Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bioline 20 - pellux 200

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 13 jun 2011 14:59

Hej Allesammen,

Jeg er ret frisk bag ørene når det gælder valg af pillefyr.
Der er søgt bredt og smalt efter informationer om Bioline 20 med et Vølund Pellux 200 pillekedel med klimastyring og en el-patron til varmt vand om sommeren når fyret slukkes.

Men møjt lidt er fundet desvære :-(

Ovenstående er fra et tilbud som Dansk Varmeservice (underleverandør er Bjarnes Varmeservice i 4040 Jyllinge)
og vi har også fået et tilbud fra SIF-gruppen med en Baxi Multi-Heat 1,5 med ilt styring, trykekspansionsbeholder, 200l kammer og et Grundfos Apla 2 25-40 kedel samt en Metro beholder Combi 160l til varmtvand.

Der er så en væsentlig prisforskel mellem 2 leverandører specielt på fyret da Bioline løsningen er ca. 30.000kr billigere end Baxi løsningen alene i indkøb.

Her kommer så spørgsmålet, er der nogle som har erfaring med bioline produkterne, de er halv så dyre men er kvaliteten så også med?

Baxi er de ca. 30.000kr dyrere, men er det også pengene værd specielt når man tænker på at baxi fyret ikke rigtig kan bruges til brugsvand om sommeren. Var vist noget med tænd og sluk mekanismen eller noget.

Dernæst, hvor nem er Velux Pellux kedlen at gøre rent i forhold til så mange andre, alle skriver jo at deres kedel er den nemmeste at gøre rent så kan egentligt ikke stole meget på producenterne på det punkt.

Nogen som kan give et venligt råd? :-)

På forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af pille bruger » 13 jun 2011 15:41

vibevej » 13 Jun 2011, 14:59 skrev:Hej Allesammen,

Jeg er ret frisk bag ørene når det gælder valg af pillefyr.
Der er søgt bredt og smalt efter informationer om Bioline 20 med et Vølund Pellux 200 pillekedel med klimastyring og en el-patron til varmt vand om sommeren når fyret slukkes.

Men møjt lidt er fundet desvære :-(

Ovenstående er fra et tilbud som Dansk Varmeservice (underleverandør er Bjarnes Varmeservice i 4040 Jyllinge)
og vi har også fået et tilbud fra SIF-gruppen med en Baxi Multi-Heat 1,5 med ilt styring, trykekspansionsbeholder, 200l kammer og et Grundfos Apla 2 25-40 kedel samt en Metro beholder Combi 160l til varmtvand.

Der er så en væsentlig prisforskel mellem 2 leverandører specielt på fyret da Bioline løsningen er ca. 30.000kr billigere end Baxi løsningen alene i indkøb.

Her kommer så spørgsmålet, er der nogle som har erfaring med bioline produkterne, de er halv så dyre men er kvaliteten så også med?

Baxi er de ca. 30.000kr dyrere, men er det også pengene værd specielt når man tænker på at baxi fyret ikke rigtig kan bruges til brugsvand om sommeren. Var vist noget med tænd og sluk mekanismen eller noget.

Dernæst, hvor nem er Velux Pellux kedlen at gøre rent i forhold til så mange andre, alle skriver jo at deres kedel er den nemmeste at gøre rent så kan egentligt ikke stole meget på producenterne på det punkt.

Nogen som kan give et venligt råd? :-)

På forhånd tak.
For at gøre en lang forklaring kort icon_cheesygrin.gif
Find en bruger der har det fyr du vil vide noget om og spørg ham om han vil vise fyret frem.
Få en snak og kig på sagerne.
Når du har besøgt nogle stykker er du bedre rustet til at tage valget :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af Fer » 13 jun 2011 15:50

Er tiden ikke løbet lidt fra det med el patron i VVB om sommeren? Et fyr bør kunne kører VVB drift om sommeren. Tænde når der er behov for varmen til varmt vand. (Det koster under 1/4 del at varme med piller kontra el)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

levi

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af levi » 13 jun 2011 16:12

Fer » 13 Jun 2011, 15:50 skrev:Er tiden ikke løbet lidt fra det med el patron i VVB om sommeren? Et fyr bør kunne kører VVB drift om sommeren. Tænde når der er behov for varmen til varmt vand. (Det koster under 1/4 del at varme med piller kontra el)
Jo enig :great:

vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 14 jun 2011 07:32

Levi + Fer
Jeg hælder også selv mest til bioline da denne kan bruges sommer også, EL patronen er jo så også meget god at have skulle der komme driftstop eller lign. Eller hvis konen/naboen ikke gider lugte til pillefyrets udstødning (skorstenen) når den starter og stopper.
Der skulle komme lidt dårligt lugt hver gang den tænder, ikke fedt når man sidder midt i grillmaden. :-)

pille bruger
Jamen så må jeg se om jeg kan finde en med samme setup eller lign. herinde.

Kender du til nogle?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af pille bruger » 14 jun 2011 07:59

vibevej » 14 Jun 2011, 07:32 skrev:Levi + Fer
Jeg hælder også selv mest til bioline da denne kan bruges sommer også, EL patronen er jo så også meget god at have skulle der komme driftstop eller lign. Eller hvis konen/naboen ikke gider lugte til pillefyrets udstødning (skorstenen) når den starter og stopper.
Der skulle komme lidt dårligt lugt hver gang den tænder, ikke fedt når man sidder midt i grillmaden. :-)

pille bruger
Jamen så må jeg se om jeg kan finde en med samme setup eller lign. herinde.

Kender du til nogle?
Nu skriver du ikke hvor i landet du er fra, men er det Fyn, er du velkommen til at kigge i mit fyrrum.
Jeg har et Scotte fyr som kan det du kigger på, og mere til.
Jeg har også elpatron i varmt vands beholderen, men bruger den ikke, fordi jeg kan lave billiger varmt vand med pillefyret.
Nej det lugter ikke, og det oser ikke når det tænder og slukker.
Som du kan se bruger jeg pt. 5 kg. piller pr. døgn til at lave varmt vand og fyre hele huset op 2 gange i døgnet.
Det hele køre automatisk, og styres fra sofaen med pc.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 15 jun 2011 07:00

- pille bruger -

Jeg ville meget gerne kigge forbi, men bord selv i nordsjælland så der er lidt langt og en broafgift :(
Men tak for tilbuddet :)

Ok, ang. lugt, så undrer det mig så at VVS manden siger det kan lugte lidt lige kort når fyret starter om sommeren når det kun skal varme brugsvand.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af pille bruger » 15 jun 2011 07:40

vibevej » 15 Jun 2011, 07:00 skrev:- pille bruger -

Jeg ville meget gerne kigge forbi, men bord selv i nordsjælland så der er lidt langt og en broafgift :(
Men tak for tilbuddet :)

Ok, ang. lugt, så undrer det mig så at VVS manden siger det kan lugte lidt lige kort når fyret starter om sommeren når det kun skal varme brugsvand.
Ok, ja det er jo på den anden side af broen.
Er Gørlev eller Roskilde langt væk ?

Ring til Levi http://www.dvcenter.dk/

Så kan du se et anlæg i drift, og få en snak om hvad du kan forvente af et pillefyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

vibevej
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jun 2011 18:23
Mit fyr: Bioline 20 A4 12-20KW
Areal: 110 + 110kvm kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: Anslået 7-10 ton

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af vibevej » 15 jun 2011 08:14

Ah good point. tak for linket, Roskilde er ikke mere end 15minuters kørsel fra min bopæl. :-)

jeg vil da klart lige svinge forbi dem og hører lidt mere i detaljer omkring pillefyr og kedler m.m.

Det er jo lidt af en jungle med alle de mærker af pillefyre for en ting er kvaliteten, en anden er muligheden for reservedele og om der bor en VVS mand i umiddelbar nærhed der kan servicere fyret for det skal også være muligt at få reservedele til fyret om 10år eller mere.

Jeg er ikke interesseret i at investere i et fyr hvor jeg skal have en mand fra jylland eller længere væk over for at yde service på fyret. Så hellere et fyr som kan serviceres af en nærliggende VVS´er.

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Bioline 20 - pellux 200

Indlæg af jordvarmekongen » 17 jun 2011 22:51

vi har installeret flere Pellux 200 og det er virkeligt et godt fyr til prisen.
fyret er med indbygget brugsvandspriotering og klimastyring samtidig er der selvrensende hedeflader og brænder og lever op til de min. krav som bør stilles til et pillefyr ano 2011.
Scotte, woody m.m. er ikke selvrensende derfor må virkningsgraden forventes mere svingende alt efter huppighed af renseintervaller. Pellux 200 renser flere gange om dagen. jeg ved godt det er en smagssag men disse overnævente funktioner finder du ikke i en Baxi (som ellers er en super kedel) og heller ikke i scotte.
Pellux er muligvis dyrer end scotte men du får bestemt også mere for de ekstra penge via selvrensningen og en god klimastyring med stillebar varmekurve og forskydning af kurve samt den selv finder ud af når den skal gå i sommerstilling så derfor ikke nødvendigt at gå og tænde og slukke fyret i udgangen af sæsonen ligesom den kan priotere din vvb hele sommeren.

Mange herinde på dette forum måler ofte prisen i forhold til tilbagebetalingstiden, som selvfølgelig skal gøres men glemmer desvære også at man ikke kan sammenligne pære og bananer.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk


Besvar