10 års reservedelsgaranti ??

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
ingolf01
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2016 09:03
Har takket: 9 gange

10 års reservedelsgaranti ??

Indlæg af ingolf01 »

Hej
Kan nogen redegøre for loven omkring reservedels-garanti ?
Har selv arbejdet på en udviklings-afd det meste af mit arbejdsliv. Dengang (jeg er 68 nu) var loven at man skulle ligge med reservedele i mindst 10 år. I min optik er Pilleovns- markedet i Danmark gennemsyret af profit. Importører importerer ovne fra alverdens lande. Og sælger dem til skyhøje priser. Efter få år (3 år) lukker man biksen. Og herefter er det umuligt at fremskaffe reservedele. Jeg har selv en BIOLINE TYR. årg. 2006. Da den var ny kostede den over 30.000kr. Den tror jeg ikke man kan få reservedele til i dag. Min søn har en Bauhaus Grace NB P15 årg. 2013. Den tror jeg heller ikke der er reservedele til længere . Importøren lukkede ned for dette salg for 3 år siden.
Der går ikke en dag hvor jeg ikke tænker på: "Hvad nu hvis de pludselig ikke fungerer mere" Og dermed ikke kan repareres ! Så er en kæmpe investering lige til at skrotte.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: 10 års reservedelsgaranti ??

Indlæg af Bigfoot »

det er desværre den vej verden går.
skræmmende men sandt.

Jeg mener nu heller ikke at det er et krav om 10 års reservedelsgaranti nogen steder. Jeg har aldrig hørt om den.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: 10 års reservedelsgaranti ??

Indlæg af HR LUCCA »

Køber man et fyr eller ovm der ikke er solgt så mange af og måske med få forhandlere er der altid en chance for at der kan blive problemer med reservedele og tekniker der ved noget om det .
Men nogle skal jo være de først ,ellers sad vi stadig omkring et bål .
Ved heller ikke og der er nogle regler om hvor mange år man skal kunne få reservedele , så man skal måske lige tjekke firma og mærke om de kan giver nogle garanti på levering af reservedele de næste mange år :wink:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: 10 års reservedelsgaranti ??

Indlæg af triumph »

ingolf01 skrev:Hej
Kan nogen redegøre for loven omkring reservedels-garanti ?
Har selv arbejdet på en udviklings-afd det meste af mit arbejdsliv. Dengang (jeg er 68 nu) var loven at man skulle ligge med reservedele i mindst 10 år. I min optik er Pilleovns- markedet i Danmark gennemsyret af profit. Importører importerer ovne fra alverdens lande. Og sælger dem til skyhøje priser. Efter få år (3 år) lukker man biksen. Og herefter er det umuligt at fremskaffe reservedele. Jeg har selv en BIOLINE TYR. årg. 2006. Da den var ny kostede den over 30.000kr. Den tror jeg ikke man kan få reservedele til i dag. Min søn har en Bauhaus Grace NB P15 årg. 2013. Den tror jeg heller ikke der er reservedele til længere . Importøren lukkede ned for dette salg for 3 år siden.
Der går ikke en dag hvor jeg ikke tænker på: "Hvad nu hvis de pludselig ikke fungerer mere" Og dermed ikke kan repareres ! Så er en kæmpe investering lige til at skrotte.
Der var da en her på forummet der havde købt dele til en Grace ovn. Bauhaus pilleovn Grace NB P15
Ellers kunne man kontakte leverandøren direkte
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 65899.html
Det ser da ud til at man godt kan få stumper til en bioline, bare ikke i danmark
http://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare-re ... 30-50.html
http://www.pelletsbutiken.com/sv/13-pelletskamin-tyr

Besvar