruen klager ikke, datteren regulere selv på 1 salen.
vi har en nedlagt ejendom som er 110 M2 i stueplan, her er gulvvarme bortset fra soveværelset, hvor varmen næsten ikke bliver brugt.
der er 65M2 på 1.salen hvor kontoret er 22-23 grader og hvor varmt datteren har blander jeg mig ikke i :lol:
Ejendommen er rimligt isoleret, det vil sige den kunne godt klare en ny gang isolering i hulmurren, og evt. lidt nye gummibånd i vinduerne men med pille forbruget kan det ikke betale sig før vi for en STOR stigning på træpiller, fik det gennemgået for noget tid siden.

Man skal også huske at holde fyret rent samt vil jeg mene en trækstabilisator er fornuftigt.

Indstillingen af fyret kan derfor godt variere meget fra hus til hus men det er jo de samme indstillinger vi har med at gøre, og man kan godt grund indstille det, også må man fin tune fyret bagefter, vi har kørt på sommer drift hvor fyret startede op to gange dagligt for at lave varmt vand :) uden problemer samt holdt gulvvarmen lun, da vi ikke gider et koldt badeværelses gulv.
hen over sommeren blev der i gennemsnit brugt 5-7 kg pr uge.

hvordan mener i et fyr kører bedst ?
Den samlet set mest økonomiske fra anskaffelse over installation og til drift er (tror jeg) det du gør (eller måske næsten gør). Et pillefyr i modulerende drift med få start/stop i vinterhalvår. I sommer halvår startes og stoppes efter behov via enten timer eller vvb-prio og rumtemp.-føler. Dvs ingen cirkulation når der der ingen varme kræves.

Hvis du gerne vil have solvarme (fordi du kan bruge den ekstra rumvarme i sommerhalvåret) så er mit setup måske bedre - kontinuerlig cirkulation, akkutank som det centrale i varmesystemet og vejrkompensering (som jeg mangler). Jeg har maximalt 12-14 tændinger (i døgnet) i vinterhalvåret og 0 i sommerhalvåret (solvarme og elpatron tager over).

Det er vist der jeg er lige nu. Der helt sikkert andre måder at gøre det på. Hvad der er bedst kommer an på dit varmebehov og forbrugsmønster. Jeg har læst at nogle MGM ejere kører med timerstyring i størstedelen af året med rigtig fine resultater.

junior78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jan 2014 19:04
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 175
Brændsel: træpiller fra stampemøllen 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6690
Dagligt forbrug: 15-20 kg
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Gørding

mest økonomiske kørsel med vøllund pille fyr ?

Indlæg af junior78 » 17 jan 2014 13:07

Ja det er lige det jeg mener :)

nemocharley

mest økonomiske kørsel med vøllund pille fyr ?

Indlæg af nemocharley » 17 jan 2014 13:25

som du selv er inde på, så er forbrug meget svært at sammenligne, selv når alle tænkelige forhold er med. Det er jo kun ens tidligere forbrug fra tidligere varmekilde, som kan give en mere præcis indikation af hvor man bør være i forbrug. Men kun hvis varmeproduktion og fordeling er nogenlunde ens. Jeg taber mere på den kontinuerlige cirkulation end jeg havde forestillet mig, men omvendt får jeg også mere varme i huset, de steder hvor vi har savnet det.

Triumph (en anden bruger herinde på forum) har regnet sig frem til at jeg burde kunne holde mig under 3t. Det kommer ikke til at kunne lade sig gøre uden tilkøb af vejrkompenseringskit. Jeg har brugt 1900kg i skrivende stund.

Havde jeg ikke villet have solvarme kunne jeg med en MGM junior have halveret mine investeringsomkostninger og sandsynligvis have haft et sammenligneligt forbrug (dog med et koldt badeværelsesgulv og et lidt ringere indeklima). Så en del vil nok mene, at jeg ikke får ret meget ud af min ekstra investering.


Besvar