Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Detaljer omkring installation

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Detaljer omkring installation

Indlæg af mchlbk » 18 jul 2013 09:31

Tror nok vi skifter oliefyret ud med et Pellux 100 m/20 Max, installeret af OK: http://www.ok.dk/bolig/fyr-og-kedler/traepillefyr (Vi beholder vores nuværende el-varmtvandsbeholder, så vi evt. kan bruge el om sommeren.)

Der er dog nogle detaljer jeg ikke har fundet svar på andre steder.

Iltstyring: Er det nødvendig at montere iltstyring for at få den til at modulere ordentligt? Installatøren siger nej, men jeg kan se herinde at mange anbefaler det, men ikke helt hvorfor... (Er det noget med kompensering for pillekvalitet, luftfugtighed eller hvad gør iltstyring helt nøjagtig?)

Varmtvandsprioritering: Det mener installatøren heller ikke er nødvendigt. Men er det ikke nødvendigt for at kunne indstille temperaturen på det varme brugsvand? Der er jo ingen grund til at det bliver 70 grader. Og hvis man får lyst til et karbad mens det er 20 graders frost udenfor er det vel også en god idé at anlægget ved, at det skal koncentrere sig om det varme brugsvand?

Derudover spurgte jeg til skorstensforholdene. Huset er i 3 etager og fyret skal stå i kælderen, så skorstenen er tilsvarende høj. Montøren ville fjerne et eller andet for at hæve røgtemperaturen, så trækket forbedres. Jeg tror nok det var den "turbolator" eller "renser" eller hvad pokker det nu er, nogle herinde har haft held med at fjerne for at forbedre trækket i skorstenen. Men er det en god idé? Det må jo nedsætte anlæggets effektivitet (hvor meget?) og så burde man måske købe et andet anlæg, fx. Scotte 16 kW, hvor det ikke er nødvendigt?

Hmm, der er nok at tænke på for en pillefyrsnovice, men jeg håber i kan hjælpe med at kaste lidt lys over uklarhederne.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Detaljer omkring installation

Indlæg af triumph » 18 jul 2013 11:48

Personligt hælder jeg til 2 vejs vv prioritering. Dvs at der sidder en motorventil efter vvb, hvor vandet ledes vidre til radiatore. Fyret er styret af en termoføler i vvb og en rumtemp føler. Hvis vvb bliver kold, så starter fyret. motorventil forbliver lukket, så vand ikke cirkulere gennem radiatorsystem. dette medføre en stor besparelse ikke at varme alt det vand op der er i radiatorsystemet, når du kun skal varme vvb. Når rumtemp føler kalder på varme starter fyr, motorventil åbner, og samtidigt opvarmes vvb (så fyr ikke risikere at skulle starte igen, kort efter rumopvarmningen er afsluttet.

Man kan også lave 3 vejs vv prioritering. Der ledes vend enten til vvb eller rum. Men jeg syntes at tiden vvb bliver hurtiger opvarmet med 3 vejs systemet er minimal, og man vil få langt flere start/stop på anlægget, end ved 2 vejs system.

Vedr. skorsten, så giver en høj skorsten vel mere træk, end en lav skorsten ?
(jeg kender ikke noget til pellux. men normalt skal der monteres trækstabilisator for at holde et konstant (lavt) sug i skorstenen)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Detaljer omkring installation

Indlæg af Aaen » 18 jul 2013 12:06

Du kan sagtens styre max temp på brugsvandet uden vv prioritering, enten med en elektrisk ventil styret af vvb, eller en ventil noget i stil med dem der sidder på radiatorer. Men at få prioritering på vil betyde at vvb bliver varmet hurtigere op, efter den er "tømt", idet at man lukker af for resten af varmeinstallationen i huset.
Så det havde jeg nok valgt at få lavet når nu du alligevel skal igang med at pille ved rørene. Især hvis i er mange der skal bade lige efter hinanden.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Detaljer omkring installation

Indlæg af triumph » 18 jul 2013 13:23

Jeg har en RAV ventil sidende inden min vvb.
Men min pointe er blot at om sommeren, hvor fyret normalt står stille, så er opvarmningstiden af fyret lige så lang som opvarmningstiden af vvb. (Specielt hvis der ikke er afspæret for radiatorsystem (ingen form for varmtvandsprioritering)).
Hvis der er monteret motorventil der afspære for hus, så er der ingen forskel i opvarmningstiden af vvb. ifht. en 3 vejsventil.
Hvis fyret er i drift, så er der normalt rigeligt kapacitet til at opvarme vvb samtidigt med huset, uden at kedeltemp. falder, Og hvis kedeltemp ikke falder, så bliver opvarmningstiden ikke hverken kortere eller længere end normalt.

Men ved at montere en motorventil (2 vejs) så spares mange opstarter, frem for hvis der monteres 3 vejs ventil.
Jeg har ca. sparet 1 tons træpiller / år ved at montere motorventil, så jeg ikke opvarmer radiatorsystem, hvergang jeg kun skulle bruge vv. Men jeg har også lange rørtræk

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Detaljer omkring installation

Indlæg af Aaen » 18 jul 2013 13:46

Jeg har ladet mit fyr være tændt hele sommeren og bruger ca 160 kg piller om måneden. jeg har blot lukket alle radiatorer, og slukket for gulvarmen de steder hvor jeg ikke skal bruge det. fyret tænder så for cirkulations pumpen, når vvb er under 50 grader, og slukker igen når vvb er 65 grader.
fyret starter op og slukker efter behov og er hurtigere opp på max temp, end vvb
Vedhæftede filer
DSC_00201.jpg


nemocharley

Detaljer omkring installation

Indlæg af nemocharley » 18 jul 2013 18:55

det der med en høj skorsten kan godt være lidt af en udfordring for pellux 100, min kammerats nabo har sit pelux 100 fyr i kælderen og 8-9m skorsten - de måtte hive retardere ud for at få en mere stabil drift + to trækstabilisatorer. Jeg kan godt undersøge det lidt nærmere for dig, hvis du er interesseret?

I dit tilfælde ville jeg også tage et kig på atmos og pellmax udover scotten - (der er jo også MGM?)

iltstyring er nødvendig for at fyret skal kunne modulere - ellers har jeg da misforstået noget helt og aldeles. Prøv at spørge nogle af de lidt mere erfarne pellux 100 ejere.

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Detaljer omkring installation

Indlæg af andersholm » 19 jul 2013 07:35

triumph skrev:Personligt hælder jeg til 2 vejs vv prioritering. Dvs at der sidder en motorventil efter vvb, hvor vandet ledes vidre til radiatore. Fyret er styret af en termoføler i vvb og en rumtemp føler. Hvis vvb bliver kold, så starter fyret. motorventil forbliver lukket, så vand ikke cirkulere gennem radiatorsystem. dette medføre en stor besparelse ikke at varme alt det vand op der er i radiatorsystemet, når du kun skal varme vvb. Når rumtemp føler kalder på varme starter fyr, motorventil åbner, og samtidigt opvarmes vvb (så fyr ikke risikere at skulle starte igen, kort efter rumopvarmningen er afsluttet.

Man kan også lave 3 vejs vv prioritering. Der ledes vend enten til vvb eller rum. Men jeg syntes at tiden vvb bliver hurtiger opvarmet med 3 vejs systemet er minimal, og man vil få langt flere start/stop på anlægget, end ved 2 vejs system.

Vedr. skorsten, så giver en høj skorsten vel mere træk, end en lav skorsten ?
(jeg kender ikke noget til pellux. men normalt skal der monteres trækstabilisator for at holde et konstant (lavt) sug i skorstenen)
Lyder som en smart løsning, men hvordan styrer du motorventilen på denne måde? Fyret giver normalt strøm ud til ventilen, når vvb kalder på varme - ved dig er det omvendt - eller misforstår jeg dig :) :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Detaljer omkring installation

Indlæg af triumph » 19 jul 2013 09:06

Motorventilen er styret af rumtemp. føler. Så når der kaldes på varme, så åbner motorventilen, og fyret får startsignal.
Motorventil er lukket når rumtemp. føler ikke kalder på varme.
Fyret får startsignal når rumtemp. føler, eller føler i vvb kalder på varme

lars huvendick
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 jul 2013 20:45

Detaljer omkring installation

Indlæg af lars huvendick » 20 jul 2013 20:50

Er det ikke en vanvittig høj pris OK vil ha for den??

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Detaljer omkring installation

Indlæg af mchlbk » 31 jul 2013 17:23

lars huvendick skrev:Er det ikke en vanvittig høj pris OK vil ha for den??

Muligvis. Det skulle være inkl. fjernelse af oliefyr og montering af det nye.

Men jeg hører meget gerne om billigere montører! ;)


Besvar