Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Retur vand til Pellux

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Retur vand til Pellux

Indlæg af Stoklund » 24 dec 2013 13:52

Halløj og glædelig jul

Er der nogle af jer der køre lidt retur vand tilbage til fyret inde det kommer ud i systemet.
Ved godt at der står at den selv blander retur vand i kedlen, men det jeg får tilbage er kun ca. 30 grader og frem er ca 60 (målt på rørene ved kedlen). Tænkte bare at hvis man blander lidt varmt vand i retur til kedlen, ville den ikke arbejde så meget!!

/René


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Retur vand til Pellux

Indlæg af Landlyst » 24 dec 2013 14:35

Stoklund skrev:Halløj og glædelig jul

Er der nogle af jer der køre lidt retur vand tilbage til fyret inde det kommer ud i systemet.
Ved godt at der står at den selv blander retur vand i kedlen, men det jeg får tilbage er kun ca. 30 grader og frem er ca 60 (målt på rørene ved kedlen). Tænkte bare at hvis man blander lidt varmt vand i retur til kedlen, ville den ikke arbejde så meget!!

/René
Jo for den energi der skal bruges er jo den samme.... Det er ligemeget hvor du varmer det op...

nemocharley

Retur vand til Pellux

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 00:43

dit daglige forbrug lyder i øvrigt ikke specielt voldsomt til dine m2, så jeg tror da ikke at fyret ligefrem er på overarbejde.

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Retur vand til Pellux

Indlæg af Stoklund » 25 dec 2013 12:03

nemocharley skrev:dit daglige forbrug lyder i øvrigt ikke specielt voldsomt til dine m2, så jeg tror da ikke at fyret ligefrem er på overarbejde.
Det skal så siges, at mit daglig forbrug i snit er ca. 35 kg og ikke 25 kg som står i profilen :oops:

Det der bare undre mig er at jeg næsten bruger en pose piller mere om dagen, end jeg gjorde med min Baxi og der er just ikke koldt uden for. Ja, der har blæst noget, men det holder jeg stadig op i mod når der blæste da jeg havde Baxi'en.
(jeg aflæser ikke forbrug fra display, men fra fysisk indhold i tanken)

Jeg har nu i et par dage haft åbnet lidt for retur vandet til kedlen og det har så resulteret i at der er 12 optændinger i døgnet kontra 0 optændinger før (ud over rense cyklusen). Det har måske sparet mig for en halv pose, men måske jeg bare har brugt det i strøm i stedet for :roll:

Som reference: Baxi'en brugte 6 poser i snit på 3 dage og Pellux'en bruger i snit lidt under 12 poser på 5 dage !! (16 kg poser).
Det giver jo ikke mening at en 14 år gammel kedel bruger mindre end en sprit ny pillebrænder :wink:

/René

nemocharley

Retur vand til Pellux

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 12:12

nej det giver ikke mening, det har du helt ret i.

Er der lavet andet om på varmesystemet, huset eller noget tredje relevant?


Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Retur vand til Pellux

Indlæg af Stoklund » 25 dec 2013 12:22

Over hovedet slet ikke :| Gammelt fyr ud - nyt fyr ind, that's it

Er ellers godt tilfred med fyret, det køre problemfrit og kan se at forbrændingen er perfekt. Det er kun forbruget jeg ikke kan få til at hænge sammen :wink:

/René

nemocharley

Retur vand til Pellux

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 12:30

Nej det lyder altså mærkeligt. Baxien - hvis det var 1.5éren giver 88-90% under optimale forhold - og den pause fyrer. Pelluxen giver over 90% under optimale forhold og den auto-tænder. Så det skal give lavere forbrug.

Har du selv sat fyret op? Eller var der en smed ude ved dig? Hvis det sidste er tilfældet, så vil jeg mene der er anledning til at give ham et kald efter nytår.

Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 10 gange

Retur vand til Pellux

Indlæg af Stoklund » 25 dec 2013 13:22

Ja det er en smed der har monteret det. Han kommer efter nytår og montere trækstabi., så må høre om han kan give en logisk forklaring på mer forbruget. Hans argument (en uge efter jeg fik det monteret) for at den brugte mere, var at jeg ingen isolering havde i mine gulve.... fint nok, men det havde jeg jo heller ikke da jeg havde Baxi'en new23.

Jeg må se hvad han siger :)

nemocharley

Retur vand til Pellux

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2013 14:02

ja det skal jo kunne forklare forskellen på en overbevisende måde, hvis ikke er der noget i opsætning eller noget med fyret som ikke er i orden.
Jeg kan jo se at mange herinde har en fornuftig og økonomisk drift på deres pellux.


Besvar