Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 16:15

helt fint, jeg blev bare nysgerrig. Jeg har heller ikke noget specielt mod scotten, den passer bare heller ikke til mit temperament.


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af EJB » 20 sep 2013 23:04

Ugelvig skrev:Efter udsagn fra Passat (hovedimportør) og Biovarme ("parallel-importør") er Atmos godkendt, når vi rammer 1. juli 2013. Dog kan deres combi kedel ikke godkendes til klasse 5, hvorfor den udgår. Men både træpillekedlen DP serien og deres fastbrændselskedel DC serie består i Danmark.

Angående Iwabo Villa S2, ved jeg fra pålidelig kilde, at den bliver godkendt til mindst to forskellige kedler (Atmos og Baxi). Men TI skulle være underdrejet, hvorfor den ikke er på listen endnu.

Angående Vølund, ved jeg, at også de arbejder på højtryk for at få deres Pellux 100 og 200 kedler godkendt sammen med PB10/PB20 samt PB20MAX. Så mon ikke de også bliver klar?

Baxi har også været igennem hele møllen og får de fleste af deres kedler til både træpiller og fastbrændsel godkendt. Dog har de haft lidt problemer med deres "stoker" kedler...

Som jeg har skrevet før, er det jo ikke kun TI der arbejder med disse godkendelser. Så en kedel/brænder kan sagtens være godkendt i andre EU lande og stadig være fuldt lovlige i Danmark. Mit eget anlæg er godkendt i Sverige og er altså lovligt i Danmark... :)

Edit: Nemlig Nemo, RO på :wink:
Har jeg forstået dette ret. En kedel eller brænder der er godkendt i Sverige er dermed godkendt i Danmark også?
Jeg har flere steder set min TBmini omtalt som ikke godkendt i Danmark.
TBmini er produceret i Sverige og er godkendt der, er den så også lovlig i Danmark.
Venlig hilsen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af John Skov Jensen » 21 sep 2013 06:12

EJB skrev:
Har jeg forstået dette ret. En kedel eller brænder der er godkendt i Sverige er dermed godkendt i Danmark også?
Jeg har flere steder set min TBmini omtalt som ikke godkendt i Danmark.
TBmini er produceret i Sverige og er godkendt der, er den så også lovlig i Danmark.
Venlig hilsen
Nej sådan hænger det ikke sammen.
I sverige har man længe kunnet købe kedler der ikke engang overholder en303-5 kl3. Dvs den norm der var gældende her i landet frem til 01-07 i år. Jeg ved ikke hvilke krav der stilles i sverige, måske slet ingen.
Nu skal anlæggene her i landet overholde kl 5 mht. Virkningsgrad.
Så fordi et anlæg er godkendt til salg i sverige kan det ikke nødvendigvis godkendes herhjemme.
Men et anlæg der er godkendt i et andet land i henhold til en303-5 kl3 med virkningsgrad høj nok til at imødekomme kl 5 kravet kan godt godkendes herhjemme.
Ligeledes hvis anlæggene er en303-5 kl5 godkendt i et andet land. Men denne klasificering er det mig bekendt kun danmark der bruger, derfor kan man ikke finde anlæg godkendt efter denne godkendelse i andre lande pt.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af EJB » 21 sep 2013 20:16

Hej John Skov Jensen!
Mange tak for din udførlige kommentar.
En skam at min TBmini på denne måde er blevet aldeles værdiløs, for den må jo have været lovlig da den blev købt og installeret i 2006.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Flemmingth » 21 sep 2013 20:27

EJB skrev:Hej John Skov Jensen!
Mange tak for din udførlige kommentar.
En skam at min TBmini på denne måde er blevet aldeles værdiløs, for den må jo have været lovlig da den blev købt og installeret i 2006.
Mener slet ikke der var specifikke regler for kedlers og brændeovnes virkningsgrad og emission før EN 305-3 blev indført i 2006.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


levi

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af levi » 21 sep 2013 20:28

Flemmingth skrev: Mener slet ikke der var specifikke regler for kedlers og brændeovnes virkningsgrad og emission før EN 305-3 blev indført i 2006.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Helt korrekt - det var der ikke... - Dengang kunne man sælge en spand, - og sige det var en kedel.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 22 sep 2013 20:54

Både svenskere, tyskere, østrigere og tjekker bruger skam klasse 5 også. Det er svjv. ikke lovkrav, men der gives "økonomisk tilskud" til de energirigtige kedler...

Pisk eller gulerod...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2013 21:34

og polakker (kostrzewa) og tyrkere (kozlusan)..


Besvar