Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fjernvarme og pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af martin_b » 06 aug 2012 09:48

Her i byen må man f.eks. kun have én brændeovn, hvis man er tilsluttet fjernvarmen. Der er også noget med at man skal afkøle fjernvarmevandet så og så meget. Det skal nok lige undersøges, om det er lovligt at sætte supplerende vandbåren varme ind i huset.

Jeg tror den virkelige besparelse ville være at hente, hvis man kunne komme ud af fjernvarmen og slippe for det faste tilslutningsgebyr. 14.000 kr. i rent forbrug til fjernvarme for 200 m2 uden alt bøvlet med et pillefyr synes jeg faktisk ikke er slemt...
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Skovløber » 06 aug 2012 10:25

Jeg ville ikke tænke på varmeflytning via luft kanaler altså genvex eller ligende.
Det er kun godt for indeklima og fugt, det kan ikke varme op. Der skal betydelige større luftmængder til .
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 06 aug 2012 19:47

Hej Jan C

Jeg har på mail fra fjernvarmeværket at mit fjernvarme ikke behøves at være primær opvarmnings kilde og så længe jeg holder fjernvarmen adskilt fra resten - dvs lave min evt. pilleovn med vand som en lukket kreds, så skulle alt være i orden ;-) Men jeg ved ikke om reglerne er sådanne alle steder...

Hr Hansen
Ja, det må man sige - fristende :-)
måske skulle man lige se lidt nærmere på det...tak for link
Som sagt alt det med pilleovn/fyr stoker osv er helt nyt for mig og det er rart at man kan drøfte sine tanker/ideer i dette forum

Mvh
Martin

dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 06 aug 2012 20:12

Hej Martin B
Tak for input.

Jeg kender flere der har lignende huse og varmebehov som vores og med kun den halve udgift pga flittig brug af brændeovn. Så som nævn i starten, fik det mig til at tænke på en pilleovn da jeg ikke gider alt det arbejde og svineri med brænde.

Men tanken om at spare ca 7000kr om året tiltaler mig meget ;-) så derfor tænker jeg i alverdens løsninger med supplerende/primær varme og måder at flytte den varme på..

Mvh
Martin

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af martin_b » 06 aug 2012 21:59

Fair nok, Martin. Jeg selv står i en situation, hvor jeg lige har købt et Scotte 20 kW til mit 400 m2 hus, til erstatning for et jordvarme-/oliefyrsanlæg. Jordvarmen har kostet mig ca. 65.000,- kr. om året til el og olie, Scotten regner jeg med kan klare det for omkring 12 tons piller/år. Det koster, til de priser jeg har købt piller til, til 15.600,- kr. Dét er en besparelse der virkelig batter noget.

Jeg kan også vælge at blive sluttet til det lokale fjernvarmeværk. Det vil iflg. værket koste omkring 90.000,- kr. om året! Vi har vistnok også Danmarks dyreste fjernvarmeværk i byen, så det har jeg slet ikke råd til. Men hvis jeg for 7000,- kr. mere kunne varme mit hus op med fjernvarme, så havde jeg overhovedet ikke tøvet med at blive sluttet til. Jeg synes de små 600,- kr. om måneden man sparer er aaaaalt for dyre penge.

Det jeg vil sige er bare, at jeg ikke selv ville forlade fjernvarme for en besparelse på 7000,- kr. om året. Der er bøvl ved alle andre former for opvarmning. Større og mindre, naturligvis, men fjernvarme passer sig selv i sammenligning.

Mvh. MArtin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


dutchmhk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 aug 2012 09:13

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af dutchmhk » 06 aug 2012 23:11

Hej Martin

Jeg kan udemærket godt forstå din mening og er glad for at du deler den. Og i sidste ende kan det også sagtens være, at jeg opdager græsset ikke er grønnere på den anden side.
Men vi prøver jo alle at optimere vores udgifter og for nogle er det mindre beløb og for andre større. Hele ideen med dette indlæg er også at finde ud af om det i det hele taget er rentablet - hvad løsning jeg end måtte vælge.

Men ideen med en pilleovn til 15000kr for derefter at spare 7000kr om året virker jo ikke helt som en tåbelig ide. Hvis det altså er realistisk!
Og så er det rart med et forum hvor folk kan dele ud af erfaringer og meninger :-D

Mvh
Martin

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Erik2 » 22 sep 2012 00:17

Jan.C » 06 Aug 2012, 08:00 skrev:Hej , nu spørger jeg nok dumt . Må man godt sætte et fyr "ind" i fjernvarme install i huset ?? eks et pillefyr ?? Jeg har en udlejnings ejendom hvor lejer undersøgte det og fik nej ??
Undskyld for brug af tråden.
Det rager ikke fjernvarmen hvad man gør ved sit eget vand (indirekte system med veksler).

Har man direkte system med fjernvarmevand direkte i radiatorerne er det en anden sag.

Derfor skal man ikke spørge, når man alligevel ikke kan slippe af med det kommunistiske lort.

Jeg har p.t. kun forbundet pilleovnen til en 160 liters varmtvandsbeholder, som jeg varmer (delvis) op en gang i døgnet.
Den største besparelse i det består i at der er en endelig mængde varmt vand som kan bruges til bad.
Den næststørste er at at der slet ikke er brugt fjernvarme udenfor fyringssæsonen, og tomgangstabet derfor har været nul.
Effektiviteten på min Edilkamin Ecoidro lader ikke til at være den bedste, men alene princippet i ikke at betale til fjernvarmemafiaen er pengene værd.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Zarge » 22 sep 2012 00:26

Alt hvad der ikke bliver opdaget er vel lovligt...:-P
Men jeg ved at i nabobyen må de godt installere pille/brændeovn men ikke fyr...

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af Ugelvig » 24 sep 2012 16:32

At have en træpillebrændeovn som primær opvarmningsform ville jeg nødigt :(

Vi har en ståenden i stuen som supplement til vores EL-paneler i stuehuset. Men der er meget arbejde forbundet med det. Opfyldning, rengøring og div. Ligeledes er der meget støv fra dem. For slet ikke at tale om støj. Det kommer selvfølgelig an på modellen, men alle dem jeg har set, har været forbundet med en eller anden form for gene. Derfor ville jeg heller ikke betænke mig for 7.000,- årligt. Du skal også overveje sliddele, træpilleforbrug m.m. Vi bruget ca. 2 paller om året, og det er kun for at tage "toppen" af EL-regningen, alt fra 17 C og op tager brændeovnen.

Jeg ville gå efter en model til bryggerset eller efterisolere om muligt. Der er jo flere måder at spare på varmeregningen. Har I overvejer solfanger?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Fjernvarme og pilleovn

Indlæg af nemocharley » 29 nov 2012 12:47

Luft/luft varmepumpe (10-15000) evt m. solceller/minimølle (30-50.000)? Og/Eller evt. mindre solfangeranlæg m. elpatron til brugsvand (15-16000)?

Hvis jeg var på den lokale fjernvarme, ville jeg tænke i den slags løsninger.


Besvar