Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Prøvningsattest til pilleovne.

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af MortenW » 06 mar 2012 09:04

John Skov Jensen » 06 Mar 2012, 08:55 skrev: Jeg havde denne snak med min fejer for et par år siden, han sagde også at attesten skulle være på dansk.
Selve godkendelsen og testen kan være udfærdiget af et polsk eller svensk institut, blot det akreditteret til det. Men det er importøren af kedlen/ovnen der skal sørge for den danske ibrugtagningsattest
Hvis det er mig der køber ovnen, så er jeg jo i princippet importør. Så jeg kan jo så i princippet oversætte den for ham. :)


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af lamborg » 06 mar 2012 11:22

Jamen kan man så ikke bare oversætte den for sprogspasseren ,om den orginale er på udenlansk kan da være ligemeget, det ændre jo ikke på prøve resultaterne som er dem atesten går ud på. Ikke at tjekke om fejeren kan fremmed sprog..
Eller er vi inden i et spørgsmål om beruf verboot her. :-)
Mvh
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

RenéJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 jan 2012 01:20
Mit fyr: Scotte 10Kw
Areal: 136
Brændsel: Er dybt på piller:-)
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 16
Geografisk sted: Nordsjælland

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af RenéJ » 10 mar 2012 01:06

En prøvningsattest behøver ikke være på Dansk, men en fordel da ikke alle fejere forstår udenlandsk:-) det der betyder noget er om den er akkrediteret og så selvfølgelig måleresultaterne.
Men tilbage til spørgsmålet, hvis man køber en ovn i udlandet (som også forhandles i DK) kan man jo altid snakke med importøren og få tilsendt en prøvningsattest, har gjort det med et par brændeovne!

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af MortenW » 10 mar 2012 07:44

RenéJ » 10 Mar 2012, 01:06 skrev:En prøvningsattest behøver ikke være på Dansk, men en fordel da ikke alle fejere forstår udenlandsk:-) det der betyder noget er om den er akkrediteret og så selvfølgelig måleresultaterne.
Men tilbage til spørgsmålet, hvis man køber en ovn i udlandet (som også forhandles i DK) kan man jo altid snakke med importøren og få tilsendt en prøvningsattest, har gjort det med et par brændeovne!
Så er det en meget flink importør du har fundet. :)

Importøren betaler Teknologisk Institut ca. kr. 100.000,- for og få godkendt ovnen, så den kan få DS mærket. Har han ex. 10 ovne i forskellige modeller, har han betalt ca. 1. mill. for og få dem godkendt. :cry:

Det er jo det der er så latterligt. At en ovn godkendt i EU, skal have en ekstra godkendelse i Danmark.

Min skorstensfejer siger den skal være på Dansk.

RenéJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 jan 2012 01:20
Mit fyr: Scotte 10Kw
Areal: 136
Brændsel: Er dybt på piller:-)
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 16
Geografisk sted: Nordsjælland

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af RenéJ » 10 mar 2012 14:01

§ 7. Prøvningsattesten for et fyringsanlæg skal indeholde følgende oplysninger:
1) Navn og adresse på den, der har bestilt afprøvningen.
2) Beskrivelse af fyringsanlægget eller anlægstypen.
3) Navn og adresse på afprøvningsinstituttet og oplysninger om afprøvningsinstituttets akkreditering til gennemførelse af målingerne angivet i bilag 1.
4) Anvendt måleprincip og prøvningsmetode, jf. bilag 1.
5) Målt emissionsniveau for fyringsanlægget eller anlægstypen.
6) Udstedelsessted og -dato for erklæringen samt navn og stilling på den person, der har underskrevet denne.

i brændeovnsbekendtgørelsen står der intet om den skal være på dansk :), men ved godt at nogle af mine kollegaer vil have den på dansk.

Mvh
René


Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af MortenW » 11 mar 2012 11:55

RenéJ » 10 Mar 2012, 14:01 skrev:§ 7. Prøvningsattesten for et fyringsanlæg skal indeholde følgende oplysninger:
1) Navn og adresse på den, der har bestilt afprøvningen.
2) Beskrivelse af fyringsanlægget eller anlægstypen.
3) Navn og adresse på afprøvningsinstituttet og oplysninger om afprøvningsinstituttets akkreditering til gennemførelse af målingerne angivet i bilag 1.
4) Anvendt måleprincip og prøvningsmetode, jf. bilag 1.
5) Målt emissionsniveau for fyringsanlægget eller anlægstypen.
6) Udstedelsessted og -dato for erklæringen samt navn og stilling på den person, der har underskrevet denne.

i brændeovnsbekendtgørelsen står der intet om den skal være på dansk :), men ved godt at nogle af mine kollegaer vil have den på dansk.

Mvh
René
Hvorfor skal Danske importøre, så have deres ovne godkendt. Før de må sælge "selvsamme ovne" som deres tyske kollegaer?
Godkendelsen er jo pålagt importørerne, (som jeg selv har talt med) ved lov. Ecoteck pille ovne (imporøren) har fortalt mig, at de har betalt kr. 100.000,- for hver ovn "serie" de sælger. Derfor er pilleovnen dyre i Danmark end i Tyskland, netop på grund af den ekstra prøvning (prøvningsattest).

Men hvordan syntes du jeg skal bære med ad', hvis jeg køber en pilleovn i tyskland?
Det må du meget gerne svare mig på.
For jeg køre gerne til Tyskland og køber en pilleovne, når jeg kan spare kr. 10.000,- :P

Mvh. Morten

levi

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af levi » 11 mar 2012 14:33

MortenW » 11 Mar 2012, 11:55 skrev: Hvorfor skal Danske importøre, så have deres ovne godkendt. Før de må sælge "selvsamme ovne" som deres tyske kollegaer?
Godkendelsen er jo pålagt importørerne, (som jeg selv har talt med) ved lov. Ecoteck pille ovne (imporøren) har fortalt mig, at de har betalt kr. 100.000,- for hver ovn "serie" de sælger. Derfor er pilleovnen dyre i Danmark end i Tyskland, netop på grund af den ekstra prøvning (prøvningsattest).

Men hvordan syntes du jeg skal bære med ad', hvis jeg køber en pilleovn i tyskland?
Det må du meget gerne svare mig på.
For jeg køre gerne til Tyskland og køber en pilleovne, når jeg kan spare kr. 10.000,- :P

Mvh. Morten
Det skal de da heller ikke ?

En Tysk godkendelse fra f.eks TUV i tyskland er da fuldt ud lovlig i DK da den er foretaget på et akkrediteret laboratorium.

At en attest skal være udfærdiget/oversat til Dansk har jeg også hørt, - men jeg har ikke set det stå nogensteder på skrift!

Engelsk burde være tilstrækkeligt, - medmindre det naturligvis står nedfældet et eller andet sted!

Normalt er fremgangsmåden på godkendte ovne/kedler der importeres - at den akkrediterede attest bliver oversat til Dansk Af en Godkendt Translator, - som så stempler attesten og berigtiger oversættelsen!

Det er LANGT fra alle kedler/ovne i DK der er testet i DK, - mange er testet i Sverige eller Tyskland, - og de er mindst ligeså gode til det som man er i DK :great:

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af MortenW » 11 mar 2012 21:20

levi » 11 Mar 2012, 14:33 skrev: Det skal de da heller ikke ?

En Tysk godkendelse fra f.eks TUV i tyskland er da fuldt ud lovlig i DK da den er foretaget på et akkrediteret laboratorium.

At en attest skal være udfærdiget/oversat til Dansk har jeg også hørt, - men jeg har ikke set det stå nogensteder på skrift!

Engelsk burde være tilstrækkeligt, - medmindre det naturligvis står nedfældet et eller andet sted!

Normalt er fremgangsmåden på godkendte ovne/kedler der importeres - at den akkrediterede attest bliver oversat til Dansk Af en Godkendt Translator, - som så stempler attesten og berigtiger oversættelsen!

Det er LANGT fra alle kedler/ovne i DK der er testet i DK, - mange er testet i Sverige eller Tyskland, - og de er mindst ligeså gode til det som man er i DK :great:
Hej Søren.

Vil det sige at jeg f.eks kan tage til Tyskland og købe mig en Ecoteck Olivia pilleovn som koster kr. 23.500,- i Danmark. Men som koster kr. 13000,- i Tyskland, uden bag efter og få vrøvl med min skorstensfjer.

Mvh. Morten

levi

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af levi » 11 mar 2012 21:33

Ja hvis der er en godkendt attest på ovnen på det sprog som forlanges :great:

RenéJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22 jan 2012 01:20
Mit fyr: Scotte 10Kw
Areal: 136
Brændsel: Er dybt på piller:-)
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Dagligt forbrug: 16
Geografisk sted: Nordsjælland

Prøvningsattest til pilleovne.

Indlæg af RenéJ » 12 mar 2012 08:26

Ellers kan man jo altid snakke med en forhandler, eller i nogle tilfælde finde prøvningsattesten på nettet. Alt sammen fuldt lovligt!


Besvar