Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pellux mot ackumulatortank

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Martin s
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2013 22:13
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 180m2 + 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5614

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af Martin s » 22 okt 2013 22:58

Hej!

Vad positivt med forum tråd dedikerad till Pellux 100! Nybliven ägare till detta "Pillefyr", boendes i sverige. Moderna pillefyranläggningar är inte så vanliga här som i Danmark. Fyren är kopplad mot en 750l ackumulatortank via laddomat, för att så småningom koppla på solvärme. Finns någon här inne med erfarenhet av att köra Pellux mot ack.tank? I nuläget har jag ca. 10-12 start/stopp/ dygn. Värmebehovet ännu begränsat, så jag tycker det känns mycket. Ilt-styrning och 1 givare i tanken (vv-prioriterings givaren). 2 givare skulle kanske förbättra driften?

Tacksam synpunkter!


nemocharley

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af nemocharley » 22 okt 2013 23:04

Hejsan og velkommen til :)

Jeg bruger värmebaronens pellmax ub med viking bio brænder. Min akkumulator tank er kun på 300 liter og jeg har solvarme til (se mine data og beskrivelse af hus - for eventuel sammenligning). Jeg har 7-8 tændinger pt.

Du kan evt. justere din pb20max brænder til at køre mellem 4 og 10kw istedet. Men udfyld din profil og fyrdata, husstørrelse etc. Der er efterhånden en del med Pellux 100 her på forum, også med solvarme.

nemocharley

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af nemocharley » 22 okt 2013 23:09

nå ja - iltstyring og acku-tank er det inte overkill? Mit fyr har ikke iltstyring, de bränner bare med 17kw og slukker når varmen er opnåt.

Martin s
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2013 22:13
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 180m2 + 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5614

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af Martin s » 25 okt 2013 22:46

Tack för svar!
Har fyllt i mina uppgifter efter förmåga :) Brännaren är nedställd till Maxeffekt 50% nu. Verkar ge längre drifttid, men inte färre start/stop. Dina 7-8/dygn, är det lige nå, eller i snitt över året?
Ilt styrning kanske är overkill, som du skriver. Inbillar mig att det ändå kan förbättra förbränning och minska utsläpp. Iaf. slipper man lite inställnings arbete vid byte av pellets :)

nemocharley

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af nemocharley » 26 okt 2013 06:37

ah ja det sannt at iltstyring gør det nemmere at indstille. Mine 7-8 tændinger er lige nu, mit anlæg har kun været i drift siden 20/7 2013.
Fyrkat en bruger herind epå forum har akkutank, solvarme, pellux och atmos brændefyr - jag tror at der er 2-3 andre også med pellux 100 och 200 der har solvarme.


Martin s
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2013 22:13
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 180m2 + 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5614

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af Martin s » 07 nov 2013 23:40

Vore intressant att få tag på denne Fyrkat eller någon av de andra med ackumulatortank. Jag har ca 12 starter/dygn, ibland mer. Tycker att hysteresen på 10 grader känns snålt tilltagen för styrning av ackumulatortank med endast en givare. Finns ju "meny valg" för ackumulatortank och 2 givare. Vore mycket intressant och höra om någon kör med dessa inställningar och deras erfarenheter!

nemocharley

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af nemocharley » 08 nov 2013 06:37

ja okay - du kan skrive en pb (privat besked) til fyrkat. Men du skal have skrevet 20 indlæg før du kan bruge denne funktion.

Jeg ved ikke hvor mange starter jeg har pt., men det er nok mere end 8.

Martin s
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2013 22:13
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 180m2 + 90m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5614

Pellux mot ackumulatortank

Indlæg af Martin s » 12 nov 2013 22:41

Då måste jag få ur mig några inlägg till. 7st står det längst ner på sidan.


Besvar