Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så fik vi vores eget forum

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af Ugelvig » 03 jul 2013 12:57

zimba1 skrev:HEJ
så længe den ikke er opført på teknologisk instituts hjemmeside er den IKKE godkendt, hvis man ser på vølunds hjemmeside står den heller ikke som godkendt.
Det er så ikke korrekt! DTI er ikke den eneste myndighed i EU, der kan godkende anlæg efter EN/DS/DIN 303-5...

Det kan bl.a. TÜV i Tyskland også. Eller SP i Sverige...

At den ikke står på listen, betyder ikke, at den ikke må opstilles i Danmark. Det betyder blot at den ikke er prøvet og godkendt ved DTI :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af zimba1 » 03 jul 2013 13:14

Kedler der ikke står på positivlisten på teknologisk institut.dk må ikke opstilles i dk.
Hvorfor tro du alle seriøse kedelfabrikanter, gør opmærksom på de står på listen.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af Ugelvig » 03 jul 2013 13:21

zimba1 skrev:Kedler der ikke står på positivlisten på teknologisk institut.dk må ikke opstilles i dk.
Hvorfor tro du alle seriøse kedelfabrikanter, gør opmærksom på de står på listen.
Jeg er ked af, at skuffe dig. Men afprøvningen behøver IKKE være foretaget i Danmark.

EN 303-5 er en fælles europæisk norm. I Danmark "hedder" normen typisk DS 303-5. I Tyskland "hedder" den DIN 303-5 - indholdet er helt det samme, blot oversat!

http://www.teknologisk.dk/ydelser/ds-en ... lande/2258

http://www.teknologisk.dk/godkendte-bio ... krav/23122

At ALLE er interesseret i at være godkendt efter klasse 5, er for at få lov at sælge anlæg i Danmark. Kan vel ikke komme bag på nogen, nu hvor loven er trådt i kraft?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af zimba1 » 03 jul 2013 13:31

OK,det er vi enige om, men det vil vel også sige at kedler der ikke står på positivlisten ikke må sælges / opstilles i dk.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af Ugelvig » 03 jul 2013 13:35

zimba1 skrev:OK,det er vi enige om, men det vil vel også sige at kedler der ikke står på positivlisten ikke må sælges / opstilles i dk.
Jo det må de gerne. Bare de et eller andet sted i EU er afprøvet efter EN 303-5 afprøvningen og klassificeret som klasse 5.

Atmos kedlerne er blandt andet godkendt ved TÜV i Tyskland...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Så fik vi vores eget forum

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 13:41

Det samme gælder Kostrzewa fra Polen - deres minibio er lige blevet godkendt til klasse 5. MGM er et andet eksempel på klasse 5 fyr godkendt uden for Danmark.

Danmark er vistnok et år foran de andre EU-lande, mht. de stigende krav til biobrændselskedlerne.


Besvar