Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 18 sep 2013 21:47

den fangede jeg ikke - den med den nye 80l vvb - i det tilfælde ville jeg nok efterligne fyrkats model, så vidt muligt. Fyrkat må ihvertfald kunne fyre billigt :)


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af pso » 18 sep 2013 21:58

Antal m2 er i virkeligeheden et meget dårligt mål for varmebehov. Forbruget afhænger af hvor mange m2 væg, tag og gulv du har og hvor godt de er isolereret.
Det er et lidt kompliceret regnestykke og tager lidt tid at lave.
Generalt kan jeg sige at er dit hus godt isoleret som du skriver kan 20 KW sagtens klare det.
Har du 250mm i tag, 100mm isolering i hulmur og gode termodvinduer og vigtigst af alt hvor meget isolering er der under gulvvarmen og er der lavet kant isolering imellem gulv og fundament?
Er det i orden så er 20 Kw passende. Er isoleringen ikke i orden så kan 30KW være bedre.
Ud fra dit forbrug mener jeg at 20KW burde være fint, men mindre ville jeg ikke vælge.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 08:33

pso skrev:Antal m2 er i virkeligeheden et meget dårligt mål for varmebehov. Forbruget afhænger af hvor mange m2 væg, tag og gulv du har og hvor godt de er isolereret.
Det er et lidt kompliceret regnestykke og tager lidt tid at lave.
Generalt kan jeg sige at er dit hus godt isoleret som du skriver kan 20 KW sagtens klare det.
Har du 250mm i tag, 100mm isolering i hulmur og gode termodvinduer og vigtigst af alt hvor meget isolering er der under gulvvarmen og er der lavet kant isolering imellem gulv og fundament?
Er det i orden så er 20 Kw passende. Er isoleringen ikke i orden så kan 30KW være bedre.
Ud fra dit forbrug mener jeg at 20KW burde være fint, men mindre ville jeg ikke vælge.
Helt enig! Man kunne også tage den nuværende opsætning og årligt forbrug som mål for behovet og dimensionere ud fra det.

Men helt enig, energibehovet kommer mere an på isoleringsgrad (varmetab) end egentlig antal kvadratmeter. Men vi behøver vel ikke lave varmetabsberegninger hver gang? Det er sgu så bøvlet af finde alle disse U-værdier... :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 08:55

noller skrev:Man skal tage sine forholdsregler og skal den skorsten holde i mange år hvilket alt andet lige må være det optimale så blev det en keramisk hvis det ellers er korn der fyres med hvilke iøvrigt kræver en højere temperatur i bålet for at for en nogenlunde okay drift, det andet du skriver er jo også en bonus, men der kan en trækstabilisator også hjælpe, ydermere kan man måle sin røgtemperatur en meter nede i skorstenen som min. Burde være 60gr. :great:
Med de kvm. Der skal opvarmes kommer pelluxen heller ikke til at ligge på den lade side og hvis den gør ja så er det dim. Forkert ifht. Til huset 8)
Vi er slet ikke uenige :)

Trækstabilisator er guld værd, både til udtørring og til jævn træk i kedel.

Udfordringen kommer bare, når vi har disse moderne træpillefyr med høj nyttevirkning. Røggassen kommer sjældent over 100 grader ved indgangen til skorstenen. Selv med høj last!

Personligt har jeg aldrig været over 95 grader endnu, selv ved højest last og beskidt kedel og røgkasse. Derfor valgte jeg en keramisk, jeg vil være helt sikker!

http://www.schiedel.dk/fileadmin/data/d ... ebruar.pdf

Prøv at kigge på side 24 - 27, der er en fin gennemgang af de forskellige skorstenstyper og hvornår man bør vælge hvad. Enkelt- og dobbeltmodul anbefales kun ved røggas over 150 grader C, når vi snakker træpiller. Derfor en keramisk :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Blacksmith
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 sep 2013 23:39

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Blacksmith » 19 sep 2013 11:40

Ærede forum
Jeg takker for de mange inspirerende indspark :great:
Vi er nået dertil hvor der skal tages en beslutning (siger fruen) :x

Jeg har 2 tilbud liggende som kan løfte opgaven, men med hver sin filosofi.
Vil i hjælpe mig med at vurdere disse, hvad er den bedste løsning, uanset valget forventer jeg at der senere skal opgraderes med solvarme.

Scotte Plus 30 kW Pillefyr BS 2030 500 l magasin
Diverse dele - nye pumpe Alpha 25-60 og montage ialt 42.000 med moms

Vølund Pellux 100 pillefyr 20 KW og 700 L. magasin
AKKU tank 1000l nye pumper - div. dele - montage ialt 48.000 med moms

LAD MIG HØRE HVAD I TÆNKER - HVAD F..... SKAL JEG VÆLGE ?? :shock:
Last edited by 1 on Blacksmith; edited 19 times in total


Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ole Larsen » 19 sep 2013 11:48

Do ska da ta dej dær plogåplaj dævli från Vøllund do. icon_cheesygrin.gif :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Ugelvig » 19 sep 2013 11:51

Jeg ville gå efter Vølund tilbuddet når du nu snakker solvarme. Du er jo halvvejs i mål med den pakke. Jeg mener ikke de 30 kW gør nogen forskel i forhold til de 20 kW, begge dele kan klare dit hus. Ellers siger rygtet, at du kan hæve ydelsen i Pellux 100 til snert på 24 kW (uautoriseret udmelding fra Vølunds teknikafdeling) ;) De 700 l magasin er også en klar fordel.

Jf. de tilbagemeldinger der kommer fra Pellux 100 folket vil jeg ikke være nervøs for det fyr - overhovedet. Brænderen kender jeg usædvanlig godt, da den er magen til min. Jeg kan fortælle at den har rundet 3.500 optændinger i løbet af knap et år, på én tænder og uden problemer. Den tænder stadig lige godt. Producent og importør siger ca. 50.000 tændinger. At brænderen så også har mekanisk rens af herd er imo. også en stærk side. Vølund er imo. en meget seriøs spiller, der vil deres kedler og vil det marked. Jeg tror vi kommer til at se RIGTIG MEGET til dem, de næste år! Dejlig simpel fyr, hvor man ikke kan/skal indstille sig halv ihjel... ;)

Men her på forummet vil Scotte/Woody folket helt klart anbefale det fyr.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af Lau » 19 sep 2013 12:05

Jeg ville ikke være i tvivl.
Vølund, mindre bøvl og mere driftsikkerhed.

nemocharley

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af nemocharley » 19 sep 2013 12:23

Der er en del tråde om scotte og pellux 100 - bladr lidt i trådene, og hvis du har tid så tag ud og spark lidt fyr ved private.

Her er en viewtopic.php?f=137&t=18987

Jeg ville selv vælge pellux 100 fremfor scotte. Men der er jo også MGM 25kw, Baxi Tpk, Atmos ikke mindst. Den endelige slutpris inden det hele er færdigt, er det det, du har fået tilbud på? Hvis ikke så husk at priser lige pludselig kan eksplodere inden man få set sig om - iæsr når der skal en håndværker ind i huset. Mit samlede anlæg stod mig i knap 100k (solceller ikke medregnet) inden jeg var færdig.

Hvad skal fyret kunne, hvad er dine krav.

MGM passer sig selv, er næsten fuldautomatisk selvrensende, men har et mindre magasin og er meget kompakt og kan holde til smuld uden at pive.

Pellux har en del smartass :) digitale features - ved ikke hvor godt renesystemet virker på den, udover at det er den slidstærke svenske tænd/sluk filosofi

Men har du brug for de features? Mit fyr og atmos kan ikke en skid andet end at tænde og slukke - du skal selv gøre dem rene, men det tager ikke ret lang tid... og de brænder altså godt med stor stabilitet. Med mit beskedne forbrug er det tilstrækkeligt at jeg renser hver 3-4uge i højsæsonen og jeg tømmer askeskuffe 3-4 gange årligt. I sommerhalvåret laver jeg nada. Min lille møgsilo med 115kg piller er træls, men det var hvad plads jeg havde - jeg forventer at der er til ca 6 dage i kold vinteruge. Solvarmen kører uden min indblanding. Jeg har besluttet mig for at få servicebesøg hver andet eller hver tredje år. Jeg synes det er nemt. Med en MGM eller pellux 100 er det måske endnu nemmere.

Ved et større forbrug er det et stort plus med en stor silo - mafa midi siloen kan der være en halv palle piller i - 720L

Jeg kan forstå der ska handles nu - har du fået et tilbud fra Biovarme på en atmos med akkutank og 1000l silo (hvis stadig har den størrelse?) - jeg havde nok selv valgt en atmos hvis pladsen havde været til det.

Tænd/sluk og sol for resten - simpelt. http://www.biovarme.dk/da/Traepillefyr/ ... aepillefyr

eller måske hedestoker: http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html

Scotten er der andre der må anbefale, dens forcer siger ikke mig så meget lige pånær det med det store servicenetværk.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Hjælp...hvilken ydelse har jeg brug for..?

Indlæg af noller » 19 sep 2013 13:45

Hej

Har været den lykkelige, ejer af en vølund tokammer fastbrændselskedel i 5 mm pladejern, og hold nu fast, dåbattesten sagde 1982 afgang til skrothandler 2006, R.I.P :cry:
Så ved godt hvad jeg ville vælge. :great:


Besvar