Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn erfaringer

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer » 20 nov 2010 07:42

Hej Alle

Vi købte vores hus i sommers, og det ser desværre ud til at mine forventninger holder stik, fyret er for lille til huset. 9,2kW kan bare ikke holde varmen i huset når det bliver rigtigt koldt. Som det er nu ligger fyret på 85% last i dagtiden når der er +5 grader om dagen.

Vi har PT en brænde ovn som supplerende varmekilde.

Da vi ikke har nogen mulighed for billig brænde, og jeg ærligt talt ikke rigtig har tid/overskud til at skære op og flækkke brændet selv. Er der kun at købe kløvet træ eller briketter. Jeg syntes begge løsninger er for dyre, samtidig med der er for lidt komfort.

Brændeovnen står i vores ekstra stue som der bruges til hobbyværelse/gæsteværelse og hyggerum.

Derfor kom tanken på en pilleovn. Det er jo nærliggende når man nu har et pillefyr i huset alligevel.

Jeg har kigget lidt på nettet og var mildest talt skræmt af designet på ovnene (Umiddelbart virker det til at de har deres største liv i sydeuropa) Deraf design :S

Har været forbi brændpunktet i Næstved hvor jeg fik en ret god snak med dem. Hvor jeg så Jøtul's helt nye træpilleovne. De er vist lavet til sydeuropa, men er nu kommet til dk. Man kan ikke finde noget om dem på nettet andre steder end på jøtuls franske og italienske side. http://www.jotul.com/fr/wwwjotulfr/main ... ul-PF-600/

Designet er meget mere skandinavisk. vejl. udsalg var 20.000kr for sådan en pilleovn.

Det er nok svært at finde folk med erfaringer med en ny pilleovn. Derfor søger jeg mere generel erfaring med pilleovne.

Hvor tit er det nødvendigt at tømme dem for aske?
Hvor tit er det nødvendigt med en grundigere rens?
Er der nogen ide om de holder de virkningsgrader de lover?
Hvor effektive er de til at flytte varmen rundt i forhold til en alm. brændeovn? (Subjektivt spørgsmål, men forventer det bliver meget bedre.)

Min forventning til driften vil faktisk bare være at sætte fyret på en fast effekt, og så kører som grundlast og lade pillefyret tage alt reguleringen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Ulrik » 20 nov 2010 08:31

Har du overvejet om du kan isolere dig ud af problemerne?

Aske og rens er nok afhængig af hvor meget du bruger ovnen og hvilke piller du fyrer med.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Julehund » 20 nov 2010 09:01

vi købte en eco-tech! (er røget ud igen) den virker helt kanon, og kunne varme det meste af huset op i løbet af få timer! rengøring er som ulrik skriver, billige piller giver en helt sort låge, hvor de lidt dyre piller giver en fin brun-grå farve! vi(jeg) tømte og rengjorde ca. hver 14. dag om vinteren, og en gang om måneden ved lav last (forår efterår)
med rengøring mener jeg: fugtig klud med aske til lågen, støvsuger med lille kost til alt det andet! jeg tog et lille bor og renset brændeskålen efter behov, (ca. ½ årligt)

her røg den ud fordi vi hev alt gl. gulv op, isoleret og lagt gulvvarme! (meget dejligt) :)
håber du kan bruge det til noget! ellers spørger du bare! :)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Dunas » 20 nov 2010 09:31

Jeg har en ecotech stefania pilleovn, har haft ovnen i ca. 3 år og er meget glad for den. Den er meget brugervenlig og har faktisk ikke skifte nogle dele på pilleovnen endnu. Jeg tømmer aske efter behov, røgrøret renser jeg to gange årlig. Pilleovnen for en grundig rens og check fra A til Z en gang årlig. Synes helt klart, at du gør det rigtige og vælge en pilleovn hvis du mangler den sidste varme :great: .

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer » 20 nov 2010 09:32

Mange tak for svarene.

Isolering er nok lidt problematisk at gøre så meget ved. Mine ydermure er fra 1900. isoleret med ca 50mm indenvendigt. 1 salen er fra 1990, og der er efterisoleret på toppen. (der er 300mm) Skråvæggene er lidt svære at gøre så meget ved. Men der er nok 150mm. Måske 200.

Men det er nok bare ikke realistisk med 237kvm på 9,2kW. jeg har endda 40 kvm mere der er opvarmet til 17 grader. (hobbyrum/værksted). Hvis man regner med 50w/kvm. Giver det jo 11-12kW.

Så mon ikke at en pilleovn på 6kW vil gøre det godt for os.

Ang. pillekvalitet har jeg tænkte mig at indkøbe kvalitetspiller i 6mm når jeg har brugt de 3 tons 8mm flex heat jeg har nu.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Landbo » 20 nov 2010 11:11

Fer skrev:Hvor effektive er de til at flytte varmen rundt i forhold til en alm. brændeovn? (Subjektivt spørgsmål, men forventer det bliver meget bedre.)
Hej.

Som jeg ser det er problematikken med pilleovene netop, at de ikke kan sprede varmen bedre end en brændeovn. Varmeafgivelsesmønsteret er dog anderledes. Hvor man med en brændeovn normalt 'overfyrer' i kortere tidsrum vil en 'pillekamin' kunne stå og afgive en konstant varme hvilket føles mere behaligt. Men problematikken med at flytte varmen til tilstødende rum er den samme. Ligeså problematikken med den uungålige højeste temperatur lige omkring ovnen.

Der findes jo pilleovne der kan tilsluttes i serie med pillefyret så en del af den indfyrede effekt kan flyttes til centralvarmeanlæget. Hvor godt det virker ved jeg dog ikke og en sådanne installation vil nok hurtigt blive lige så dyr som at opsætte en scotte i passende størrelse i fyrrummet. :wink:

Hvad med en 10 kw scotte i fyrrummet og kun bruge den når den anden ikke kan være med ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer » 20 nov 2010 12:19

Det var selvfølgelig også en reel mulighed. Der er dog lidt trængt med plads (fyret står i bryggerset) Jeg kunne dog sætte den op i mit "tømreværksted/pillemagsin rum) Havde faktisk ikke tænkt den vej rundt.

Pilleovne til vand er som regel også en ret dyr løsning.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Landbo » 20 nov 2010 12:38

Fer skrev:Det var selvfølgelig også en reel mulighed. Der er dog lidt trængt med plads (fyret står i bryggerset) Jeg kunne dog sætte den op i mit "tømreværksted/pillemagsin rum) Havde faktisk ikke tænkt den vej rundt.

Pilleovne til vand er som regel også en ret dyr løsning.
Efter sigende skal du give +15.000 for en kvallitets pilleovn. Hvis du nemt kan komme til at sætte en scotte op i værkstedet vil det jo 'næsten' være idielt. Med en tilslutning til en eksisterende skorsten burde merudgiften være begrænset, forudsat du selv kan skrue det sammen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Fer » 20 nov 2010 13:00

Løsning med scotten rumler bestemt også... Der er dog en side af sagen der ikke er nævnt her... Konens store ønske om en normal brændeovn i stuen på 1.sal. Ved at vælge pilleovn løsningen har vi en udemærket brændeovn i overskud, som jeg kan sætte op på 1 sal (når der kommer penge til det) Enten med egen skorsten eller på den skorsten pilleovnen kommer til at sidde på. (Ved ikke om det er lovligt at gøre, da det vil kræve et vandret røgrør på knap 2 meter igennem et skab.)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Pilleovn erfaringer

Indlæg af Landbo » 20 nov 2010 13:16

Hej.

Tja, røgrøret gennem skabet får du nok uhyggeligt svært ved at få godkendt. Nå du finder nok stille ud af hwon den skal kringles.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar