Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 14:30

Jeg tør næsten ikke starte den her tråd :) , da jeg har skrevet mangle indlæg om pillefyr (og har indhentet tilbud på de tre pillefyr, som har min interesse).

Men jeg bliver nødt til at få lidt yderligere afklaring. Den sidste installatør havde jeg ude i dag, og han spurgte; "hvorfor lader du ikke bare installationen være og sætter en pilleovn m. vand op på den anden side af skorstenen?".

øhhh...

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Installatøren sagde endvidere at det var ret enkelt at flytte vaskemaskinen og få lavet en rigtig pæn installation. Hans lille hurtig-tegning holder vand, må jeg konstatere efter at have haft min far med på råd. Den gamle salamander kedel skal holde huset varmt i de få vinterdage, vi ikke hjemme til at fylde på ovnen - og altså kun være back-up.

Følgende fordele nævnte installatøren (som altså var på besøg for at sælge mig et pillefyr til 2½ gange prisen af en kvalitetspilleovn):
Fylder ikke meget.
Er billigere - investeringen vil i vores tilfælde være tjent ind på max 2½ år.
Udhuset ville få en masse dejlig strålevarme, som er tiltrængt om vinteren.
Er et bedre valg, set på vores beskedne olieforbrug på ca. 1500liter årligt - ved ikke helt hvad han mente - om det var kw-ydelsen?
Et mere fleksibelt valg: Oliefyret er knap 50 år gammelt og det skal pensioneres inden for en overskuelig årrække, når dette sker var det oplagt at slutte en mindre luft/vand varmepumpe på med en passende indendørs tank. De to varmekilder skulle så tale sammen - vores hus kan ikke varmes op med lave fremløbstemperaturer om vinteren, men resten af tiden er det ok. (Vi har solceller med ca 2500kwh i overskud, det kunne jo være fint at få ca 8000kwh gratis varme ud af en varmepumpe).

I anskaffelsespris var dette mere overskueligt - 30000 i første omgang, en håndfuld år senere yderligere 35-45000.

Jeg ved ikke noget om pilleovne. Hvilket mærke er godt, hvad skal man passe på, passer det at dem med centralvarmetilslutning larmer, hvor store er deres magasiner, hvor tit skal askeskuffen tømmes, hvor meget arbejde er der med dem, æder de kun 6mm piller?

Dem jeg ser på nettet huer mig ikke designmæssigt (hvilket er vigtigt, da vi kan se på ovnen fra stuen). Jeg er ude efter en væghængt, sort, cylinderformet model..... findes de?


mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af mekanikeren » 04 feb 2013 18:49

Hej
Jeg har ikke selv Pillebrændeovn, men det har svigermekanikken.
Hjemme ved står en ecotech, tror jeg den hedder, og den tager 8mm super, kanon gode piller. Der kan lige være en pose på 16 kg i magasinet, og enten er der meget koldt, eller meget varmt i stuen. Men den er ikke med gris i, bare som supplement til fjernvarmen.
Jeg ved ikke om den er for stor til huset, siden den svinger så meget i temperatur, men jeg ville ikke bruge den som primær varme kilde.

Som sagt, jeg har ikke selv een, så jeg skriver bare ud fra hvad jeg har set èt sted ;-)
Mvh Mekanikeren

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 18:56

Tak for indspark. Jeg har oplevet det samme "varmemønster" ved andre her i landsbyen, som har pilleovn for at holde fjernvarmeprisen nede - men de er heller ikke med gris.

Installatøren foreslog en 7kw, som tabte 2kw i rummet resten røg i vandet....

Jeg er selv forbeholden med at bruge en pilleovn som primær varmekilde, skal ihvertfald se det i drift, og høre lidt brugererfaringer.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af Emborg41 » 04 feb 2013 19:12

Hej

Hvis pilleovnen er på 7 kw, så prøv at tænke over hvad forbruget er og hvor meget der kan være i magasinet.

Jeg tror du kommer til at fylde piller på konstant.

Peter

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 19:19

Ja - men det er vel vilkåret ved pilleovne - de er lidt ligesom babyer - ind i den ene ende og ud af den anden. Men det er så en eller to sække man håndterer dagligt - jo ikke 15-20stk.

Mit forbrug er 3 paller om året. De ovne jeg ser på kan rumme en til to sække, så den skal fodres hver dag. Prisen er omkring 25.000.

Pillefyr (det der passer fysisk til rummet og i kw og til mit temperament) koster 70.000.


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af Emborg41 » 04 feb 2013 19:22

Hej

Okay. Men en pilleovn skal vel også tømmes og renses. Hvorfor så ikke købe en scotte mini. Arbejdet tror jeg bliver det samme.

Peter

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 19:50

Scotte minien passer dårligt ind til mine forhold.

mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af mekanikeren » 04 feb 2013 20:05

Mvh Mekanikeren

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 20:33

Ja det har jeg. Han har en rigtig flot pilleovn (mener han sagde det var et windhager produkt) - koster 27.800, væghængt aflang cylindrisk - vil passe rigtig godt ind til det snævre "hjørne" i bryggers.

Det er jo en virkelig flot hal han har fået bygget sig der. Men jeg finder det kritisabelt at alle hans priser står uden moms, og det faktisk først er noget man finder ud af et stykke unde i samtalen. Men det ændrer ikke på at han sælger nogle lækre produkter.

Hvordan går det forresten med den lille svære svensker du har stående? (synes stadig det er den fedeste kedel, jeg har set af den type).

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af kent a » 04 feb 2013 20:38

Min mor har MSZ Face fra vvs grossisten.

Den bliver brugt til primær opvarmning og det fungere fint og støver ikke alverden,
Den opvarmer 35-40m2 hus fra 1900 i dårlig stand, bruger 16kg piller i døgnet.

I starten var der problemer med ujævn varme, men så tog jeg rumtep føler ud af bagsiden af ovnen og satte den op som i den tilstødende rum som der ved kunne der komme en mere jævn varme i stuen.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


Besvar