Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af triumph » 13 jan 2014 10:57

Ugelvig skrev:Jeg skal vel på banen her? Har jo søsteren til PB20 brænderen på min kedel ;)



Installation med akku. er det jeg vil kalde en svensk løsning, det har været debatteret, hvorvidt det er en god idé. Personligt er jeg af samme holdning som Nemo.. Du er tæt på en drømmeløsning her!
Det er vel snare beviset på at start/stop ikke er en god løsning...... :wink:


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af Ugelvig » 13 jan 2014 11:05

triumph skrev:Det er vel snare beviset på at start/stop ikke er en god løsning...... :wink:
Eller at "pausefyring" giver dårlig nyttevirkning? :wink:

3.000l akku. er immervæk noget af en beholder der skal varmes op. Det vil unægtelig tage noget tid, selv med en 20 kW brænder på maks. med bedst mulig nyttevirkning...

Jeg ser bare ikke helt det billede når jeg sammenligner forbruget mellem start/stop uden akku. og med akku. Men der er en besparelse og kedlen er mere "ren" ved installation med akku. og høj last.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af triumph » 13 jan 2014 11:20

Ugelvig skrev:
Eller at "pausefyring" giver dårlig nyttevirkning? :wink:

3.000l akku. er immervæk noget af en beholder der skal varmes op. Det vil unægtelig tage noget tid, selv med en 20 kW brænder på maks. med bedst mulig nyttevirkning...

Jeg ser bare ikke helt det billede når jeg sammenligner forbruget mellem start/stop uden akku. og med akku. Men der er en besparelse og kedlen er mere "ren" ved installation med akku. og høj last.
PBN har vel ikke "pausefyret" men kørt start/stop ?

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af pbn » 13 jan 2014 11:23

Jeg tror også at jeg har mere ud af at køre fuld skrue på fyret og lukke det ned med så få start stop som muligt, akkutanken er rimeligt godt isoleret så tror varmetabet her er begrænset.

uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af uffev » 17 jan 2014 18:17

hej du ved vel god at kedel er født med vejrkompencering, bruger du den som shunt, eller hvordan har du koblet den sammen for tror ikke 35 grader er nok i retur desvære.
retur skal vel helst være 10 grader under kedel temp. for og undgå kedel tære pga kondens.
kan du ikke lave et diagram over hvordan du har koblet akku tank på den
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#


nemocharley

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2014 10:27

Måske vi så småt kan konkludere

1) Uden akkutank er modulation med mulighed for timerstyring (el. rumfølere og vvb-prio) det mest drift-økonomiske - især sommer og alt efter husets beskaffenhed i overgangsperioder og milde vinterperioder. Hvor meget der spares procentvis i brændsel ift. et tænd/sluk anlæg uden akkutank står ikke klart for mig - 10-20%??

2) Med akkutank skal man måske mere tænke i akkutankens størrelse (trådstarters 3000l giver jo en lagrings og lagdelingsmulighed = "modulation" fra tanken via vejrkompensering, som får mine 300l til at blegne - dette skal self. også ses i forhold til husets størrelse/beskaffenhed og tankens/varmeanlæggets placering.). Alt efter opsætning så går jeg ud fra at man kan få de samme besparende fordele (som uden akkutank) ud af vvb-prio, rumfølere eller ved konstant cirkulation -> vejrkompensering. Besparelserne ved disse styringer - ser ud til at være 20-25%.

uffev jeg er lidt nysgerrig på dit årlige forbrug - kunne jeg lokke dig til at fortælle lidt om det inkl hus isoleringsgrad?

trådstarters fremløb var 45 og retur 35, det er klart alene på den konto spares der rigtig meget end hvis det hed 70/60. Jeg ved ikke om kedlen kan holde til det. Min kører uden shunt (det skal den ifølge forhandler og producent) og den må godt have en retur på under 60, så længe forskellen på fremløbet ikke er for stor - mit har i et halvt år kørt 70/55. Jeg synes jo selv det er en god fordel med mit anlæg at have en akkutank på, så jeg har færre tændinger og renere forbrænding. Og samtidigt er det skuffende at jeg ikke kan holde forbruget på 3 ton (set ift 2000l olie), når jeg nu har solvarme på - inkl. en elpatron. Mit pillefyr er tændt i 6-7mdr om året.

Triumphs pointe med at man med et mindre varmesystem (altså uden akkutank) og en intelligent styring kan opnå sammenlignelige besparelse for meget lavere investeringer er ihvertfald gyldig. Sammenligner jeg mit forbrug med Lau´s timerstyrede MGM Junior så lader det til at vi bruger det samme.

Men hvis du vil have sol på eller andre varmekilder (brænde, varmepumpe), så vi taler om kombiløsninger - så tror jeg stadig på at akkutanken som styrende centrum af varmesystemet er den bedste løsning. Solen giver maksimalt, pillefyret brænder rent og lagdelingen er optimal. Et start/stop fyr skulle have rigeligt med vand at opvarme i det system. Et modulerende pillefyr kunne nøjes med toppen og bruge sin timerstyring når det ikke var for koldt.

Rent økonomisk er et enkeltstående mere avanceret pillefyr m. div. styringsmuligheder det måske bedste valg. Jeg bliver nødt til at skrive måske da vi skal sammenligne over anlæggenes levetid - hvilket måske i virkeligheden gør denne diskussion umulig.

et andet spørgsmål - med Ugelvigs start/stop løsning er det vel også muligt at lave vvb-prio og rumfølere? Eller hvad?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af Ugelvig » 18 jan 2014 20:55

Det er skam muligt at påmontere timer og VVB-prio. Jeg bygger timer på den til foråret, for at se om det flytter noget?!

Rumføler giver nok ikke det helt store, når vi opvarmer i 3 længer... Derudover er huset jo styret med Danfoss Living Connect/Link...

Men, jeg mener stadig, at 6.500 kg om året er godkendt til 215 kvm beboelse fra 1878/1924 plus ca. 70 kvm værksted/spisekammer...

Jeg må erkende at jeg gerne vil have en akku på anlægget, måske det kommer - evt. Sammen med solfanger.

Ja, jeg har 12 tændinger om døgnet i snit. Men, va' fan'...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af nemocharley » 18 jan 2014 21:18

jeg har også 12 - men ville naturligvis have færre hvis jeg satte den i lavlast. Og self. er 6½ ton godkendt til dine m2 - håber ikke at jeg har antydet andet :)

Glæder mig til at se hvorledes du vil gribe det an med timer, måske jeg vil kopiere dig. Mht. solvarme - du kan jo tage det lidt i etaper tænker jeg, smide en akkutank af en passende størrelse på og derefter se om du vil mere.

Hvordan virker dit Danfoss Living Connect/Link og hvad kostede det?

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af pbn » 18 jan 2014 22:51

Har lagt et diagram af mit varmeanlæg i mit galleri, orker ikke at lave beskrivelsen lige nu men det kommer.

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Indstillinger pellux 200 med NIBE PB20

Indlæg af pbn » 18 jan 2014 22:54

Ugelvig skrev:Jeg skal vel på banen her? Har jo søsteren til PB20 brænderen på min kedel ;)

Ligeledes bor jeg meget på Skærbæk (den rigtige af dem ;) )

Installation med akku. er det jeg vil kalde en svensk løsning, det har været debatteret, hvorvidt det er en god idé. Personligt er jeg af samme holdning som Nemo.. Du er tæt på en drømmeløsning her!

Jeg vil meget gerne komme forbi og sparke fyr. Jeg kan måske ligefrem lære noget. Det virker til, at du har ramt indstillingerne temmelig godt!

Det undre mig dog, at du har en shuntventil, der tillader 35 grader retur til kedlen. Vil optimal i forhold til beskyttelse af kedlen ikke være ca. 60 grader? Kommer måske an på, hvad akku. skal bruge til fornuftig ladning?

Du er velkommen, er hjemme søndag


Besvar