Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp, hvilke piller?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Zillasb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 sep 2016 08:16
Givet likes: 4 gange

Hjælp, hvilke piller?

Indlæg af Zillasb » 11 okt 2016 13:59

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Heta Greenfire 200 pilleovn og står overfor at skulle købe piller. Jeg har fået en enkelt pose med fra forhandleren, så jeg har temmelig travlt, da ovnen er min primære varmekilde. :shock:
Jeg er klar over jeg ikke må bruge piller af dårlig kvalitet og jeg ved det skal være 6 mm piller. Men her stopper min viden så også... :oops:
Jeg vil være meget taknemlig for at få nogle anbefalinger til piller hvor kvalitet og økonomi går op i en højere enhed.

P.S. Forhandleren af ovnen anbefaler Mini sol, men jeg synes ikke jeg kan finde dem til en god pris og kan ikke finde nogen i nærheden der kan levere dem til rimelige penge. Jeg bor i Østjylland.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hjælp, hvilke piller?

Indlæg af Dunas » 11 okt 2016 18:39

Olimp træpiller eller Lava træpiller. Findes sikker flere.....
Du kunne jo også prøve dig frem. Sådan en træpilleovn bør fungere på hvilken som helst mærke træpiller i 6 mm.
Har selv træpilleovn, har aldrig haft problemer med de to nævnte mærker.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp, hvilke piller?

Indlæg af HR LUCCA » 11 okt 2016 22:34

Zillasb skrev:Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Heta Greenfire 200 pilleovn og står overfor at skulle købe piller. Jeg har fået en enkelt pose med fra forhandleren, så jeg har temmelig travlt, da ovnen er min primære varmekilde. :shock:
Jeg er klar over jeg ikke må bruge piller af dårlig kvalitet og jeg ved det skal være 6 mm piller. Men her stopper min viden så også... :oops:
Jeg vil være meget taknemlig for at få nogle anbefalinger til piller hvor kvalitet og økonomi går op i en højere enhed.

P.S. Forhandleren af ovnen anbefaler Mini sol, men jeg synes ikke jeg kan finde dem til en god pris og kan ikke finde nogen i nærheden der kan levere dem til rimelige penge. Jeg bor i Østjylland.
mens resten er

Hvis du går efter træpiller der er lyse , ingen smuld i sækkene , pillerne dufter af træ , er nogle lunde lige lange , altså ikke enkelte piller er er feks 4 cm lange , mens resten er meget korte . så burde du være rimelig sikker på pillerne er fine .
Du kan her på forum se hvad folk mener om forhandlere og træpille mærker .
Se feks dette link viewforum.php?f=194

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hjælp, hvilke piller?

Indlæg af J-B » 12 okt 2016 03:04

Jeg kan kun tale af egen erfaring i min pillebrænder, der dog altid spiser 8mm. piller.
Jeg har brugt Varga piller de sidste mange år, de er lidt grå i det men ingen slagger og ingen smuld.
Er lige skiftet til Södra piller pt., de har farve som en reglar eller lægter fra tømmerhandelen, uden nogen forskel på smuld og slagger, prøv at købe 8-10 sække for at prøve om du er tilfreds med dem, inden du køber til vinterens forbrug.


Besvar