Små' problemer med Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Ugelvig »

Det kunne være sådan en som disse, kan sikkert findes billigere andre steder...

http://jyskenergicenter.dk/?showContent ... tentId=436
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Joergen
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 okt 2013 22:18

Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Joergen »

Hej
Jeg mener hysteresen gælder på over og under set punkts temperatur ,kan ikke stilles uafhængig af hinanden ,hvad angår din iltstyring,må der være noget galt,det er rigtig at den skal vise ca 21% ilt i fri atmosfærisk luft,hvis så pludselig viser 15% er der noget galt,der er ingen steder du kan kalibrere den.Jeg har spurgt Vølund om det samme,ham jeg snakkede sagde at den blev automatisk kalibreret hvis man slukkede for hele styringen og tændte igen,men det passer nu ikke.På min pellex 100,viste den også 21% ca da den var ny, nu viser den 20% efter 2 mdr.drift,jeg synes det er for dårligt det ikke kan kalibreres,men du må ha garanti på den.Det er sikkert lamdasonden der er noget med.Hvad angår retur temperatur,fik jeg at vide af ham som satte mit til at på en pellux 100,er det ikke nødvendig med shunt,fordi at fremløb bliver tvungen ned gennem bunden af kedlen først inden det går ud,så burde bund og top jo stort set blive lige varm,men om det er rigtig ved jeg ikke.Jeg synes der en del der har problemer med pellux 100 incl. mig selv.Jeg er ikke videre imponeret af den.
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Stoklund »

Joergen skrev:Hej
Jeg mener hysteresen gælder på over og under set punkts temperatur ,kan ikke stilles uafhængig af hinanden ,hvad angår din iltstyring,må der være noget galt,det er rigtig at den skal vise ca 21% ilt i fri atmosfærisk luft,hvis så pludselig viser 15% er der noget galt,der er ingen steder du kan kalibrere den.Jeg har spurgt Vølund om det samme,ham jeg snakkede sagde at den blev automatisk kalibreret hvis man slukkede for hele styringen og tændte igen,men det passer nu ikke.På min pellex 100,viste den også 21% ca da den var ny, nu viser den 20% efter 2 mdr.drift,jeg synes det er for dårligt det ikke kan kalibreres,men du må ha garanti på den.Det er sikkert lamdasonden der er noget med.Hvad angår retur temperatur,fik jeg at vide af ham som satte mit til at på en pellux 100,er det ikke nødvendig med shunt,fordi at fremløb bliver tvungen ned gennem bunden af kedlen først inden det går ud,så burde bund og top jo stort set blive lige varm,men om det er rigtig ved jeg ikke.Jeg synes der en del der har problemer med pellux 100 incl. mig selv.Jeg er ikke videre imponeret af den.
Jeg mente nok at det var noget med at den selv blande vandet retur. Jeg vil tage fat i Vølund og høre omkring ilt-sonden.
Jeg prøvede her til morgen og sætte set punkt til 70 grader og den slukker ved 75 grader med hysteresen på 15 og starter igen på 55 grader!. (Giver måske mening, for hvis man havde sat set til 80 grader skulle den jo helst ikke stige til 95 grader med hysteresen på 15!)

Jeg tro ligesom alle andre fyr, at når der blive solgt mange af en slags kommer problemerne jo også frem, da der er støre bruger erfaring :) og så er det jo fantastisk at man kan finde et forum som dette, hvor man kan dele disse erfaringer. Som jeg skriver i emne teksten er dette små´ problemer for mig (indtil videre icon_cheesygrin.gif ) kunne den ikke levere varme, var det store problemer :lol:

Tak for indput :great:

/René
moblu
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20 dec 2012 17:56
Mit fyr: Vølund Pellux 100 Ilt-Styring
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 6 m.m.
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: Dec. 2014 18 -22 Kg.
Årligt forbrug: 3,6 ton
Geografisk sted: Egebjerg Horsens

Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af moblu »

Hej René

Du skriver din iltstyring viser ca. O2=15% ved STOP
der viser min O2=----
men ellers har jeg det samme problem

Mogens
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Stoklund »

moblu skrev:Hej René

Du skriver din iltstyring viser ca. O2=15% ved STOP
der viser min O2=----
men ellers har jeg det samme problem

Mogens
Hej Mogens

Ja, det var også forkert skrevet :oops: men du ved, lige når den skal tænde op, så stod der ca. 21% før, men kun 15% nu
Jeg får lige fat i min montør og høre om det kan være rigtigt. Jeg poster udfaldet her når jeg ved besked.

/René

Jens1973
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Har takket: 74 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Jens1973 »

Hej René.
Fandt du af problemet? :-)
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Stoklund »

Hov den glemte jeg og melde tilbage på den gang :oops:
Ja. Det viste sig at den hvide plast ring som man skruer sonden ind i, var skruet lidt skævt ind fra fabrikken, så der kom falsk luft forbi sonden.
Vølund skiftet den og sonden har kørt lige siden. :great:

/René
Jens1973
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Har takket: 74 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Jens1973 »

Tusind tak. Det lyder godt :-)
Ellers ingen problemer? Det kører bare som et oliefyr? tænd og sluk? :-)
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Stoklund »

Ja det må man sige, jeg er super tilfreds.
Jeg kigger til fyret hver 30 dag nu (for at fylde piller på) og hver 5 dag, når pingvinerne banker på :-)
Tømmer for aske og renser for hver 1000-1200 kg. (med de piller jeg køre med nu) så det er ikke meget tid der bliver brugt i fyrrummet.

Dags dato har jeg kørt ca. 25 ton igennem den, uden den har slået en bøvs (bort set fra et enkelt pillestop da jeg fik det leveret for 2 1/2 år siden)
Den har i perioder rigtig mange start stop, typisk i overgang sommer/vinter, men det siges at tænderen kan klar 50.000 optændninger (jeg har desværre ingen brænde ovn) og ham Vølund gutten jeg fik til at skift den hvide plast ring, sagde at han havde kørt årlig service hos en kunde på femte år og tænderen var stadig ikke blevet skiftet på den :great:

Om sommeren (fra 15 maj til 15 september) forbruger jeg ca 900 kg. til varmt vand (160L) og 2x gulvvarme. Vi er fem i husstanden.

Håber du kan bruge det til noget i din søgning efter et fyr :)
/René
Jens1973
Stoker III
Stoker III
8
Indlæg: 98
Tilmeldt: 29 aug 2015 19:31
Mit fyr: Pellux 100.
Areal: 178
Brændsel: Varga træpiller.
Fremviser gerne i postnummer: 4750
Dagligt forbrug: Alt for meget.
Har takket: 74 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Små' problemer med Pellux 100

Indlæg af Jens1973 »

Du er bare super. Tusind mange tak. Det styrker min tro på det :)
50.000 er dæleme også mange gange. Lysføleren holder også længe? Hvad koster en tænder?
Har du en shunt på? Der bliver skrevet det ikke er nødvendigt fordi den selv skulle blande det kolde vand så kedlen ikke ruster!

Besvar