Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Leje af træpillebrændeovn ?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af hestetyv » 05 mar 2017 11:12

Indrømmet, jeg var simpelthen for dovn til at bruge søgefunktionen, så jeg ved ikke om der i forvejen ligger nogle tråde her inde, der kan besvare mine spørgsmål. :twisted:

Nå, men jeg overvejer at leje en træpillebrændeovn til min bolig, som supplement til opvarmingen. I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål :

1 - Der er en skorsten i huset, som har været brugt til oliefyr. Skorsten er lukket i toppen, og jeg ved ikke hvad dens indre består af, om der er isokern eller ej. Jeg vil bruge den eksisterende skorsten, da den står centralt i huset, og den står lige der i stuen, hvor jeg havde tænkt mig at træpillebrændeovnen skulle stå. Hvem kan afgøre om skorstenen kan bruges til pilleovnen ? Er det en skorstensfejer, murer eller er det brændeovnsfirmaet ?

2 - Huset er i 2 plan, med 88 kvm i grundplan. Dertil er der en udestue på 24 kvm, som netop er blevet renoveret med ny beklædning udvendigt, 95mm isolering i vægge, termovinduer og termo terassedør, samt termotag (mener det er 8 cellers), og inderbeklædning i 18mm plade. Der er udgang fra stuen til udestue, via en termo terassedør. Der er ingen fast varme i udestuen endnu, men vi påtænker at sætte radiator op, koblet til centralvarmen, som er vores naturgasfyr. Stuen ligger centralt, og der er via stuen trappeopgang til 1.sal , hvor der er et værelse samt soveværelse. Ligeledes er der fra stuen åbent ud til køkken, og fra køkken ud til entré, og fra entré ud bryggers, badeværelse og et værelse. Spørgsmålet er hvilken størrelse brændeovn der skal bruges, om vi skal gå efter en der kan tage samtlige 136 kvm beboelse, eller om det evt kun er til grundplan på 88 kvm ? Hvad ville være optimalt ?

3 - Er der nogle der har erfaringer med disse lejeaftaler, er det pengene værd ? Vi vil helst starte med at leje, og sidenhen købe. Er der nogle faldgrupper ? Som jeg kan læse mig frem, er der serviceaftale med i lejeaftalen ?

4- Hvis man fyrer supplerende med træpillebrændeovn dagligt, i feks fra slut september til slut maj, ville man mon så kunne mærke en markant besparelse på varmeregningen fra naturgasfyret, kontra forbruget af træpiller ? Hvis vi går ud fra at vi har ca 20-21 grader i det meste af huset, på nær badeværelse og soveværelse.

Lige lidt supplerende info om huset. Det er et ældre hus fra 1957, der er hulmursisoleret, og der er cementtegl på taget, der er ikke isoleret med mere end ca 180 mm på loftet. Pt er vores varmekilde et naturgasfyr der er ca 12 år gammelt. På radiatorerne har jeg fjernstyret termostarter, således jeg kan styre varmen via en app eller en pc, i hver enkelt rum. Jeg overvejer at udskifte naturgasfyret med et pillefyr, når naturgasfyret dør en dag, eller hvis naturgassen pludseligt skulle begynde at stige voldsomt i pris. Jf min VVS mand, skulle der ikke være problemer med at koble pillefyr på eksisterende rørsystem/varmesystem i huset.

Sikke en lang smøre, det greb lidt om sig :) Men håber på god og opklarende besvarelse :)
/Claus


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af HR LUCCA » 05 mar 2017 14:13

Hvis du er interesseret i og fyre med piller så vil jeg selv tage springet helt og købe et pillefyr , dem der lejer en pilleovn ud og opsætter den skal jo have de penge ind og der er kun dig til og betale .
Pillefyret syntes jeg har nogle fordele , bedre varme i hele huset , ingen piller og aske i stuen , og et langt større magasin og prisen er der ikke dem store forskel på .
Du kan helt sikkert spare penge ved og skifte fra gas til piller , jeg havde for år tilbage gas og gik fra og bruge for 22000 kr til 10000 kr om året på varme :wink:

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af hestetyv » 05 mar 2017 15:06

Problemet er at jeg pt ikke har råd til at smide 30k eller mere efter træpillefyr, da jeg går sygemeldt på knap 2 år. Så derfor ville det være mere attraktivt med leje ;-)
/Claus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af Lintz » 05 mar 2017 15:31

hestetyv skrev:Indrømmet, jeg var simpelthen for dovn til at bruge søgefunktionen, så jeg ved ikke om der i forvejen ligger nogle tråde her inde, der kan besvare mine spørgsmål. :twisted:

Nå, men jeg overvejer at leje en træpillebrændeovn til min bolig, som supplement til opvarmingen. I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål :

1 - Der er en skorsten i huset, som har været brugt til oliefyr. Skorsten er lukket i toppen, og jeg ved ikke hvad dens indre består af, om der er isokern eller ej. Jeg vil bruge den eksisterende skorsten, da den står centralt i huset, og den står lige der i stuen, hvor jeg havde tænkt mig at træpillebrændeovnen skulle stå. Hvem kan afgøre om skorstenen kan bruges til pilleovnen ? Er det en skorstensfejer, murer eller er det brændeovnsfirmaet ?

Selve pilleovnen har jo nogle krav til skorstenen som skal opfyldes - Og der kan måske nok være forskel fra ovn til ovn med hensyn til størrelse på lysning - Fejeren skal godkende installationen inden ibrugtagning.

2 - Huset er i 2 plan, med 88 kvm i grundplan. Dertil er der en udestue på 24 kvm, som netop er blevet renoveret med ny beklædning udvendigt, 95mm isolering i vægge, termovinduer og termo terassedør, samt termotag (mener det er 8 cellers), og inderbeklædning i 18mm plade. Der er udgang fra stuen til udestue, via en termo terassedør. Der er ingen fast varme i udestuen endnu, men vi påtænker at sætte radiator op, koblet til centralvarmen, som er vores naturgasfyr. Stuen ligger centralt, og der er via stuen trappeopgang til 1.sal , hvor der er et værelse samt soveværelse. Ligeledes er der fra stuen åbent ud til køkken, og fra køkken ud til entré, og fra entré ud bryggers, badeværelse og et værelse. Spørgsmålet er hvilken størrelse brændeovn der skal bruges, om vi skal gå efter en der kan tage samtlige 136 kvm beboelse, eller om det evt kun er til grundplan på 88 kvm ? Hvad ville være optimalt ?

Uden at kende ret meget til pilleovne tror jeg nu nok at den mindste ovn dækker det område fra 88 m2 til de 136 m2 - Sådan cirka.

3 - Er der nogle der har erfaringer med disse lejeaftaler, er det pengene værd ? Vi vil helst starte med at leje, og sidenhen købe. Er der nogle faldgrupper ? Som jeg kan læse mig frem, er der serviceaftale med i lejeaftalen ?

Der er jo et ordsprog der hedder "Det er dyrt at være fattig" Men personligt kunne jeg ikke drømme om at leje f.eks en pilleovn. Lavede lige en hurtig søgning på nettet og Ecotech udlejer til 450 kr pr mdr. Derudover skal man af med 3 mdr. leje i depositum. Altså er næsten 2000 kr væk inden den kommer inden for døren. 5500 om året i leje -Det skal man sammenligne med at hvis man kigger lidt på nettet kan man åbenbart købe en pilleovn til 10000.

Til sidst - Husk at en pilleovn ikke er lydløs - Derudover skal der slæbes piller igennem huset og hældes på ovnen i stuen/køkken - Og asken skal den anden vej, hvilket altid vil støve lidt
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af Kruse » 05 mar 2017 15:57

Ulemper ved pillebrændeovn som jeg ser dem. Varmer mest i et rum, lille pillebeholder ( du skal fylde tit), dem jeg har hørt laver ret meget til at have stående ved siden af sofa og så har du støv fra piller og aske inde.
Om skorsten kan/må bruges kan skorstensfejer svare på, det er også ham der skal godkende det.

Kan godt se ideen med at leje når pengekassen er tom, men er der ikke nogen der lejer pillefyr ud?
Vis du kan lave et budget der viser en besparelse kan den, måske bruges til at få et lån og betale det i banken?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af hestetyv » 05 mar 2017 16:11

Bankerne betegner sygemeldte som udskud. Man kan intet, og må intet, ej heller selvom det kunne give en økonomisk fordel i de faste udgifter. Sådan har det været siden 2008 desværre. Og det er bestemt ikke fordi vores økonomi er dårlig, men det er nu blot en generalisering de har. Som familie på 4, så skal der være 17000 i rådighedsbeløb pr måned, vi har så 13500, og vi lever godt. Men ikke godt nok når man i dagens Danmark spørger en bank til at låne til grøn energi :-)
Vi har haft træpillebændeovn i tidligere bolig, for 6 år siden, så jeg er klar over hvor meget det støver osv.
/Claus

pendec

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af pendec » 05 mar 2017 16:53

Hvis du ikke allerede tænker på det omkring nye installationer, så vil skorstensfejer også have et opstarts gebyr/ny installations gebyr, ca. 700-900kr afhængig af skorsten. Så har du også denne ovn som ekstra udgift ved de næste mange opkrævninger, når du bruger 2 skorstene som skal rengøres.

Det var bare sådan rent økonomisk budgettering, når det lægges med ny pilleovn :)

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Re: Leje af træpillebrændeovn ?

Indlæg af hestetyv » 05 mar 2017 17:02

Pt bruger vores naturgas en stålskorsten som skorstensfejeren ikke tilser. så udgiften på den anden skorsten vil nok kun blive ca 300kr pr år, hvilket jo er til at overkomme.
/Claus


Besvar