Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 24 jun 2013 10:29

Det ved jeg ikke. Tror kun det er producenten, man kan få den slags oplysninger fra. Jeg ved kun at, den er gået igennem.


nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 28 jul 2013 21:50

Så er den vist hjemme i klasse 5 - http://www.hedestoker.dk/pillefyr-voelu ... ellux.html

nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 28 jul 2013 22:00

også atmos: http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html

intet nyt om cpi12 - og min lille pellmax klarer den heller ikke (endnu da).

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af bobzinen » 28 jul 2013 22:09

nemocharley skrev:Så er den vist hjemme i klasse 5 - http://www.hedestoker.dk/pillefyr-voelu ... ellux.html
Fedt
Ifølge VVSer var det et eller andet med at lågen afgav for høj temperatur men det må de ha fået styr på kanon :D
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Maskinmesteren » 11 aug 2013 09:15

Kommentar:

I bliver ved men at skrive klasse 5 er den eneste vej frem. Men det passer jo ikke der er intet i vejen for at anlæggene er klasse 3 eller 4 blot virkningsgraden er klasse 5. Om den har for høj støv emission i f. Eks lavlast har jo intet at sige!


nemocharley

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af nemocharley » 11 aug 2013 10:19

De kedler som klarede de nye krav er jo heller ikke blevet gentestet - den svanemærkede stoker PH12 er f.eks gået lige igennem.

Som jeg forstår det, ser man på virkningsgrader i første omgang - i næste omgang emissioner. 1/10 2013 skulle være den endelige dato for den samlede klasse 5 træder i effekt her i Danmark. Dette er det indtryk jeg står tilbage med efter samtale med fejer og teknologisk institut.

Som lægmand og forbruger er det vel bedst at være på den sikre side og holde sig til de liste-godkendte anlæg, så man ikke risikerer at stå med et ulovligt anlæg. Personligt er jeg bare glad for, at jeg nåede at få mit klasse 3 anlæg godkendt.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 11 aug 2013 10:21

Maskinmesteren skrev:Kommentar:

I bliver ved men at skrive klasse 5 er den eneste vej frem. Men det passer jo ikke der er intet i vejen for at anlæggene er klasse 3 eller 4 blot virkningsgraden er klasse 5. Om den har for høj støv emission i f. Eks lavlast har jo intet at sige!
Korrekt, når vi henviser til "Klasse 5" er det ene og alene virkningsgraden/nyttevirkningen der henvises til. Det er endnu ikke vedtaget, at sikkerhed og emission også skal følge klassificeringen jf. klasse 5. Så vidt jeg er informeret, er der temmelig meget røre på "borgen" vedr. de to sidste punkter :lol:

Men så længe vi har halveret markedet for kedler, pga. virkningsgraden alene, er der da også sket noget. Så mon ikke, det trods alt betyder noget? Mange gange vil emission og forurening jo følge virkningsgraden. Jeg anser det ikke som et problem. Endvidere er mange af de "nye" klasse 5 kedler, faktisk prøvet efter højeste klassificering med hensyn til emission og sikkerhed, så det bliver ikke et problem, når de regler træder i kraft også.

Men du har ret.

Virkningsgrad / nyttevirkning: Klasse 5
Emission: Klasse 3
Sikkerhed: Klasse 3

Alt prøvet efter DS 303-5 :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af triumph » 11 aug 2013 10:24

Jeg er ikke sikker på du har helt ret i dine betragtninger. f.eks tror jeg at kompressorens, og måske også renblæs vil påvirke emmisionstallet.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af Ugelvig » 11 aug 2013 10:27

triumph skrev:Jeg er ikke sikker på du har helt ret i dine betragtninger. f.eks tror jeg at kompressorens, og måske også renblæs vil påvirke emmisionstallet.
Du mener at en kortvarrig belastning ved ovenstående kan "ødelægge" det samlede billede, når fyret kører? Det kan jeg ikke lige vurdere... :?

Mon der er nogle kloge hoveder til stede, der kan løse det?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Klasse 5 og den nye Pellux 100

Indlæg af triumph » 11 aug 2013 10:33

det kan jeg heller ikke, men en scotte står som standart til renblæs hver 10 minutter.


Besvar