Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tilslutning af pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

tilslutning af pilleovn

Indlæg af gunni » 05 nov 2016 09:37

Hej

Jeg skal til at montere en pilleovn, jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden jeg har tænkt mig er rigtig/lovlig.

Jeg har haft skorstensfejeren ude og inspicere skorstenen da den er godt gammel og ikke været brugt længe, og han mente godt at den kunne bruges, jeg glemte selvfølgelig at spørge ind til om monteringen af den nye.

Det er en muret skorsten og jeg har fjernet det gamle røgrør da det var Ø150 og sad i 1,5 meters højde, uden murbøsning og løst, så det hul er muret til og jeg skal lave et nyt med ø80mm murbøsning.

Jeg har taget et billede af bagsiden af ovnen og vil beskrive hvordan jeg vil montere det. Udgangen sidder i bunden af ovnen og på denne ville jeg sætte en 90 graders bøjning med renselem, på denne så en ny 90 graders bøjning direkte ind i murbøsningen, på den måde er alle røgrør helt gemt bag ovnen. Jeg er bare i tvivl om der er regler jeg overser. Må det godt laves sådanne og indgang til skorsten er så langt nede?
[img]IMG_2229.JPG[/img]
Vedhæftede filer
IMG_2229.JPG


gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af gunni » 07 nov 2016 06:51

Jeg er tydeligvis ikke den eneste der ikke kender reglerne 141 har set indlægget og ingen svar.

Æv jeg ville gerne bestille nogle røgrør, slet ingen der ved hvordan det kan og må sluttes til?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af thoken » 07 nov 2016 08:31

gunni skrev:Jeg er tydeligvis ikke den eneste der ikke kender reglerne 141 har set indlægget og ingen svar.

Æv jeg ville gerne bestille nogle røgrør, slet ingen der ved hvordan det kan og må sluttes til?

Hej.
Prøv at ringe til din skorstensfejer og spørg ham. De plejer at give gratis råd og vejledning :great:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af Zarge » 07 nov 2016 08:54

Hejsa kender ikke reglerne, men hvis den nederste bøjning bliver skiftet med et tee med en kop forneden, til opsamling af aske, så er installationen magen til min fars, og den var fejer tilfreds med...Men fejere er jo ikke ens... :oops:

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af gunni » 10 nov 2016 08:28

Tak for hjælpen.

Jeg har et par supplerende spørgsmål. Hvad er forskellen på enkelt og et dobbelt murbøsning? og når man mure en bøsning i kan man så anvende noget Ovnkit på tube i stedet for at at bruge mørtel?


pendec

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af pendec » 10 nov 2016 09:01

gunni skrev: på denne så en ny 90 graders bøjning direkte ind i murbøsningen, på den måde er alle røgrør helt gemt bag ovnen.
Husk at afstand til væggen bagi står i din manual. Den er nok 20-30cm, så skjult ved jeg ikke når du har 30cm luft bagtil? Måske? det samme er jo tilfældet for siderne på ovnen, den skal også være uden dækning der, det står i installations manual.
gunni skrev:Jeg er tydeligvis ikke den eneste der ikke kender reglerne 141 har set indlægget og ingen svar.
Der er web bots som søger rundt i forum, når de kender forum typen, så det er ikke altid brugere, det kan man ikke regne med.

se her:
Tilmeldte online: Bing [Bot], Exsmeden, Google, Google Adsense, henrik_egense, king, Lintz, mchlbk, pendec, tofthansen, Ulrik8, Yahoo
Farveforklaring: Globale redaktører, Supporter

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: tilslutning af pilleovn

Indlæg af gunni » 11 nov 2016 08:18

Hej Pendec tak for svar, jeg troede faktisk kun der skulle være 10cm bag ovnen, jeg må lige se min manual

Er der ingen der ved noget om mit sidste spørgsmål omkring murbøsninger og ovnkit, jeg ville gerne bestille bestille nogle røgrør.


Besvar