Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til opsætning

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Socordia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:54

Hjælp til opsætning

Indlæg af Socordia » 13 dec 2013 20:08

Hej alle nørder.

Vi fik på opfordring et pellux 100 for et par måneder siden.. det kørte som en drøm de første par uger, og så brød det ned med en fejl 246 modul 6, som i øvrigt ikke var beskrevet i manualen.

Vølund kom dagen efter og montøren kendte heller ikke noget til den fejl, han skiftede noget han mente var det, det var det så ikke.
så skiftede han noget andet, og så virkede det igen.

det kørte så i nogle dage hvorefter der var problemer igen. Den varmede huset op, men kunne ikke varme brugsvandet. VVSeren konkluderede at det var pumpen der var røget, jeg bad ham teste den ved at sætte den direkte i strømmen inden han skiftede, det var så noget i fyret som ikke kunne give strøm til den mere.

vi monterede pumpen uden om fyret og så kørte det igen og vi fik en marginal dyrere elregning.

så gik der en uges tid så gik det ned igen, brænder ophedning, Vølund kom igen, han skiftede hoved modulet og satte nyt varme legme i.

det har så kørt i et par uger nu, det kører uden problemer, men for fanden det bruger mange piller.

jeg har set der er en anden der har skrevet om det, og jeg fik også det samme af vide til et barnedåb, hvor jeg blev frarådet at opdatere det.

jeg har ikke ændret på opsætningen (jeg ved intet om det) men det ligger på 1.3kg/h til 4-5kg/h og jeg synes aldrig jeg oplever at det står og brænder ud, i stedet ser det ud til at det bare kører i døgndrift og holder de 70grader.

jeg stod derude til aften og kiggede manual men kan ikke finde ud af hvad der skal stå hvor og om man skal hæve eller sænke tal.

fyret har så vidt jeg ved intet tilbehør, men det virkede godt, nu virker det mindre godt, jeg vil skyde på at det bruger omkring 20kg i døgnet, hvor det formodentlig kun brugte det halve.. det er så meget at dem jeg får piller af sagde du kan ikke allerede have brugt dem.

spørgsmålet er enkelt, hvorfor virkede det før og ikke nu?

jeg har ikke brug for at nogen siger, det kommer jo an på anlæget og det udstyr du har. For det virkede før, og ikke nu, med det samme udstyr, den samme skorsten, de samme piller og alt det der.

hvis der evt. er nogen nørder i nærheden af Ringsted så giver jeg et par flasker vin, og kaffe ad libitum hvis der er nogen der vil komme forbi og give det et spark!!

håber nogen kan hjælpe, ellers god jul til jer.

B


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til opsætning

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 20:46

Hvor mange kvm varmer du op? 20 kg nu er da ikke meget.... Har lige startet mit op og ligger på 35-40kg/døgn.... Men har 200kvm hus og 60kvm værksted at varme op...

Socordia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:54

Hjælp til opsætning

Indlæg af Socordia » 13 dec 2013 20:59

vi varmede et 170kvm hus fra 1875 i stand sat, ikke af os, i 2010 op med et gammelt skodfyr fra vvs eksperten som var et ombygget brændefyr. det klarede det fyr, som ikke var modulerende, og kørte altid, med ca. 28-30kg i døgnet, lidt mere når det var meget koldt.

nu har vi istandsat stalden også, så der er små 65kvm, men det er ypperligt isoleret med dampspærre og 320mm i taget. det kan ikke tage ret meget varme at varme det op, plus at fyrrumet grænser op til 2 af væggene og der intet varmespil er der.

vi brugte 3/4 palle på de første 5-6 uger, efter modulet er skiftet (der har selvfølgelig været et par dage med frost) men ikke noget vildt, så har vi brugt den sidste 1/4 og en hel palle yderligere på 3½ uge. og vejret er jo fortsat mildt.

så der er jo noget galt, hvis en gammel umodulerende pispotte kan klare det bedre end pellux 100.

og om det så var 100kg i døgnet ændre det jo ikke på mit spørgsmål, hvorfor bruger det flere piller efter det modul er skiftet?
hvad er det for en opsætning der pr. default ikke er sat op i softwaren i det nye modul, som kan få fyret til at kører lige så godt som det gjorde?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til opsætning

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 21:05

Nu er frost ikke det værste.... Vinden er meget større faktor... Og den har der jo været en del af.... Men der er jo mange muligheder... Men der skal flere oplysninger til... Er der VVB Priortering? Vejrkompensering? Stor varmtvands forbrug? Hvordan ser forbrændingen ud?

Socordia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:54

Hjælp til opsætning

Indlæg af Socordia » 13 dec 2013 21:58

hvorfor bruger fyret over dobbelt så mange piller efter der er kommet nyt hovedmodul i?

det er det eneste jeg spørger om, det er ok hvis du ikke ved det. For jeg forstår det heller ikke, men afventer en som har svaret.


Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hjælp til opsætning

Indlæg af Ole Larsen » 13 dec 2013 23:33

:roll: ÆÆÆøøøø
Skal ikke gøre mig klog, men kunne det ikke tænkes at det nye modul står helt forkert i forhold til det gamle

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hjælp til opsætning

Indlæg af J-B » 13 dec 2013 23:45

Kender ikke til Pellux, men for lidt brændsel/for meget luft kan øge forbruget meget, varmen smutter ud i skorstenen.
Har du iltstyring på?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hjælp til opsætning

Indlæg af Landlyst » 14 dec 2013 07:22

Socordia skrev:hvorfor bruger fyret over dobbelt så mange piller efter der er kommet nyt hovedmodul i?

det er det eneste jeg spørger om, det er ok hvis du ikke ved det. For jeg forstår det heller ikke, men afventer en som har svaret.
Nå men når du ikke vil svare på spørgsmål som har relevans, så venter vi bare på at der kommer en som kan svare os, så vi har en ærlig chance for at hjælpe...

Det er fair nok du ikke vil hjælpe til at få svar.... Men så skal du heller ikke forvente at få svar her inde....

Joergen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12 okt 2013 22:18

Hjælp til opsætning

Indlæg af Joergen » 14 dec 2013 10:10

Hej
Der må være sket et eller andet med indstillinger efter montering af det nye modul
og er der iltstyring på.
Kunne du evt skrive dine indstillinger ind her på forummet.så er det lidt nemmere at hjælpe.

MVH
Jørgen

Socordia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 dec 2013 19:54

Hjælp til opsætning

Indlæg af Socordia » 14 dec 2013 19:23

Landlyst skrev:
Nå men når du ikke vil svare på spørgsmål som har relevans, så venter vi bare på at der kommer en som kan svare os, så vi har en ærlig chance for at hjælpe...

Det er fair nok du ikke vil hjælpe til at få svar.... Men så skal du heller ikke forvente at få svar her inde....

en anden gut skrev herinde med det nøjagtigt samme problem, der var 12 sider med svar som jeg læste igennem. han blev bombarderet med nøjagtig de samme spørgsmål, og ingen svarede på problemet, 12 sider senere havde han smidt 3500kr efter iltstyring og andre ting uden at få sit spørgsmål besvaret.

det handler ikke om at jeg ikke vil besvare spørgsmål, det handler om at du ikke vil læse. for jeg skriver netop at jeg ingen tilkøb har lavet, jeg har ikke ændret på nogen indstillinger ud over at sætte kedeltemp til 70.

derfor er spørgsmål om hvad mine indstillinger er irrelevante, det handler om at jeg søger en som ved hvad man skal ændre på når det nye modul som andre åbenbart også har haft problemer med laver koks i det.

som den næste skriver så har det modul åbenbart nogle ændringer fra fabrikkens side som gør at det bruger flere piller - og måske, siden der er andre der har problemer med det, var der en som kunne sige præcist hvad jeg skulle ændre for at få det på ret køl igen.

så når jeg skriver at det kun er det jeg søger svar på, så er der intet ondt ment i det, og det er da pænt af dig at forsøge at hjælpe.

men jeg ringer til Vølund så må de sende ham ud igen og få det til at kører igen.


Besvar