Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af røgsensor

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
clauswobbe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 jan 2011 18:21

Placering af røgsensor

Indlæg af clauswobbe » 18 mar 2017 21:50

Hey

Efter et par måneder med store problemer med min pilleovn (Mavi, Ecoteck) opdagede jeg, at røgsensoren var faldet ud af røgrøret. Det er uden tvivl sket ifm. skorstensfejerens afmontering af samme røgrør, da han skulle rense lige inden sæsonstart.

Nå, men jeg forsøgte selv at løse problemet - sensoren så ikke beskadiget ud - den var blot faldet ud af røret, og da den sidder på rørets underside, var den altså faldet ud.

Men jeg har så kæmpet med to ting lige siden:
1. Hvordan gør jeg føleren fast til røgrøret? Jeg har prøvet med alt og er nu endt med keramisk lim, som heller ikke holdt :-( Nogen idéer?
2. Hvor langt inde skal sensoren sidde? Det er jo en cylinderformet sensor (Ø2-3 mm, længde ca. 15-20 mm), så den kan skubbes helt eller delvist ind i røret. Jeg har prøvet med forskellige placeringer, men jeg får ofte "røgsensor-fejl" - dog ikke konsekvent! Nogen gange virker det hele fint i en periode, men så fejler det igen.

Er der nogen der har erfaringer med denne røgsensor og ved, hvad man skal passe på?


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Placering af røgsensor

Indlæg af J-B » 19 mar 2017 00:32

Nu har jeg ikke erfaring med den type ovn.
Jeg vil mene at den skal sidde ind fra siden eller fra oven af, med så lille en føler du har, tror at skorstensfejeren har samlet det forkert efter rensning.
Til at holde føleren fast i røret, der er det normalt en lille fjeder eller skive der sidder omkring metaldelen på føleren, prøv at tjekke om der sidder noget på ledningen, ellers kan du modificere en fjeder fra en kuglepen.
Det bedste er hvis hullet til føleren vender opad og selve ledningen må ikke komme ind i røgrøret, kun metallet.

clauswobbe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 06 jan 2011 18:21

Re: Placering af røgsensor

Indlæg af clauswobbe » 19 mar 2017 11:24

Det er vist en anden type end den, du omtaler. På MAVI'en sidder sensoren ikke med nogen fjeder el.lign. - det er blot en stavformet sensor, der sidder igennem en krave, der støder op til røret. Selve sensoren kan trækkes frem og tilbage igennem kraven, og derved kan man justere den længde af sensoren, der rent faktisk er eksponeret inde i røret.


Besvar