Vølund Pellux 100 erfaringer

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Ole Larsen »

Exatemon misjø. icon_cheesygrin.gif

Kirfre
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 39
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:59
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 200 + 110 tilbygning
Brændsel: Lava og barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10 t. Det første år
Geografisk sted: Nordfyn
Har takket: 2 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Kirfre »

Og her kommer der så lidt flere erfaringer fra den fynske nybegynder, af lidt mere "hard core" art.

Fyret kører faktisk godt, og det er nemt at rense og holde. Men, jeg havde ikke tænkt på, at man skal være påpasselig med også at rense den skål som pillerne lægger sig når de skal brænde. Dvs. Siden vi satte fyret i gang i sommers har jeg kun lige fjernet de værste slagger (nogle var små kager), og så ikke gjort mere.
Pludselig åd fyret piller som en amerikaner spiser burgere, jeg tror det var mere end 40 kg i døgnet, og så gik fyret pludselig ud, det kunne simpelthen ikke tænde op !

Risten er nu renset, med en lidt hard core metode, og iisær den skrå tændplade er renset godt - rigtig godt, og fyret startede med det samme, og kører nu igen stille og roligt.

Hvor tit renser i den rist og plade, og hvordan gør i ???
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Denmark »

Hmm, jeg har ikke renset noget på brænderen overhovedet , men jeg har også kun brændt 550kg af siden det blev installeret , men må hellere tjekke det næste gang , tømmer skuffen hver 200kg , så om 50kg tjekker jeg :)
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Ole Larsen »

Hej.
Jeg har "renset" hele brænderen én gang for vel ca 1 måned siden, fyret kørte første gang i slut Juni.
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af uffev »

Kirfre skrev:Og her kommer der så lidt flere erfaringer fra den fynske nybegynder, af lidt mere "hard core" art.

Fyret kører faktisk godt, og det er nemt at rense og holde. Men, jeg havde ikke tænkt på, at man skal være påpasselig med også at rense den skål som pillerne lægger sig når de skal brænde. Dvs. Siden vi satte fyret i gang i sommers har jeg kun lige fjernet de værste slagger (nogle var små kager), og så ikke gjort mere.
Pludselig åd fyret piller som en amerikaner spiser burgere, jeg tror det var mere end 40 kg i døgnet, og så gik fyret pludselig ud, det kunne simpelthen ikke tænde op !

Risten er nu renset, med en lidt hard core metode, og iisær den skrå tændplade er renset godt - rigtig godt, og fyret startede med det samme, og kører nu igen stille og roligt.

Hvor tit renser i den rist og plade, og hvordan gør i ???

hej Kirfre

har du aktiveret rense mekanismen til brænderen så den renser ved stop, ved så ikke hvordan den virker med pb20 max.
ved min pb20 (med den gamle styring) har jeg sat den til og køre når den er færdig med og brænde.
men ellers får den lige en tur med et stykke rustfri plade og en tur med stålbørste en gang om året ca.

jeg havde et problem med at der lå en masse savsmuld på slidsken som så brændte til slagger løste problemet med at
sætte kompressor rens på min så den puster den ren hvergang den køre med sneglen
(der skal ikke meget tryk til før den kan blæse det væk)

men problemet kan nok også skyldes pille kvalitet
men det er vel rart at den kan æde lidt af hver ikk :great:
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#

Kirfre
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 39
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:59
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 200 + 110 tilbygning
Brændsel: Lava og barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10 t. Det første år
Geografisk sted: Nordfyn
Har takket: 2 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Kirfre »

Fyret renser hver gang det starter/stopper, og så for hver 280 minutters drift - det er vist standard indstillingen fra vølund, og det virker ganske fint.

Men pillekvaliteten kan jo spille ind her, min nabo snakker om, at der kan være for meget sand i pillerne ! Jeg kører med TPI supreme fra danish agro - de virker ellers lyse og fine !
Kirfre
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 39
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:59
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 200 + 110 tilbygning
Brændsel: Lava og barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 10 t. Det første år
Geografisk sted: Nordfyn
Har takket: 2 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Kirfre »

Lidt flere erfaringer her fra Fyns land, nu hvor fyret har kørt i ca. 1/2 år. Jeg må sige at jeg er imponeret over hvor nemt det er at have med at gøre, selvom det ikke er nødvendigt tømmer jeg aske- og sod skuffen hver weekend, fjerner lige de små slagger der kan være i brandskålen og så kører det bare videre.
Hver måned renser jeg så retarderne og rørene - men jeg tror faktisk sagtens den kunne kører flere måneder uden denne rensning !

Vi har haft 2 drifts stop undervejs, og begge gange var det min egen skyld...... Rigtig gættet, jeg havde ikke fyldt piller på siloen ..... Stor ballade fra konen og ungerne.....

Indstillingerne er justeret ind på følgende værdier:
Luft min/max = 25 og 90
Føde max = 5,5
hysterese = 7
Kedeltemp. = 65
Brændværdi = 5,5 ( piller fra højlund mølle på sydfyn)
Og så er effekten sat til max 90, men den kunne godt sættes længere ned. Jeg snakkede med en fra vølund, og de sagde at 75 % i mange tilfælde var nok, men det afhænger jo meget at huset der skal varmes op.

Med de indstillinger har jeg, uden iltstyring, fået en fin grå aske ! Og måske kan jeg finde en enkelt pille eller 2 i asken.

Vi har brugt 4,5 tons siden den 5. Juli 2013.

Nå, af andre erfaringer kan jeg nævne, at hvis man skruer skueglasset af, så må man ikke kunne mærke en varm "stråle" på fingeren. Det vil ske hvis der er undertryk i kedlen, og så bør man fjerne det miderste sæt retarder.

Alt i alt et fantastisk super godt fyr, der er "plug and play", eneste ønske jeg har til vølund er en manual, der kan læses og forstås af os der ikke er ingeniørere !!!
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Ole Larsen »

Hej Kirfre.
Mener at hvis der er undertryk i brændrummet, vil der være sug gennem tithullet ikkkk ;0)
Så brænder du fingeren må der være overtryk, og for lidt sug i æ skorsten. ikkkkk?
Hvordan ligger alle i andres forbrug lige i tiden. Bruger selv et par sække 8mm flexheat
Mvh Ole
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Allan1575 »

Ole Larsen skrev:Hej Kirfre.
Mener at hvis der er undertryk i brændrummet, vil der være sug gennem tithullet ikkkk ;0)
Så brænder du fingeren må der være overtryk, og for lidt sug i æ skorsten. ikkkkk?
Hvordan ligger alle i andres forbrug lige i tiden. Bruger selv et par sække 8mm flexheat
Mvh Ole
Ohøj volle icon_cheesygrin.gif

Den gnasker mellem 20-25 kg i døgnet pt, men så er der også 23-24 grader i huset :great:
Brugeravatar
Stoklund
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 08 mar 2013 21:32
Mit fyr: Vølund Pellux 100 m/ilt
Areal: 230
Brændsel: Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Dagligt forbrug: 22 kg.
Årligt forbrug: 10 t.
Geografisk sted: Hirtshals
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 10 gange

Vølund Pellux 100 erfaringer

Indlæg af Stoklund »

Den kan jeg ski godt slå icon_cheesygrin.gif 65 KG. 8) og jeg holder knap 21 grader i hytten.
(tro hytten er lidt utæt :cry: )

/René

Besvar