PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
andersch
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af andersch »

Hej derude har lige fået mit gasfyr smidt væk og huset bliver nu opvarmet af mit nye scotte BS 16kw ( det kører bare! )

Nu sidder jeg lidt og tænker på at smide en pilleovn til små 20.000kr ind i stuen.
Så kommer jeg til at tænke på følgende:

Vil pilleovnen kunne betale sig selv hjem, når jeg i forvejen opvarmer huset med pillefyr?
Grunden til at jeg overvejer en ovn, er at jeg jo alligevel har pillerne liggende, og så selvfølgelig også for den hyggelige varmes skyld:)

Kommer der afgifter på pilleovne??
Er det ikke billigere at få direkte varme ud i stuen, end at skulle varme vand op og smide det rundt i rørene først? som mit pillefyr jo pt gør.

Hvis det rent kr og øre slet ikke kan betale sig, skal jeg selvfølgelig ikke have det.

På forhånd tak


Extra spørgsmål.
Hvad er ulemper ved at fører rør ud igennem gavlen på huset, kontra en skorsten?
Set fra min side, er det da en del nemmere at smide røret ud gennem væggen.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af Lintz »

Jeg går ud fra at du gerne vil have en ovn op i stuen for hyggens skyld og ikke så meget fordi du mangler varme der da fyret er stort nok til dit hus - har selv som du kan se 16 kw til 160 m2 dårligt isoleret hus og det har ingen problemer med at følge med.
Hvis det kun er for hyggens skld ville jeg nok vælge en brændeovn eller anden løsning - evt etanolpejs tror jeg den hedder - den som kan brænde uden skorsten.
Et pillefyr larmer når den skal tage piller ind og det gør en pilleovn også - nogle mere andre mindre, jeg personligt synes ikke at det er særligt fedt at høre på at pillerne rasler ned i brændekammeret.

Jeg tror ikke at pilleovnen kan betale sig hjem - hvis det er varme du mangler i stuen er det bedre at overveje om du skal have en større radiator (eller en ekstra)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
andersch
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af andersch »

Ja det er bare til hyggens skyld. Har 170 kvm med nye vinduer og 400mm på loftet. Fra 1974, så det er ingen problem at varme op.
Jeg er ligeglad med at det larmer lidt når pillerne ryger ned. ? Men hvis det ikke kan betale sig, dropper jeg bare idéen.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af Tom_AT »

andersch » 06 Aug 2012, 23:17 skrev:Ja det er bare til hyggens skyld. Har 170 kvm med nye vinduer og 400mm på loftet. Fra 1974, så det er ingen problem at varme op.
Jeg er ligeglad med at det larmer lidt når pillerne ryger ned. ? Men hvis det ikke kan betale sig, dropper jeg bare idéen.
Betale sig?
Hvordan mener du. For der er vist ingen tvivl om at pilleovnen har en væsentligt ringere virkningsgrad end pillefyret.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg har kun et enkelt spørgsmål...

Hvorfor???

Hvis du vil hygge med lidt ildebrand, er en lille brændeovn med et "rigtigt" bål at se på da lidt hyggeligere i mine øjne.

Hverken pilleovnen, eller brændeovnen for den sags skyld, vil komme til at kunne betale sig - med gratis brænde kan brændeovnen dog måske på laaaang sigt gå lige op, men der skal dæleme spares nogle piller, når de koster et par kroner kiloet, og en brændeovn med skorsten i hvert fald ligger på den forkerte side af 10.000.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

dannidines

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af dannidines »

Flemming DJ » 07 Aug 2012, 00:44 skrev:Jeg har kun et enkelt spørgsmål...

Hvorfor???

Hvis du vil hygge med lidt ildebrand, er en lille brændeovn med et "rigtigt" bål at se på da lidt hyggeligere i mine øjne.

Hverken pilleovnen, eller brændeovnen for den sags skyld, vil komme til at kunne betale sig - med gratis brænde kan brændeovnen dog måske på laaaang sigt gå lige op, men der skal dæleme spares nogle piller, når de koster et par kroner kiloet, og en brændeovn med skorsten i hvert fald ligger på den forkerte side af 10.000.
Hej i tråden,

jeg vil lige smide et eksempel på forbrug ved brug af brændeovn og ved ikke brug af brændeovn.

de 2 forgangne vintre har været meget ens/hårde, så de kan godt sammenlignes iht. afkøling af hus vil jeg mene.

vinteren 2010/2011 var jeg udsendt og vores forbrug landte på 5 tons

vinteren 2011/2012 brugte jeg gratis brænde til at supplere med når vi sad i stuen og hyggede og tændte op når jeg stod op med fyrtræ og masser af ilt (hurtig varme udvikling+hurtigt bbrændt ud)
vores forbrug endte med 3,5 tons

altså 1,5 tons sparet (ca 3000 kr) .. det skal tilføjes, at vi fik installeret trådløs rumtermostat i gangen sidste efterår, inden fyringssæson start og den spiller helt sikkert ind kombineret med brændeovnen.

men vi har brændeovn, så den skal jo ikke forrentes.. og som Flemming skriver så ryger man hurtigt op på 10000 kr for en god ovn (Bauhaus Næstved har p.t. et par stykker tidligere til 9000- 12000 nedsat til 4000 så jeg) så bliver den lang tid om af forrente sig.

hvis og såfremt du vælger at købe brændeovn, så køb en "god" .. den i huset er god og er nem at fyre i, den i sommerhuset er dårlig/billig og har slået sig og er derved ikke til at styre.

nå men held og lykke med valget, jeg ville bare komme med et eksempel
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af Zarge »

Men om pillerne puttes i et fyr eller en ovn... Der tror jeg altså ikke der er meget at spare...
kdp
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 278
Tilmeldt: 06 sep 2012 09:34
Mit fyr: Woody 16KW, Kedel OPOP BlackStar.
Areal: 250m2
Brændsel: Træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: pt ca 20kg
Årligt forbrug: 10ton
Geografisk sted: Sønder Lem / Spøttrup
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af kdp »

Hej

har fået indstalleret en Woody 20KW i Juni.
havde i forvejen en MCZ Musa pilleovn og den vil jeg nødig undvære.
den står midt i huset og varmer hurtigt mit hus i 2plan og 250m2 op.
Den er super lige til at tage den værste fugt på regnfyldte dage og så også som hygge.
Jeg ved godt at andre brugere vil sige, fyr op for Woodyen :-).
MZC Musa en stærk og god pille ovn.
Men 20 kilo er også en investering. det kan gøres billigere med en alm brændeovn, der får du jo også varmen ad flere gange (mht brænde)
Alfonsoer
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 jan 2019 12:13
Mit fyr: Ikke udfyldt
Kontakt:

Re: PilleOVN? til suplering af pilleFYR?

Indlæg af Alfonsoer »

Men om pillerne puttes i et fyr eller en ovn... Link slettet Der tror jeg altså ikke der er meget at spare...

Lintz / Redaktør

Besvar