Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Spørgsmål vedr. BioHeat samt det tilbehør der laves til BioHeat pillefyret
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af Flisbrænderen » 06 feb 2017 22:51

Naboens Bioheat 25 kan max køre 3 dage før pilleskakt ned til brænder stopper til.
Det starter med noget slaggedannelse på venstre sidesten og topstenen i venstre side af brænderhoved, hvorefter slaggen vokser sammen og breder sig ind bagest i brænderhoved og måske er årsag til at pilleskakt stopper til nedefra.
Eller den ikke kan nå at brænde pillerne af før der kommer flere piller ned og de ophobes længst inde i brænderhoved.
Det er vores teori.
Når vi skraber aske ud af brænderhoved glider pillerne selv ned fra skakten til den er tom igen.

Fyret er lige renset grundigt alle steder og passat har lige lavet årligt service eftersyn.

Kedlens hedeflader er røde af rust.

Problemet var der også før sevice og har været der siden det blev køligere i efteråret.

Vi har prøvet at hæve ilt % til 9 og sænke den til 7 uden effekt. Kører normalt på 8 %.
Vi har prøvet at sænke blæser hastighed ved max ydelse fra 2500 til 2000 uden effekt.
Vi har prøvet at sænke pausetiden for askeskrab fra 300 til 200, måske en lille effekt.
Vi har skiftet til topkvalitet træpiller fra Ekman, måske en lille effekt.
Iltsonde er lige skiftet, men viser 22, 4 % i fri luft.
Ydelsen ligger P.T. på 70-80 %.
Kedlens set temp er 75 gr.
Retur temp 60 gr.
Røgtemp 120 - 130 gr.

Gode råd modtages. :lol:


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af salemander » 07 feb 2017 18:45

hvordan ser asken ud er der klumper i den ?
I kan starte med at sætte blæser op på max . Den skal nok selv regulere hvor meget luft den vil have
Hvordan ser askeskraber ud er den i orden .Den må ikke være brændt i stykker
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af Flisbrænderen » 07 feb 2017 20:23

Asken er løs uden klumper og mørk grå.
Askeskraber er i orden.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af salemander » 07 feb 2017 20:43

hmm begynd med luft op på fuld blæs .Der er ingen grund til at begrænse den .Jeg prøvede engang at sænke luften .Der blæste den toppen og bunden af skorstenen sikkert pga en røggas eksplosion men så var der også renset ud . ;)
askeskraber vil jeg sætte til og køre noget mere 300 er for højt prøv 170 og se hvad der sker
Har i renset ud nede under herden ? evt tag blæser ud og støvsug derned .Der kan godt ligge en del fin aske og stoppe for luften samt kontroller alle hullerne nede i herden.
Min erfaring er at hvis der kommer til at ligge for meget aske i herden stopper det op så pillerne ikke kan falde ud over tid
Har i brugt piskeriset op i pille skakten ?
Hvor gl er kedlen ?
Har i haft sneglen ude og tjekke den .Den kan godt blive slidt med tiden samt der kan godt pakke sig noget savsmuld/sod i toppen af sneglen som gøre at den ikke dossere ordenlig.
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af Flisbrænderen » 07 feb 2017 21:21

salemander skrev:hmm begynd med luft op på fuld blæs .Der er ingen grund til at begrænse den .Jeg prøvede engang at sænke luften .Der blæste den toppen og bunden af skorstenen sikkert pga en røggas eksplosion men så var der også renset ud . ;)
askeskraber vil jeg sætte til og køre noget mere 300 er for højt prøv 170 og se hvad der sker
Har i renset ud nede under herden ? evt tag blæser ud og støvsug derned .Der kan godt ligge en del fin aske og stoppe for luften samt kontroller alle hullerne nede i herden.
Min erfaring er at hvis der kommer til at ligge for meget aske i herden stopper det op så pillerne ikke kan falde ud over tid
Har i brugt piskeriset op i pille skakten ?
Blæseren er pt sat til 2500, fordi der askeskraberen hurtigt brændte i stykker når den stod på 2800, men der er for flere år siden sat en luftreduktion i røret til eltænding, som løste det problem.
Vi prøver at skrue blæseren op til max og askeskraber fra 200 ned til 170 i morgen.

Herden var afmonteret og renset grundigt for et par uger siden af Passat servicemontør, også under de nederste huller.
Tror også han rensede blæseren.
Piskeriset bruger vi op i skakten mandag, onsdag og fredag i hver uge for at holde den kørende, samtidig skraber vi ud i herd, fjerner slagger på topsten og venstre sidesten og tjekker alle lufthuller i herd.

Skakten har været helt fyldt helt op når vi er kommet mandag morgen de sidste 3-5 uger.

Det lyder som om blæseren kører op og ned i hastighed selvom den kører på samme ydelse.
Gør din også det ?
Vi har planer om at ringe til Passat i morgen for at spørge, hvordan man tjekker blæser og kondensator.


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af salemander » 08 feb 2017 19:31

De to kedler jeg kigger lidt til engang i mellem har altid stået på max blæs og der er askeskraber ikke brændt i stykker i nu .
Blæser køre lidt op og ned i hastighed på begge kedler men ikke meget .
Jeg tvivler lidt på blæser fejler noget så ville den melde blæser fejl .der sidder en føler i blæser der fortæller styringen hvor stærkt den køre.så skal det da være sådan at føler måler forkert og sender styringen de forkerte signaler .så styringen tror blæser køre stærkere end den gør .
Du kan måske optage en lille video så kan jeg da så om blæser på de kedler jeg passer gør det samme .Dog syntes jeg bare at ilt procenten burde være lav
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af Flisbrænderen » 08 feb 2017 20:40

salemander skrev:De to kedler jeg kigger lidt til engang i mellem har altid stået på max blæs og der er askeskraber ikke brændt i stykker i nu .
Blæser køre lidt op og ned i hastighed på begge kedler men ikke meget .
Jeg tvivler lidt på blæser fejler noget så ville den melde blæser fejl .der sidder en føler i blæser der fortæller styringen hvor stærkt den køre.så skal det da være sådan at føler måler forkert og sender styringen de forkerte signaler .så styringen tror blæser køre stærkere end den gør .
Du kan måske optage en lille video så kan jeg da så om blæser på de kedler jeg passer gør det samme .Dog syntes jeg bare at ilt procenten burde være lav
Tak for info.
Er ikke så skrap til at lave video, så det vil jeg undlade i første omgang.

Styringen er ændret efter din anvisning i går, dog er askeskraberen sat ned til 150.

Herden så betydelig bedre ud i dag, efter jeg for 2 dage siden hævede ilt til 9 %, dog var der stadig meget slagger på venstre sidesten og topsten i venstre side, men der var betydelig mindre aske inde bagerst i herden i dag end i mandags, så man kunne se askeskraberen da fyret var gået på stand by.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af salemander » 10 feb 2017 16:41

kedlen burde da ikke gå i standby på denne årstid .Hvad stå min ydelsen til.Jeg ved at den fra fabrikken på nogle kedler står til min 50 % ydelse .Den kan justeres ned til 20 %
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af Flisbrænderen » 10 feb 2017 21:24

salemander skrev:kedlen burde da ikke gå i standby på denne årstid .Hvad stå min ydelsen til.Jeg ved at den fra fabrikken på nogle kedler står til min 50 % ydelse .Den kan justeres ned til 20 %
Den står til min ydelse på 50 %.
Har talt med Passat idag og de anbefaler en min ydelse på 50 % og ikke mindre.

Fik også kalibreret iltsonden med hjælp fra passat idag.

Derudover fik vi nye opdaterede indstillinger til ilt offset, som blev lagt ind så ilt % får en mere stejl kurve ved faldende ydelse fra 95 % til 50 % ydelse.

Der var betydelig mindre slagger på topsten og ingen slagger på venstre sidesten idag,
så det lader til at have haft god virkning at skrue blæseren helt op for 2 dage siden,
men kedlen var blevet helt hvid på hedefladerne og asken noget mere sammenhængende.

Derfor havde askeskraberen kun skubbet ca halv mængde af normal aske mængde ned i askeskuffen,
selvom askeskraberen blev ændret fra 200 til 150 for 2 dage siden og dermed skulle køre 25 % mere.

Men nu hvor iltsonden er blevet kalibreret, ilt ved 100 % skruet ned fra 9 til 8 % og ilt offset indstillingerne er ændret, er kortene blandet på ny og vi må starte på en frisk og se hvordan det ser ud på mandag.

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25 pilleskakt stopper til

Indlæg af salemander » 11 feb 2017 09:24

jeg har hørt noget om de anbefaler min 50 % ydelses men de to jeg kigger til står begge på 25% og det virker ganske fint Jeg har prøvet 20% dog syntes jeg at de køre bedst på 25%
Hvad indstillede i ilt offset til ?
Hvordan kalibrerede i iltsonden ?
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker


Besvar