Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
ingolf01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2016 09:03
Givet likes: 9 gange

Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af ingolf01 » 17 okt 2016 09:31

Hej
Jeg har købt en brugt pilleovn.
Den blev solgt af Bauhaus for ca 6 år siden. Grace NB P15.
Den starter fint op : cleaning / feeding / ignition / Stabilisation. (Der er nu gået 20 minutter og det meste af huset er varmet op).
Men så sker der det, at den går i en eller anden form for STOP-Mode = På displayet står der ECO og den røde lampe på startknappen
blinker. Og så kommer den ikke videre.
Jeg kan købe reservedele hos Mikela A/S ( Den danske importør) Men hvilken reservedel skal jeg købe ?
Der sidder en vakuum-pumpe. I den sidder der en foto-celle. (Dem har jeg bestilt 2 af hos Conrad-elektronik 14kr pr stk. )
Så sidder der 2 varmefølere (70 grader / 30 grader )
Så sidder der et printkort som virker til at fungere.
Og til sidst er der displayet med fjernbetjening som også virker til at fungere.
Alle blæsere kører fint.
Er der nogen der har erfaring med denne pilleovn ?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af triumph » 17 okt 2016 11:33

Jeg kender intet til din ovn, men i denne manual jeg fandt på nettet, står at når den ønskede rumtemp. er opnået, stopper den, og viser eco mode, indtil temp er faldet, og der igen er behov for varme
http://www.solarnet-online.com/sites/de ... MANUAL.pdf

ingolf01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2016 09:03
Givet likes: 9 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af ingolf01 » 18 okt 2016 00:50

Det er netop denne manual jeg forholder mig til. Samt den danske der fulgte med ovnen.
ECO fremkommer efter at ovnen har stået og "Stabiliseret" i alt for land tid (ca 15 min.) Stabilisering burde kun tage et par minutter !
Ifølge manualen.

Men samtidig med at ECO vises på displayet begynder den røde lampe ved startknappen at blinke. Og så kan tasterne og remote-kontrollen ikke længere betjenes. den er gået i STOP-MODE !!!
I dag har jeg skiftet fotocellen i vakuum pumpen; det gav ikke noget resultat ! Samtidig har jeg renset udluft-motoren ; og haft et
termometer placeret på udlufter tunnellen; hvor også temp-føleren (70 grader) sidder. Temperaturen ryger helt op på 110 grader.
Så måske bliver der for varmt her, men hvordan løser jeg dette problem ?
Prøvede at sætte en kraftig blæser på siden af ovnen; men det hjalp heller ikke.
Ovnen er forbundet til en skorsten; her var jeg oppe og dække hullet halvt til fordi jeg tror at skorstenen suger for meget.
Men stadig ingen bedring.
I morgen vil jeg prøve at købe 8 mm piller; jeg har brugt 6 mm siden jeg fik ovnen.
Hjælper det heller ikke vil jeg skille sneglen / snegle-motor ad og se om der skulle være noget.

Som det er nu kører den fint og varmer hele huset op indtil den "DØR" efter ca. en halv time. Flammer og det hele ser fint ud.
??????

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af bennylar » 18 okt 2016 09:15

Ikke for noget men har du set ovnen køre hvor du købte den.. over længere tid ?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af baggadap » 18 okt 2016 09:57

Kan det være så simpelt, at ovnen er for kraftig til dit rum og det milde vejr vi har nu? Hvad sker der hvis du bare lader den stå - starter den så ikke selv efter at have kølet ned?
Er du sikker på den kan køre med 8mm piller, mange ovne er kun beregnet til 6mm!


ingolf01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2016 09:03
Givet likes: 9 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af ingolf01 » 18 okt 2016 10:11

Tak for kommentarer !

Nej jeg har ikke set den køre. Fordi han solgte den som defekt ! Defekten var at den ikke kunne tænde !
Det viste sig at der var "En kold lodning" = ingen forbindelse til et lodde-punkt ved et relæ på printpladen.
Dette loddede jeg om; herefter tænder den perfekt.
I manualen står at den både kan køre med 6 mm og 8 mm piller.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af bennylar » 18 okt 2016 12:00

Det er ikke en mulighed at der er en anden lodning eller noget styring der , giver problemer når ovnen bliver varm.. det er et ofte set problem på biler.. bare en mulighed.
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

ingolf01
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2016 09:03
Givet likes: 9 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af ingolf01 » 18 okt 2016 21:11

Tak til alle for hjælpen !

I dag har jeg skilt det hele ad. Snegl /motor , Ud-blæser/motor , Printkort mm.
Sneglen ser ud som ny. Det samme med Ud-blæser-motor. På printkortet var der et par tvivlsomme lodninger, men det tror da pokker, det sidder ca 5 cm fra hvor ovnen kommer op på 120 grader. Alt blev monteret og ovnen blev startet op. Efter 20 minutter gik den igen
i " STOP-MODE" / ECO på displayet og rød lampe der blinker. Så fulgte jeg baggadaps henvisning. Åbnede alle døre og vinduer i hele huset og gudhjælpe mig om ikke den startede efter ca 20 minutter. Konklusion : Jeg har ikke haft tålmodighed til bare at laden den passe sig selv. Pt. laver jeg en gummipakning (naturgummi), denne skal placeres imellem Ud-blæser /motor og udblæsnings-kammer for at mindske støjen som jeg tror går direkte igennem stålsamlingen med resonans igennem hele ovnen.
I morgen kører jeg heldagstest på ovnen, men er næsten sikker på at problemet er løst. Tak allesammen ! Dette forum er SUPER.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af baggadap » 18 okt 2016 21:41

Haha - selv tak! Nogle gange er løsningen så simpel at man nægter at tro det ;)

Heino_Wollesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 okt 2017 19:14

Re: Bauhaus pilleovn Grace NB P15

Indlæg af Heino_Wollesen » 09 okt 2017 19:16

Hej jeg har lige anskaffet sådan en ovn også men jeg skal "ind" i indstillingerne på den men der er et password er det et du kender


Besvar