Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er den noget værd

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
polzy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Re: Er den noget værd

Indlæg af polzy » 07 jan 2016 09:07

jamen jeg kan da godt give de få oplysninger jeg har på det

Det er en ældre Alcon kedel muligvis en 20 kw der står intet på den så vides ikke
Stoker er af nogenlunde samme type som den runde i link
http://www.hedestoker.dk/content/Stoker ... %20red.pdf
igen ingen navn eller info på denne og muligvis 30 kw men vides ikke

Rep de sidste 2 år

Sneglaksel knækket 3 gange
1 ny snegl ( kan ikke købes så skulle laves )
op svejsning af slidt snegl ( kun kørt halv sæson )
Rep af sneglegang ( rør )
Ny styring
Ny cirkulations pumpe
Ny blæser
+ div pakninger og andre småting
X antal reparatør timer
Det kører i dag kun med different styring på vand da ilt styringen ikke virker og er ikke bare sådan lige at få lavet

Huset er købt på tvang så derfor vides intet om fyret
og da jeg er alene i huset og ikke har Danmarks højeste løn og med alt det der skal laves ved huset så har fyret ikke fået første prioritet
da jeg mener at isolering og sådan noget først skal laves så det hele ikke bliver spist op af indkøb af træpiller


xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc » 07 jan 2016 09:45

Isolering :great: klar 1. prioritet.
Jeg kan godt se at der har været udfordringer, og det er jo kun dig selv der kan vurdere om anlægget skulle blive mere stabilt nu, for ellers er investeringen i nyt grej jo fornuftigt.
Flis plejer at være billigt, men når du bruger for 100-125kr i døgnet lyder det af meget, og du kan jo købe 50-80kg piller for de penge, og så skal huset være meget uisoleret og fyret meget dårligt for at brænde så mange piller af til 150m2, og når man kun er sig selv er det jo ikke sikkert at alle værelser behøver være 23°

polzy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Re: Er den noget værd

Indlæg af polzy » 07 jan 2016 10:38

jeg har efter lang tids leden på nettet fundet de info på stokeren og fundet nogle gamle tråde omkring denne greenheat som min nok er og det skulle være noget af det værste skrammel der er blevet lavet og der må jeg nok give dem ret

jeg har heller ikke 23 grader i alle rum og har slet ikke varme på loftet jeg skal have lukket af der op til senere i dag fordi jeg ikke bruger det så det vil jo også hjælpe lidt

Men der er da helt sikkert at der er noget helt forkert i mit hus og det bliver også ud bedret med tiden

Men indtil det er godt nok til mig tænkte jeg på at sætte sådan en pille ovn op som hjælp / backup og ville bare høre om den anviste er noget billig kineser klamp eller om den er ok selv om den er billig

xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc » 07 jan 2016 13:28

Der er lidt spekulationer.
Normalt får man meget flis for 100kr, og hvis det er fordi huset har et stort energi forbrug så redder de 13,5kg i pillebrændeovnen jo ikke ret meget, ovnen er på 9kW og bruger således 2,5kg i timen, altså har du backup varme til 3½-4 time, og hvis du bruger meget energi vil de 9kW nok ikke kunne holde huset varmt.

Det er komplekst at komme med råd når man ikke kender husets energibehov, 100kr flis siger jo intet. For at kende energibehovet er det nødvendigt at kende vægt og vandindhold samt fyrets virkningsgrad. Virkningsgraden kan man finde ved at vide hvilken kedel der er monteret, støbejerns kedler ligger ofte omkring 70% nyrenset, mens ældre plade kedler ligger omkring 80-85% og nyere kedler 85-95%
Min anbefaling er at tømme tanken for flis, og fylde træpiller på, justere fyret til pillerne og så finde ud af hvor meget der bruges i døgnet, ud fra det kan man jo også se om man bliver tørret bagi med det flis man køber.

Du skal også snakke med skorstensfejeren, det er ikke altid det er lovligt at have 2 ting tilsluttet samme skorsten, hvis det er en ekstra skorsten der skal bruges, skal man jo til at betale for at få den fejet.

polzy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21 okt 2015 13:37
Mit fyr: Nu med 16kw scotte
Areal: 152
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: 14 kg
Årligt forbrug: ved ikke

Re: Er den noget værd

Indlæg af polzy » 07 jan 2016 14:22

nu har jeg surfet lidt rundt og jeg tror det er en alcon 6 kedel jeg har den ligner meget godt

stokeren står i et udhus men der har været et oliefyr i huset en gang så der er stadig en skorsten man kunne udnytte til en pille ovn


xkfc

Re: Er den noget værd

Indlæg af xkfc » 07 jan 2016 15:20

Nånå, det er da slet ikke en ringe kedel, og du får nok ikke meget bedre virkningsgrad ved at udskifte den, lidt vil det dog gi'.
En ting der kan koste energi er at fyret er placeret i et udhus og så er der typisk gravet rør ind til huset.. også der spildes der energi. Jo lavere temperatur du kan sende til huset, jo mindre vil spildet være.

Hvis der var plads til en lille pillebrænder med magasin der hvor oliefyret har været kunne man minimere energitabet, men i en del ældre huse stod oliefyret i køkkenet, og det er jo ikke hensigtsmæssig.

Hvis du tager skorstenen i brug så husk at tage fejer med på råd, og få den tilmeldt på kommunen, skulle uheldet være ude er det jo rart at få lidt af forsikringen.


Besvar