Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Normalt pilleforbrug

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Normalt pilleforbrug

Indlæg af vibevej » 06 apr 2012 21:24

Hej folkens,

Først lige en tak for de mange gode informative tråde her på forum. :-)

Jeg fik september 2011 installeret en Bioline 20 brænder, se link nedenfor, med en Pillux 200 kedel og en 150l vvb.
Anlægget erstattede en gammel oliebrænder med en salamander kedel på, fra da huset blev bygget i 66, så pillux kedlen og pillebrænderen burde være ca. 30-40 procentpoint mere effektiv end det gamle fyr.

Efter lidt startvanskeligheder, monteringsfejl og et par indstillings-fejl på kedlen så har det kørt upåklageligt og kun stoppet med pillefejl pga. brugerfejl. ;-)

Vi har siden fyret blev installeret brugt mellem 16-32 kg piller i døgnet - hvilket jeg finder lige vel meget. Men først lidt info om mit hus.

110 kvm bolig isoleret efter 1966 standard dog med 250mm isolering på loftet.
110 kvm kælder med omfangdræn, kunne trænge til en fugtisolering udefra da den er fugtig hvis der ikke er varme på.

Tidligere olieforbrug på en hård vinter, eksempelvis som vinteren 2010, ca. 3500 - 4000 liter. (med det gamle anlæg)
Døre og vinduer kunne trænge til en energiforbedring, men ellers ville jeg vurdere huset, alderen taget i betragtning, værende i en isolerings-grad medium.

Jeg tænker, at på trods af husets isolerings-grad ikke er efter nyeste standarder så virker et pilleforbrug på 16 kg i september måned 2011 og ca. 28-32kg i vintermånederne som lige lovligt meget for mig.

et regnstykke kunne se således ud.

1 liter olie = 2,5 kg piller.

forbrug med salamander kedel, virkningsgrad ca. 30-50%, ca. 4000 liter.
Pilleforbrug årlig: 4000 * 2,5 = 10.000 kg.

Pillux 200 kedel, virkningsgrad 80-90%, altså ca. 30 - 50 procentpoint bedre. vi regner med 30 procentpoint. Så omregnet burde olieforbrug blive 4000 * 0,70 = 2.800 liter.
Pilleforbrug årlig: 2.800 * 2,5 = 7.000

Altså en difference på 3.000kg piller. Men ud fra mit nuværende pilleforbrug siden september tegner det mere til at jeg har et forbrug, med en mild vinter, på 10.000kg piller.

Jeg ved ikke om jeg kan stille det op på denne måde eller ej, men det giver ikke mening i mit hoved at mit pilleforbrug ikke er lavere.

Nogen som kan give en vurdering eller lidt feedback på min undren?

Bioline 20 brænder
http://midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=157

Pillux 200
http://www.volundvt.dk/Volund/produkter ... gt/PELLUX/


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Normalt pilleforbrug

Indlæg af hensan » 06 apr 2012 22:25

Jeg vil antage at du trods alt har haft en noget bedre virkningsgrad på dit oliefyr end da ca 50-60 du ligger til grund i dine antagelser.
Din virkningsgrad bliver bliver målt hver år ved din årlige oliefyrs kontrol så check nogle af de gamle reporter og se det virkelige røgtab for dit oliefyr. Varmetab du må have haft på grund af dårlig isoleret kedel er underordnet i den forbindelse da du antageligt har brugt dette til at varme din kælder/fyrrum op.

Som jeg husker min gamle salamander havde med et par zinkplader som røgvender havde den "kun" et røgtab på ca 15 pct så den var enelig ikke så meget ringere end nyere kedler.

Når du sammenligner må du endvidere huske på at flertallet vil have en tendens til at skrue et par grader op efter installation af ny billig varmekilde.

Prøv at gå ind på DMI.DK og find graddage info for denne og tidligere fyrings sæsoner for at se on tallene passer nogenlunde med forventede/tidligere forbrug.

Umiddelbart virker et dagligt forbrug på ca 30 kg i vinters ved 110+110 kvm med utæte døre/vinduer ikke forkert på mig. Jeg bruger selv ca 14 kg dagligt i øjeblikket ved 180 kvm for et 1978 hus med efterfølgende energi døre/vinduer.

Besvar