Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellux 100: MØGfyr!

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af mchlbk » 13 dec 2013 10:25

Hermed en advarsel til alle der overvejer at købe dette fyr:

Det er simpelthen noget klamp Vølund har bikset sammen.

I betragtning af hvor mange der har problemer med tilstopning af pilletilførslen er det tydeligt, at skidtet ikke er ordentlig konstrueret.

Vores fyr har kørt en god måneds tid nu. Minus al den tid, hvor pilletilførslen er stoppet - og det er sket en del gange, ligesom det sker for mange af de andre ejere af dette fyr, bare læs forum. Faktisk er det med en vis frygt vi forlader hjemmet, det er aldrig til at vide hvornår fyret strejker igen.

Nogle foreslår at man kaster sig ud i konstruktive ændringer og afklipning af en del af den rist/klap, der blokerer for pillerne. Det er helt uacceptabelt at skulle gøre den slags på et helt nyt fyr. Hvis det er nødvendigt må Vølund ordne det under garantien.

Igen i nat stoppede møget så til. Normalt standser fyret bare og melder om pillemangel, hvorefter man kan stå op til et iskoldt bad i et iskoldt hus. Det er slemt nok. Denne gang lykkedes det dog fyret at få ild i pillerne trods tilstopningen, hvorefter smelteslangen er brændt over og tilførselsrøret er fuldstændig svedet af. Det ser farligt ud.

Det er stadig for varmt til at jeg kan komme til det, så det er ikke til at vide, hvor stor skaden er. Vølund er kontaktet og ringer tilbage.

Det er forhåbentlig dækket af garantien.

Vi skulle have købt en varmepumpe. :evil:


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Ugelvig » 13 dec 2013 10:36

Hvorfor ikke bare afmontere den rist? Den findes jo ikke på PB20 udgaven (ej heller Iwabo Villa S2). Så det er jo noget, der er kommet til ved den "samlede" pakke og PB20 MAX udgaven.

Ingen tvivl, det er pisseirreterende, at stå op til et koldt hus. Har prøvet det én gang, før Atmos'en kom til, og det er sgu ikke særlig sjovt.

At den smelter slangen er bestemt ikke et godt tegn, det er jo en sikkerhedsfunktion, så det rigtige er at tage fat i enten montøren/leverandøren eller producenten. Og det ville jeg heller ikke være tilfreds med. Både sikkerhedsmæssigt og velfærdsmæssigt.

Men som jeg kan forstå på de andre Pellux 100 ejere, er der ganske ligetil, at lave den ændring?! Men jo, det burde være gjort fra Vølund/Nibes side af.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Tom_AT » 13 dec 2013 11:02

Først, jeg er helt enig med Ugelvig. Det er sgu træls at stå til en koldt fyr, koldt vand osv. Og man kan sagtens argumentere for at Vølund burde gøre noget/have gjort noget.

Men jeg fatter ikke en skid af at man i stedet for absolut at ville være Rasmus modsat, så ikke bare har fået fixet den bette rist. Jovist, det er da en konstruktionsfejl som for længst burde være fixet. Men ærlig talt, er det ikke bedre lige at ofre den halve time på at fixe det, og så være sikker på fyret kører som det skal?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Lintz » 13 dec 2013 11:16

Jeg ved ikke så meget om Vølund, men ud fra fotos på googel ligner pellux 100 meget det, som et ældre ægtepar købte her i nærområdet.
De lånte 10 sække Barlinek af mig til opstart - Gik fint ca 8 sække derefter problemer.
Vølund kom ud for at hjælpe med indstillingerne - Til sidst konkluderede "Vølund-eksperten" at Pellux IKKE kunne køre med Barlinek.
De har nu fået Samba piller hjem - som den åbenbart godt kan køre med.

For mig lyder det helt utroligt at der skulle være så meget forskel på piller - Jeg anser selv Barlinek for at være en god pille af udmærket kvalitet - Samba kender jeg ikke noget til.

Det skal siges at Vølund praler med at fyret kan køre med 6 - 8 og 10 mm piller.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Ugelvig » 13 dec 2013 11:24

Mon ikke det er en "and" Lintz? Jeg kender i hvert fald flere, der har brændt "de bedste fra Rødekro" af i deres PB20 brænder uden større problemer end andre træpillefyr havde med det lort.

Igen kommer det jo an på afvejning og indtastning af energimængde i træpillerne.

Jeg har selv haft "fornøjelsen" af Møllerens træpiller fra HK... Der kan siges meget om dem, men der var rigeligt med smuld i sækkene...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Lintz » 13 dec 2013 11:30

Ugelvig skrev:Mon ikke det er en "and" Lintz? Jeg kender i hvert fald flere, der har brændt "de bedste fra Rødekro" af i deres PB20 brænder uden større problemer end andre træpillefyr havde med det lort.

Igen kommer det jo an på afvejning og indtastning af energimængde i træpillerne.

Jeg har selv haft "fornøjelsen" af Møllerens træpiller fra HK... Der kan siges meget om dem, men der var rigeligt med smuld i sækkene...
"And" vil jeg ikke kalde det. Enten utrolig ringe fyr eller dårlig rådgivning / amatør-montør.
Indstillings-problem var det jeg tænkte da jeg var nede for at hente mine piller igen. Men vil ikke blande mig da der jo var montør inde over samt en eller to ældre naboer "der vidste alt om fyr".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Landlyst » 13 dec 2013 11:47

Lintz skrev:
"And" vil jeg ikke kalde det. Enten utrolig ringe fyr eller dårlig rådgivning / amatør-montør.
Indstillings-problem var det jeg tænkte da jeg var nede for at hente mine piller igen. Men vil ikke blande mig da der jo var montør inde over samt en eller to ældre naboer "der vidste alt om fyr".
Årh de var gamle hva.... :shock: :shock:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Lintz » 13 dec 2013 11:52

Landlyst skrev:
Årh de var gamle hva.... :shock: :shock:
Omkring din alder vil jeg tro.............. icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Ugelvig » 13 dec 2013 11:52

Det jeg tænkte på med and, var at Barlinek ikke kunne brænde i en PB20... ;)

I min Verden udemærket træpille, der bestemt er i kategorien for værdig for anbefaling :p

Men der findes desværre en del "montører", der ikke burde have deres aut. nummer...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Bakkebryg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2013 12:16

Pellux 100: MØGfyr!

Indlæg af Bakkebryg » 13 dec 2013 12:02

At kalde fyret et møgfyr, fordi der er en bette fejl med en lille rist (som kan løses ved at skrue 2 fingerskruer af, afmonterer spændebånd til flexslange, samt 1 stk bolt, for derefter at montere ca 10 cm svejsetråd på risten), Ja det er da ikke seriøst!
Havde selv samme problem, men 15 min.hurtigt arbejde og fyret kører som en drøm. Pillefyr kræver en lille smule arbejde, men det er da en god timeløn, når vi sammenligner med et fuldautomatisk oliefyr.


Besvar