Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Spørgsmål vedr. BioHeat samt det tilbehør der laves til BioHeat pillefyret
Besvar
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Flisbrænderen » 14 dec 2015 18:18

Har en nabo med et Bioheat 25 fyr, som ikke kan yde nok efter ny tilbygning.
Fyret kører på ca 95 % ydelse lige for tiden og de bruger ca 14 ton træpiller / år.

Kan man tune / hæve ydelsen med 5-10 kw, istedet for at købe et fyr mere og sætte ved siden af, som de har planer om.
Jeg har læst herinde engang, at nogle pillefyr kan tunes.

Hvordan gør man og hvad koster det ?

Mvh Johannes


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af salemander » 14 dec 2015 21:10

Lidt kan den tunes men ikke meget gå ind i menuen og find indstilingen for blæser max sæt den op på max omd så burde det kunne yde lidt mere.Du kan også sænke ilten med 1 % så går den lidt mere fed dog vil den muligvis sode lidt
man kunne evt prøve at bore lufthuller i herden op med 1 mm pr hul det vil give mere luft dog ved jeg ikke om blæser samtidig skal skiftes til en større da den som regel køre fuld hastighed ved 100 % last.Dog vil det give en højere røg temp.Jeg tror næppe at du kan hente 5-10 kw på dette fyr uden at skifte blæser og ændre lufthuller.måske kan du hente 2-3kw ved at ændre indstillingerne.
Hvor mange piller bruger de om dagen ?hvor mange m2 varmer de op ?
ved 100% ydelse burde de bruge omkring 110kg ved 5,4kw pr kg piller dvs de skal fylde maggasinet mere end en gang om dagen da det kun indholder 90 kg
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Flisbrænderen » 15 dec 2015 19:02

salemander skrev:Lidt kan den tunes men ikke meget gå ind i menuen og find indstilingen for blæser max sæt den op på max omd så burde det kunne yde lidt mere.Du kan også sænke ilten med 1 % så går den lidt mere fed dog vil den muligvis sode lidt
man kunne evt prøve at bore lufthuller i herden op med 1 mm pr hul det vil give mere luft dog ved jeg ikke om blæser samtidig skal skiftes til en større da den som regel køre fuld hastighed ved 100 % last.Dog vil det give en højere røg temp.Jeg tror næppe at du kan hente 5-10 kw på dette fyr uden at skifte blæser og ændre lufthuller.måske kan du hente 2-3kw ved at ændre indstillingerne.
Hvor mange piller bruger de om dagen ?hvor mange m2 varmer de op ?
ved 100% ydelse burde de bruge omkring 110kg ved 5,4kw pr kg piller dvs de skal fylde maggasinet mere end en gang om dagen da det kun indholder 90 kg
Tak for info.
De varmer ca 500 m2 op, ved ikke hvor mange piller de bruger / døgn lige nu, men jeg kan prøve at spørge.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Brandsen » 15 dec 2015 21:24

Halløj i forum,

Godt spørgsmål fra Salamander, altså hvad der det daglige forbrug, for holder jeg det oprindelige spørgsmål
ud i armslængde afstand, så undrer jeg mig en del over, at 25kw ikke er nok til kun 500m2

Jeg har mere end rigeligt i mine 25kw til 425m2, kører faktisk altid på lav last, dvs en max en ydelse på ca 7-8kw,
så det lyder altså mere af en simpel fejl-indstilling af fyret, end grundlæggende manglende effekt.
( Og nej, min ladebygning er dæl'me ikke godt isoleret )

Skal bestemt ikke kloge mig på Bioheat fyr, bare lige provokere tanken, om spørgsmålet om tuning i virkeligheden
er et totalt vildspor. Think twice 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Flemmingth » 15 dec 2015 21:53

salemander skrev:Lidt kan den tunes men ikke meget gå ind i menuen og find indstilingen for blæser max sæt den op på max omd så burde det kunne yde lidt mere.Du kan også sænke ilten med 1 % så går den lidt mere fed dog vil den muligvis sode lidt
man kunne evt prøve at bore lufthuller i herden op med 1 mm pr hul det vil give mere luft dog ved jeg ikke om blæser samtidig skal skiftes til en større da den som regel køre fuld hastighed ved 100 % last.Dog vil det give en højere røg temp.Jeg tror næppe at du kan hente 5-10 kw på dette fyr uden at skifte blæser og ændre lufthuller.måske kan du hente 2-3kw ved at ændre indstillingerne.
Hvor mange piller bruger de om dagen ?hvor mange m2 varmer de op ?
ved 100% ydelse burde de bruge omkring 110kg ved 5,4kw pr kg piller dvs de skal fylde maggasinet mere end en gang om dagen da det kun indholder 90 kg
Lige en lille forbrugeroplysning:
Når træpiller angives til 5,4 kW/kg er der tale om "den øvre brændværdi", som kun kan komme på tale, hvis man har en kondenserende kedel. Den øvre brændværdi inkluderer nemlig energien fra kondensering af al vanddamp i røggassen.
Man skal i normale kedler regne med "den nedre brændværdi", som er baseret på, at vanddampen i røggassen forbliver på dampform, og de reelle producenter anfører da også denne, som teoretisk ikke kan komme ret mange mW over 4,9 kW/kg.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af salemander » 15 dec 2015 22:17

ja så skal de jo ligge på omkring 125 kg +lidt tab i kedlen så omkring 130-135 kg om dagen eller omkring 50-55w pr m2
man kunne jo starte med en grundig rengøring af hele fyret +hullerne i herden som har det med at lukke til med aske med tiden også se hvad der så sker inden man gør en hel masse andet
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af martin_b » 16 dec 2015 19:49

Hvis fyret skal yde mere, så er det ikke nok at skrue op for blæseren. Så bliver forbrændingen bare mere mager, og mere varme ryger ud i skorstenen.

Hvis det skal yde mere, så skal pilletilførslen øges, og blæseren også skrues lidt op, så der kommer ilt nok til forbrændingen. Det burde være muligt at hente lidt mere effekt ud af fyret, hvis man kan skrue op for pilletilførslen.

I øvrigt har jeg et 20 kW der fint kan klare at varme mine 400 m2 op; dog har det enkelte vintre været nødvendigt at tune det til 24 kW, hvis det har været en ekstremt koldt og blæsende en vinter.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af salemander » 16 dec 2015 20:40

du kan ikke ændre tilførslen af pille mængden på en bioheeat.Den køre efter temp og ilten hvis ilten er for høj tilføre den piller til ilten passer igen hvis temp er under set punktet.Den ensete mulighed er at øge luftmægden så den automatisk tilføre flere piller da ilten bliver højere.Ved at sænke ilt % vil den tilføre flere piller da der blandingen vil blive en smule mere fed
Jeg mener at blæser er sat til 2400 omd som max som standard den kan hæves til som jeg husker det til 2600 omd
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Flisbrænderen » 16 dec 2015 20:52

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Godt spørgsmål fra Salamander, altså hvad der det daglige forbrug, for holder jeg det oprindelige spørgsmål
ud i armslængde afstand, så undrer jeg mig en del over, at 25kw ikke er nok til kun 500m2

Jeg har mere end rigeligt i mine 25kw til 425m2, kører faktisk altid på lav last, dvs en max en ydelse på ca 7-8kw,
så det lyder altså mere af en simpel fejl-indstilling af fyret, end grundlæggende manglende effekt.
( Og nej, min ladebygning er dæl'me ikke godt isoleret )

Skal bestemt ikke kloge mig på Bioheat fyr, bare lige provokere tanken, om spørgsmålet om tuning i virkeligheden
er et totalt vildspor. Think twice 8)
Det er fint du stiller ???????? ved om det virkeligt er nødvendigt at tune fyret. Det var egentlig også en bagtanke ved at stille spørgsmål om tuning i dette forum.
Jeg har selv været i tvivl om det virkelig kan passe at fyret ikke kan følge med, men har idag fået at vide at de fylder på 2 gange i døgnet og ca 135 kg i døgnet når den kører 100 % ydelse. Så det passer vel fint med at den yder 25 kw.

2/3 af de 500 m2 er meget gamle og ret dårligt isoleret, desuden bor der 9 personer døgnet rundt og 3 personer mere om dagen. Så der er mange til at bruge varmt vand og åbne og lukke døre og vinduer.
Det var bare for at forklare, hvorfor forbruget er stort.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kan Bioheat 25 kw tunes ?

Indlæg af Brandsen » 16 dec 2015 22:23

Halløj i forum,

Ok, dårligt isoleret, og henholdsvis 9 og 12 personer til at bruge varme, det forklarer jo min undren.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar